sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:287

אלפי בית"ר בכנס ארצי בווארשה ( יולי ( 1930 מתחילת פעולתו בפולין חשב פרופס על עריכת כנס של בית"ר פולין , כדוגמת הכנסים שהיו מקובלים על הסתדרויות ה'סוקול' והצופים . באמצע השנה השנייה לפעולתו זכה להגשים את התוכנית , שהיתה להפתעה לרבים . כינוס ה'בית"ריאדה' ביום - 1930 . 7 . 24 כינוס בית"ר בפולין - לזכרו של הרצל - היה מאורע של מיפגן כוח ציוני מעבר למה שהיה צפוי בווארשה ובפולין מתנועת בית"ר ומן התנועה הציונית בכלל . אלפיים ויותר בית"רים הגיעו לעיר , כולם בתיל בושת אחידה מבהיקה , מעונבים בעניבות , חגו רים , לחנות במחנה גדול של אוהלים בעיבורה של העיר , בשולי הפרבר פראגה קרוב לנהר הוויס לה . על חשבונם ומכול קצווי הארץ הגיעו , ולא מעטים ברגל , כדי לחיות שלושה ארבעה ימים ( 160 הביקורת נדפסה ב'העולם . 1930 . 4 . 29 ' , וטי' דברי רנזבה , ' תל ןזי / יוני—יולי . 1930 קליינמאן ציין את דבר הלשון העברית 'הנשוזתת' של המחבר , ולא נתן את דעתו על הסיגנון שהיה מקובל באותו זמן בהסתדרויות הנוער בגולה . המחבר היה בן 19 כשכתב את חוברתו . את יחסו השלילי כלפי ז'בו טינסקי והצהיר קיים קליינמאן , האופיציה של קו וייצמאן , כל שנות עריכתו את 'העולם . ' ראוי להניח , שבכלל לא הכיר את בית'ר מקרוב . ניסיון סיפרותי אישי ניסיון אישי לבירור דרכה של בית"ר עשה ח . מרחביה מביאליסטוק , שפירסם שם ( פברואר ( 1930 בהוצאתה של המיפקדה הגלילית את חוברתו 'לקראת המדינה' - חוברת בלשון העב רית , שזכתה לתפוצה רחבה בכול הקננים , שהיו בהם קוראי עברית , בפולין ואף מחוצה לה . בחוברת זו הדגיש , שדרך בית"ר המתחייבת על פי המגמה התרומפלדורית היא דרך חלוצית אב סולוטית על כל הקורבנות האישיים הכרוכים בה , אלא שבית" ר אינה מחייבת בדרכה המיוחדת לה את כל העם , ואף לא את כל הגוער העברי . את המאכסימום תיתן בית" ה אבל ההמונים הציוניים , העולים לציון , מתחייבים באזרחות ציונית , באזרחותה של המדינה בדרך . אולי לראשונה בבית"ר הועלתה שאלת החלוציות על רקע רחב , תוך הבחנה בינה לבין האזרחות הממלכתית , שהיא חובת המינימום להמונים . ' הקורא הוותיק' ( העורך משה קליינמאן ) ב'ה עולם' הציוני הרשמי מצא מקום להתגדר בו , ובהזדמנות כתיבתו ביקורת ארוכה למדי על החוברת , והרצאתו על תוכנה , הקדים ושיבץ דברי השמצה על בית"ר , העוסקת 'בשבירת קופסאות של הקק '' ל' וכיו"ב . בבית"ר פירשו הופעה רא שונה זו על בית"ר ב'העולם' כ'התנפלות גסה שבגסות' יי . " רק כחברי המערכת , ואילו כעורך נרשם שמו של הד"ר י . דראליץ / משום ההכרח לקרוא לתפקיד אזרח פולאני . ( מן הגיליון ה 12 נוסף עליהם אייזיק רמבה . ( פרופס ביקש להקים עיתון , שיהא 'ידיד נפש לנוער ' . ב'תל חי' השתתפו מפעילי התנועה בפולין , ומ ארצות אחרות - בכללם מארץ ישראל . שם באו מדברי ז'בוטינסקי , גחסמאן , שכטמאן , אחי מאיר , מלמד , ושם הודפס מחדש מאמרו של יעקב כהן 'על שיבעה פשעי הגלותי . ' ) שיבעה - לא שיבעה . אפשר להגדיל את המיספר ולהכפילו פי כמה ;( ' קהל קוראים גדול היה ל'תל חי ' , שעשה שליחות רוחנית וציונית בקרב הנוער . בצורתו ובתוכנו היה העיתון נעים למיקרא , וחב רי בית"ר לאלפיהם זכו באמצעותו לסיפוק גדול . היה בעיתון גם משום הוכחה כלפי פנים וכלפי חוץ , שאומנם בית"ר עולה ומתפתחת הן לרוחב והן לעומק . בכיבשונן של בעיות העם והמדינה גילתה בית"ר , עם כל רוח מילחמתיותה , מידות של כלליות ושל אהבת ישראל מעל לוויכוחי מיפלגות ואישים . העיתון שימש ציר בריח לחבר את התנועה בפו לין עם התנועה בעולם , ובייחוד עם עולי בית"ר בארץ ישראל , ועם אישי התנועה הממלכתית ועם אישי בית"ר שמחוצה לפולין .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help