sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:334

שאלות אירגון אריה ד י ס נ צ' י ק ( מיפקדה עליונה , ( שהיר צה בשאלות האירגוניות , התעכב על השיטות התקנוניות השונות שהיו נהוגות בבית"ר , למן מיבנה צבאי טהור ועד לנוהל דימוקראטי גמור . בהעדרו של תקנון קבוע ומחייב לא מצאה המיפקדה העליונה לנכון לכוון את שיטתה באיר גון הסניפים . המיפקדה העליונה הקפידה , שלא יחולו שינויים בהרכביהן של מיפקדות . תקנונה של בית"ר צריך להתאים 'הן למהות בית" ר בתורת הסתדרות לגיוניסטית הבנויה על מישמעת , והן לצורת בית" ר בתורת הסתדרות חופשית . עלינו ליצור אפוא תקנון , הבנוי על העקרון של היירארכיה מלמעלה למטה , כדי למנוע עצירת העבודה היום יומית בוויכוחים , ומצד אחר יש להביא בחשבון את האופי החופ שי של הברית , שהבית"רים באים לבית"ר ברצו נם הטוב , ויש לתת אפשרות לכול חבר וחבר להשפיע על דרכי התפתחותה של בית"ר . לפי כך אי אפשר לחקות את מישטר הצבא בכול מאת האחוזים . ' לפי הצעת התקנון יהיו בוועידה העולמית שני חלקים שווים : ממונים ונבחרים , וכדי למנוע השפעה יתירה על תירכובת השילטון ייבחר ראש בית"ר רק על ידי החלק הנבחר שבוועידה , והוא — ראש בית"ר — שיציע את חברי המיפקדה העליונה . שיטה חדשה , וקשה בייחוד לביצוע בהסתדרות חופשית דווקא , על כל המוביליות שבה , וביתר ייחוד בקננים קטנים ואף בינוניים , הוצעה לגבי חלוקת החברים בקן . 'כל הברית נחלקת לגדו דים . כל גדוד - לכיתות , לכול הפחות של שמו נה חברים , ותשיעי בראש . בכול גדוד צריכות להיות כל הדרגאות - מכול דרגה כיתה אחת , וכך יימצא כל חבר תשע שנות לימודיו בבית"ר באותו גדוד . עד כאן היה מרכז הכובד של איר גון בית"ר על כיתות , ששימשו כקבוצות העבודה התרבותית . מכאן הגדודים והכיתות יהיו יחידות צבאיות אדמיניסטראטיביות . ' שיטה זו ביסודה , אם גם לא בפרטיה , היתה מונחת בשיטתה האירגונית של בית"ר הארץ ישראלית , שביקשה להיות מושתתת על גדודיות , וכול גדוד נשא עליו מיספר , בהמשך למיספרי הגדודים העבריים במילחמת העולם הראשונה , וכול גדוד נתעתד להיות בהמשך השנים נושא מסורת , זיכרונות ותפארת לרבים . באמצעות דיסנצ'יק המרצה בשאלות אירגון הוצע לוועידה הרעיון , שעלה מלפני ראש בית"ר , לקבוע תפקיד חדש , והוא של שופט בית"ר . קרן תל ח' את חשיבותה של העבודה לקרן תל חי הדגיש מרדכי כץ ( ליטא ) בהרצאתו , שביססה על רקע אידיאולוגי רחב , ומרכזה רעיון ההגנה בישראל . ' תנאי החיים בגלות הרסו את נשמת היהודי , ושללו ממנו את האינסטינקט הראשוני והטיבעי , שיש לכול בעל חיים , אינסטינקט ההגנה העצ מית . כל תופעה , כל רעיון שקשור בכוח גופני ובגבורה פיסית , נתפסים כדבר מה טמא , דבר מה "גויי , " שאיננו לפי רוח היהדות . דעה משונה ומוטעית ... ירושת הגלות הארורה . ' ולאור המאורעות - 'גרם מזלו של רעיון ההגנה העברית שייהפך — סילחו לי את הביטוי — ל"ממזר" בתנועה הציונית . ' 'התנועה הציונית המתחדשת , ובראש וראשונה ברית תרומפלדור , הציגה לה למטרה להכשיר את ה" ממזר" ולהופכו ל"בן יקיר" לתנועת התחייה . ' דבר הפעולה המעשית של קרן תל חי ולמען קרן תל חי מחייב את בית"ר : 'ברית תרומפלדור היא נושאת דגלו של רעיון ההגנה , וקרן תל חי קרואה להיות המכשיר המעשי בהגשמתו של רעיון זה . זאת אומרת : קרן תל חי היא קודם כל קרנה של בית"ר , וגורלה של בית"ר קשור בגורלה של קרן תל חי . ' נות המדינית , ואילו תפקידה הישיר של בית"ר הוא : 'חינוך אנשי הצבא העברי' על כל המשתמע מזה .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help