sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:331

שלוש הכשרות בימי ראשית התארגנותה של בית" ר בלאטביה הוטבע המטבע של 'שלוש הכשרות' לבית"רי . על כל אחת מן השלוש באו הרצאות בכינוס . לנה ל י ב ר ט א ל ביקשה בהרצאתה על דרכי החינוך ועל ההכשרה הרוחנית לרומם את ערכו היא אותה החלוצה הטובה כחברתה העובדת בארץ ' . ראש בית"ר סיכם את דבריו : 'אל נא נפקד פקודות , אם כבר רואים מראש , שלא כל הבית"רים יוכלו למלא את הפקודה ' . כזה היה המצב האובייקטיבי בזמן ההוא , ולפיכך הפטיר ראש בית"ר ואמר : 'לא נוח לי הדבר , שבעקרו נותינו יהיה סעיף חשוב , הזקוק לפירושים , שבלעדיהם לא נבין אותו ' . על מסקנתו של ראש בית"ר מצא לו הזדמנות לחזור ירמיהו הלפרן מנקודת ראות אופיה הצבאי של בית"ר : עלייה בדרך של פקודה . קרוב אליו היה אלכסנדר רייטר ( גרמאניה , ( שחייב 'חינוך צבאי הגיוני ' , ולא עוד אלא שהעלה את הצורך בתיכנון מיפעל הביניין , ודומה שהאמין באפשרות של תיכנון העלייה מיסודה : 'לבית" ר יש התפקיד הקולקטיבי לבנות את המדינה היהודית : אינפילטראציה אנארכית מזיקה לביניין ולהתפתחותו . אל נא נכניס בשורותינו את שיטת וייצמאן החסרה כל תוכנית . הננו זקוקים ל"תיכ נון המשק , " עלינו ללמוד ולחכות ' . שוב יצאו להדגיש את 'הצד השני של המטבע ' , את צדו המעשי . יוסף גולדשטיין / מדבי / ( אוסטריה ) ציין , שלדעתו לא כל יהודי צעיר יכול להיות בית"רי , ו'בית"ר אינה צריכה להיות דווקא תנועה המונית ' . 'לובוצקי מתנגד לכך , שהבית" רי שלא יוכל לעלות , אף לא יוכל להיות בית"רי לפי עקרונותינו . ברם צריך להשאיר בידינו אמצעים להשפעה מוסרית על החבר למען יעלה . ' ... עירעור גדול על ההשקפה , שצב איותה של בית"ר היא אב ההנחה למסקנה , שלא לפרש את חובת העלייה בתורת עקרון בית"די , עירער אליעזר אדרי ( ארץ ישראל ) בלשון פשוטה : 'החזית למילחמה נמצאת בארץ . כלום נוכל לגייס , למשל , בית"רים מפולין למילחמה כנגד אנגליה או צרפת ? אם נוציא מעקרונותינו את הסעיף על דבר העלייה המחייבת , מה יהא ההבדל בין בית"רי לבין ריביזיוני ' . ? ובצדק ראה להעיר פריד מ אן ( פולין : ( 'מהוויכוח אפשר לקבל רושם , כאילו הננו נגד עלייה מחייבת . רושם זה אינו נכון / אלא שקשה לקבל את הדעה , שאין לדבר בה עכשיו , ו'שכשתבוא פקודה מתאימה - נעלה ' . קושי זה , דוחק זה , ספק אם יישבו המסיימים את הוויכוח . מרדכי כץ ( ליטא ) ביקש להגדיר כך : 'מהות בית"ר נקבעה על ידי המטרות הסופיות , שהציונות מטילה על מגשימיה . יכול להיות , שבתקופת עלייה המונית תהא העלייה הבית"רית מחייבת . ויכול להיות מצב כזה , שנצטרך - תיאורטית - להוציא בית"רים מארץ ישראל ולהביאם לגולה ' . והיה מעין זה אף סיכומו של י ו א ל ס ו ן ( מיפקדה עליונה : ( 'חוץ ממטרותינו הסופיות אין דברים קדושים בבית"ר . כל מה שמחוץ למטרה הוא רק אמצעי להשגתה . הבית"רים מלאטביה דור שים עלייה מחייבת כתשובה לסיסמה : '' הננו צריכים לבנות . " אבל בית" ר אינה בונה , ולא תבנה את ארץ ישראל , אלא העם כולו יבנה את מדינתנו . לפי רעיונו של תרומפלדור - הנוער הוא הכלי בשעת העלייה ההמונית , אבל כיום אין לנו עלייה המונית . חלוצים יכולים להיות , אם יש צבא , ואם אין צבא נעשים הם לארפתקנים . העלייה הבית"רית צריכה להיות תוכניתית , לפי פקודות השילטון , ועכשיו עלינו להתכונן לגיוס . כיום שוררת בבית"ר לא עלייה מחייבת , אלא עלייה עיוורת ' . את הדוחק על כל סבכיו לא היתה פותרת אף הצעה לתת פקודות עיכוב של עלייה , במיקרים מיוחדים , או רישיו נות לדחיית עלייה .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help