sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:332

של החינוך הכללי , ואת ערכה של ההכשרה הרוחנית בכלל בתוך הסתדרות כבית"ר , מתוך התאמה גמורה לטיפוס החדש , שבית"ר צריכה להקימו , על בסיסה של האידיאולוגיה הבית"רית . הבית"רי אינו סתם אזרח בכוח של המדינה העתידה לבוא , אלא חלוץ למופת כבעל הכרה מדינית , הנוטל על עצמו עול של חובות אזרחיות של מדינה בביניינה . 'החינוך הבית"רי צריך לעקור משורש את הפסיכולוגיה החולה של היהודי הגלותי עם חזיונותיו המשונים על זכות וחובה' - מישפט זה , לפי שנשתמר בנוסח הרשמי , ( ולאחר שכתבתי 'לעקור משורש' במקום 'להש מיד , ( ' מגבש בתוכו את הקוטב החינוכי האחד , ו'החינוך להכרה מדינית' — את הקוטב מצדו השני , שלילה כנגד חיוב . לימוד ההיסטוריה הישראלית נעשה מאליו הבסיס לפעולה התרבותית בבית"ר . מן ההיסטוריה ילמד הצעיר את גורל היהודים בגולה , ואת החוק הגדול , שהיהודי הוא בבחינת שעיר לעזאזל בעולמה של גלות . ליברטאל העלתה תוכנית מקפת לעבודה תרבותית , מתוך הדגשה , שבית"ר , שהיא אף בית ספר כלשון ראש בית"ר , צריכה לחייב לימודים של ממש , ולהימנע משיטות המרחיקות מרכי שתן של ידיעות ממש , כגון אלו המקובלות בהסתדרויות נוער ציוני , והן השיחות , הנאומים והוויכוחים , שבאמצעותם נלמדים דברים כאילו בדרך האינטואיציה , או בדרך הדביקות לסיסמאות פורחות באוויר . ליברטאל ביקשה לייחד תוכנית מיוחדת לכול דרגה ודרגה בבית"ר , מתוך תנופה והעמקה גדולה בחומר לימודי ובבעיות העם . ובהתאם לאופיו של בית ספר חייבה ליברטאל מישטר של בחינות , כדי 'שהלימוד יישא פירות ' . את הרצאתה סיימה בשאלה החמורה , בשאלת הידיעה של הלשון העברית . לא די בהכרזות , ש'ידיעת הלשון העברית היא "חובה אזרחית" ממדריגה ראשונה של כל בית"רי ובית"ריה ' . היא חייבה את הדיבור העברי ממש בין כל היודעים עברית בתוך בית"ר , והציעה לקבוע סימן מיוחד לבית"רים הדוברים עברית . לא כאן המקום להיכנס לפירטי התוכנית התרבותית שהוצעה . פרוות פרטנית ויותר כללית היתה הרצאתו של ראש ב י ת " ר , שבאה להדגיש את החשיבות והדחיפות שבפעולה המקיפה למען חינוך הגנתי בבית" ר . אומנם עניין קשה ומסובך הוא עניין ההכשרה ההגנתית , אלא שאין להסכים לכך , שמשום הקושי לנהל פעולה גדולה ושלימה בתחום זה לא תבוצע אף במיס גרת מצומצמת לפי היכולת האובייקטיבית . ' סניף בית"ר , שאינו מטפל בספורט ההגנה , מעמיד את עצמו אוטומאטית אל מחוץ למחנה בית"ר ' . ראש בית"ר הזכיר את בית הספר למדריכים , שהקים הלפרן בתל אביב , ואת ספר תר גילי המישטר לאדרי , את סיוף המקלות מימי הנעורים ( אף ללא מדריך , ( לימודי האיתות , הטופוגרפיה ( שאינם מחייבים מדריכים מומחים דווקא . ( 'עלינו לעבוד לפי שיטת אבותינו , שבנו את הפיראמידות במצריים : לעשות לבינים בלי חמר ' . בכלל ספורט המגן ציין ראש בית"ר את ספורט האוויר , ובמיוחד הזכיר את אגודת 'חדי גל' בפאריס . 'אולי מהסתדרות זו תצא בית"ר ימית ' . האחרונה בכלל ההכשרות בבית"ר היתה ההכשרה המיקצועית , שכן הקדימה בית"ר בהכשרה ההגנתית בסדר העדיפויות . בנושא זה היה פרו פס מסוגל להעביר קווי אבחנה ברורים בין ההכשרה המקובלת , כשבמקום לתת עבודה למעטים יושבים רבים ללא עבודה ומתפרנסים למעשה על חשבונו של התקציב הציוני , לבין ההכשרה הממשית , שיש עמה עבודה ממש ומיקצועיות ממש . אין ערך שלם לעלייה בלא הכשרה מיקצועית . 'ההכשרה המיקצועית בבית"ר עומדת על מדריגה משביעה רצון למדי , ומן העניין להעיר , שמדריך ההנהלה הציונית שלמה צמח הודיע , שהחווה הלאטבית לבית"ר היא אחת החוות הטובות ביותר . המצב בפולין גם הוא משביע רצוף . 'עלינו להתייחס אל ההכ לנה ליברטאל

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help