sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:300

נגד הסתדרויות קאתוליות ונגד הסתדרויות סוציאליסטיות , בלא להשאיר אפשרות פתוחה להימנות על הסתדרויות נוער אחרות . סברה ראשונה היתה , שבית"ר תהא משועבדת למישמעת הכללית ולסדרים הכלליים של הצופיות הממלכתית הליטאית . בתחילת ו 93 ו עדיין היתה שאלת הזי קה של בית"ר לחוק החדש מעורפלת לגמרי . כץ ודיליון , המיפקדה הראשית , כתבו ( 1931 . 2 . 2 ) לקננים : 'בנידון להתבהרות הייחוסים בינינו ובין הצופים הליטאים , עוד אין אנו יכולים להודיעכם פרטים . כל השאלה לוטה עוד בערפל . דבר אחד ברור : אנו נהווה חלק של התאגדות הצופים הכללית בליטא ... קישרו קשרים עם היחידות הצופיות שבעריכם , בואו בדברים עם ראשיהם , בקרו במעונם , הזמינום אליכם וכוי . הייחוסים עתה צריכים להיות חופשיים , בלתי אובליגאטוריים , ובנויים על יסוד אדיבות יפה ' . תכליתם של המאמצים הראשונים היתה להבטיח מידה מרובה של עצמאות בתחום החינוך והעבודה התרבותית . לימים נתמעטה הדאגה מצד קיומו של החוק הכללי . בנובמבר 1930 שהה ראש בית"ר בליטא , ושוב עורר את הקהל היהודי ואת הנוער . רושם גדול עשה נאומו בקובנה ( 1930 . 11 . 2 ) על השאלה הסוציאלית , שקטעים ממנו נשלחו לקננים - ללימוד . לאדר 1930 הוציאה המיפקדה חוברת עברית בדפוס בשם 'אשמורת ' . כן הוצאה לאור חוברת בגרמאנית . בחוברת העברית הובאו דברים משל ד"ר ריכארד ליכטהיים , צבי פיינברג וד"ר הרצל רוזנבלום . ממנה ניתן לעמוד על יחסם של העברים הצעירים אל תרומפלדור ואל הציונות ההר צלאית . בפקודה מיוחדת לי"א באדר כתבה המיפקדה הראשית : 'הגיבור הגידם — — - הרימונו שוב את דגלו של גיבורנו , אשר מתגולל כעת באשפת הדרכים , דגל תכלת לבן שרווה מדם גיבורים לא ינום ולא יישן שומר ישראל' והרצל רוזנבלום כתב לנוער העברי : ' ברית תרופלדור הינה היורש הרוחני של הלגיון העברי וגבורתו הבלתי נשכחת , הינה מחנה צעיר של הריבולוציה הציונית הגדולה בתנועתנו הלאומית , הינה כלילת הרוח הציוני , סמל הנכונות למילחמה ולמיפעלים . אשרי לנו , כי בימי ירידה מוסרית כה מדכאת של הציונות נראה על האופק כוח צעיר ורענן , הנוער אתנו . ' ! ובהמשך : ' יש הרבה הסתדרויות נוער לציונות , אולם אף אחת מהן אינה יונקת את התלהבותה מהציונות עצמה , מרעיון המדינה העברית . בהשפעתה ההורסת של ציונות פעוטה מתייחס הנוער הזה אל רעיונו של הרצל כאל אידיאה , שיש ליפותה ולשפרה , כדי שצורתה לא תהא חס וחלילה מכוערת ... ברית תרומפלדור באה לשים קץ לריקוד שדים זה של הנוער הציוני ... בעיניה טובה הציו - נות כמו שהיא' על אווירת השנים ההן סיפר מרדכי כץ : ' מאורעות הדמים בארץ בשנת תרפ"ט התפוצצו כרעם בחלל היהודי והציוני , וגרמו לזעזועים חזקים ועמוקים ; יצרו אווירה של 'נחפשה דרכינו ונחקורה' - כך בכול קיבוצי היהודים וכך גם בקרב יהדות ליטא . החובה הלאומית והציונית היתה להביא את לקח הדמים של המאורעות בארץ אל ההמונים היהודיים , ובעיקר - אל הנוער . ניסינו ומצאנו הד כביר . השמאל ניסה להילחם בנו בנשק הדימאגוגי . " ז'בוטינסקי ותנועתו" אמרו "מנסים להיבנות מאסונות יהודיים . " ענינו להם , שההיסטוריה מלמדת , שכול התנועות המדיניות והסוציאליות הגדולות נולדו כתוצאה מ"אסונות , " ושהם , הסוציאליסטים , צריכים להיות האחרונים להעיז וללעוג לתנועות הניבנות מייאוש ומאכזבת במישט רים ישנים ורקובים . אבל דרכה של בית" ר לא היתה קלה . בה בשעה , שהסתדרויות הנוער הציוניות האחרות קיבלו עי ( 171 עי' דוית ליטא , בדו '' ח המיפקדה העליונה לוועידת ז אנציג . מרדכי כץ

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help