sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:336

העלייההבית " רית ודרכה - דרך פלוגות העבודה את שאלת אירגונה של העלייה הבית"רית לארץ-ישראל העלו שלוחי ארץ ישראל בכינוס , גרשון שץ , מראשוני עולי בית"ר וממייסדי 'מנורה , ' ואליעזר אדרי , מראשוני בית"ר בארץ ישראל . בחר היה לכול , שהשאלה נשאה עמה חשיבות משורה ראשונה הן לגבי בית" ר בארץ ישראל , והן לגבי בית"ר בתפוצות , ובמידה לא מועטת לכול תנועת הצה '' ר בעולם . ש ץ הקיף בהרצאתו את קומפלכס השאלות העומדות לפני התנועה בארץ ישראל בתחום יחסי העבודה מבחינת המציאות הארץ ישרא לית , ועל רקע מציאות זו בא לדון במעשה ובהלכה של אירגונם של העולים הבית"רים , שהחלו מגיעים במיספרים ניכרים , ואף בקבוצות , מכמה וכמה ארצות באירופה , אחר שהעלייה הבית"רית היתה במשך שנים אחדות מצומצמת במיספריה , ורובה ככולה מארץ לאטביה . בטעם ביקש שץ להדגיש את המיוחד שבעליית הבית"רית ואת ההבדל הצפוי בינה לבין העלייה הצה '' רית : 'העלייה אינה מאורגנת כלל וכלל בהתאם לתפקידי בית"ר בארץ , שהם בו בזמן אף משימות ריביזיוניסטיות . בחפצנו לבנות מדינה , זקוקים אנו לקאדרים מאורגנים . כשבא לארץ ריביזיוני פשוט אין באפשרותנו לנצלו כרצוננו ... יש לנו צורך באנשים העומדים תמיד הכן לפקו דתנו , וכאלה יכולה לתת לנו אך ורק ביתיר . מכאן ההכרח בעלייה בית"רית , ואילו עד כאן היתה לנו עלייה ריביזיוניסטית של בית '' רים . ' שץ הביא לכינוס את דבר המיפנה שחל בהשקפותיהם של העולים הראשונים כלפי הסתדרות העובדים 'הכללית' עם התגבשות אופיה כגוף פוליטי מובהק : 'בתנאים כאלה אין לחברינו שום אפשרות להישאר בתוך הסתדרות העובדים ' / הכללית . / ' אם חברי בית '' ר , עולי לאטביה , עוד חשבו לפני שנה , שאפשרית מילחמה נגד הכיוון הקיים בתוך הסתדרות העובדים גופה , נוכחנו לדעת , שלהישאר בהסתדרות פירושו - בגידה בציונות המדינית . הציביון המדיני המיפ לגתי של ההסתדרות והנגישות נגד חברינו - אלה הם שני הגורמים , שדחפו לייסודו של איר גון עובדי בית"ר והצה"ר . לולא אירגוננו העצמאי משוללים היינו יכולת לקלוט את העלייה לעניין עקרון המישמעת בבית" ר באו בדברים מודגשים קלמן פויארשטיין ( רומניה ) ואלכסנדר רייטר ( גרמאניה . ( חברי המיפקדה העליונה יואלסון והופמאן יצאו להגן על הצעת התקנון . יואלסון הסביר את הרקע ההיס טורי להצעה : 'שבע שנות בית"ר הלאטבית נתנו לנו ניסיון הרבה . באנו לידי הכרה , שכול המנגנון הבית"רי צריך לפעול לפי רמז , והדבר אפשרי רק במיבנה אירגוני צבאי . אירגון כזה היה לבית"ר הלאטבית בשנה הראשונה לקיומה . ברם בהשפעת "תנועת הנוער" ו"השומר הצעיר" הנהיגה בית"ר את השיטות הדימוקראטיות , שתוצאתן היתה פילפוליסטיקה שחדרה לתוך הלך מחשבתם ועבודתם של הבית"רים . החלוקה הלא שיטתית לכיתות "תרבותיות '' לא הצליחה , שכמעט כל זמן עבודתן מסרו להסברת עניינים טכניים . מכאן אף חוסר הידיעות בספורט ההגנה ובשאלות האידיאולוגיה . אפילו המיפלגות הדימוקראטיות הגדולות מאורגנות על > סוד צבאי , ומהו ה"שוצבונד , " וכר ז בזמן של מילחמה לוקח גם רודף השלום הגדול את כלי הזיין ביד . ' 'תפקיד התקנון החדש לחנך בית"רים אנשי מישמעת . ' ד"ר הו פ מאן בא בדברים מגובשים ומוחלטים : 'מובן מאליו , שיסוד בית"ר הוא הפקודה , ולא ההחלטה שבאה לאחר ויכוחים הנמשכים יום ולילה . על ידי ויכוח אי אפשר להביא את החבר לידי מילוי פקודה . העירבוביה מפקודות , מוויכוחים , ממישטר צבאי ומ''דימוקראטיה" עלולה ליצור רק תוהו ובוהו . אין מקום בבית" ר לשיטה אחרת מזו שהוצעה מטעם המיפקדה העליונה ' .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help