sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:328

קידים מסויימים בארץ ישראל , לבין חובת העלייה המוטלת על כל פרט בית"רי , כל זמן שקיימים עקרוני וארשה / חובת העלייה "באפשרות הראשונה — — - . / " שאלת חובת העלייה היא שאלה תכסיסית ( שיש אומרים : "מטעמים שונים עלינו להגדיל ככול האפשר את מיספר הבית"רים בארץ , ( " או שאלה חינוכית פנימית ( שיש אומרים : "מטעמים חינוכיים צריך לתת לכול בית"רי אידיאל פרטי הניתן להגשמה קרובה ;( " ועל כל פנים איננה שאלה עקרונית , שלכול הדעות העלייה לארץ ישראל איננה חובה לאומית , אלא זכות לאומית ' . את הדברים הללו בפיחטם כבר כתב לובוצקי ב ' איגרת לבני בית" ר ' , שקדמה לכינוס , ובעיקרם נגע במאמרים שונים בבימות שונות , ודאי בהשפעת רעיונותיו של ראש בית" ר , בשים לב לתנאי המציאות וקשיי העלייה . ברי , שהיה בסיסמה היפה כשלעצמה , 'העלייה זכות ולא חובה ' , כדי לסבך לא מעט , שהרי הרבה יותר קרוב היה לפי מגמתה של בית"ר לבוא בסיסמה אחרת : ' העלייה היא לא רק חובה . היא אף זכות ' , אלא שכאן עשה הליביראליסם את שלו . אומנם הועלתה התביעה של מישמעת חמורה ביותר ושל חלוציות מאכסימאלית , ועם זאת פרצה לה מקום הדעה , שאין לוותר על הבית"רים הראויים לשאת שם זה , ואפילו לא הצליחו לעלות לארץ ישראל לאלתר , שבשבילם תהא - בדיעבד - חובת העלייה עניין לימים אחרים שיבואו , ימי גיוס כללי וימי גדודים . צריך הדבר לאומרו , שטוב שדברי לובוצקי הושמעו בפירוש ולא ברמז , ואומנם גררו התעוררות רבה עד כדי התרגשות בכול הכינוס . אין תימה , שרבים באו להגיב על ניסוחה של סיסמה , שיש עמו משום ספק שינוי עקרונותיה של התנועה כולה . נתברר , שפנים הרבה לשאלה ולתשובות עליה . משה רובין ( פולין ) טען : 'לגיוס אולי נהיה מוכרחים לחכות עשר שנים . אם לא תהיה העלייה מחייבת , נשקפת הסכנה , שבבוא הגיוס לא תהא בית" ר מוכשרת למלא את פקודת הגיוס , שהרי במשך השנים יסתדרו החברים בגו לה , ובבוא פקודת הגיוס לא יוכלו להתאים את מצבם לצורכי הגיוס ' . וכמותו באו עוד לגלות את הצד השני , או הצדדים האחרים הרבים , של אותו מטבע . וייסב ר ג ( דאנציג ) תבע עקרון של עלייה מחייבת , וכמוהו יצחק לוב לינסקי ( פולין , ( שהדגיש , שאין סתירה בין עלייה מחייבת לבין גיוס . חלוץ אינו יכול לחכות , והפסקות יכולים לעשות בפוליטיקה ... אבל ' הנוער לא יחכה עד שישררו בארץ תנאים , שיאפשרו עלייה וחלוציות בית"רית נורמאלית . ציונותו הטובה של הנוער פירושה : לא לשבת בגולה , אלא עלייה מיידית ' . אף ד" ר ה ו פ מ א ן ( לאטביה ) לא נמנע מלהדגיש , ש'שאלת ביניין הארץ היא היא חלק אינטגראלי של העבודה והחינוך בבית" ר . לפיכך לא נוכל להסתפק אך ורק במילחמתנו הפוליטית , ועלינו כמו כן לטפל בהגשמתו האישית של כל חבר וחבר ' . ולעניין זה המשיל משל חריף ו 'דחיית העלייה המחייבת היא אותו האבסורד , כאילו אומרים היינו : עברית נלמד רק אז כשיהיו התנאים האובייקטיביים לכך נוחים , ועכשיו רק נתכונן לקראת אותה התקופה ' . מפליג ועקרוני יותר היה גרשון גמזו ( ליטא , ( שהעלה את הטענה היסודית / אם להתחשב במצב הנוכחי בציונות , נהא מוכרחים לוותר אף על כמה מעקרונותינו , למשל הלגיוניסם , משאין קיימים כיום גדודים עבריים . לא פחות עקרוני היה , כשהביע התנגדות לאידיאולוגיה של ' החלוץ כל בו ' , משום חשיבותה של ההתמחות במיקצוע אחד . בית" ר כולה יחד בריבוי מיקצועות חבריה תוכל להיות מסוגלת לכול המלאכות ולכול התפקידים . מבין המתווכחים ניסה להסכים לדעת לובוצקי רק גולאנדסקי ( פולין , ( בעוד שרגובי ץ ( פולין ) התנגד לה . אין תימה , שהתנגדות חריפה הובעה בדברי גרשון ש ץ ( ארץ ישראל : ( 'הע בנימין אליאב ( לובוצקי )

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help