sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:283

הישגים גדולים ביהדות פולין היו יחסי המיפלגות חריפים , והמתח שביניהן היה גדול בהרבה מן המתח שבלאטביה , למשל . כאן ביקשו , כאמור , לדחות את בית"ר אנשי העב רית , שהתרכזו מסביב ל'תרבות ' . מסופר ביצחק קצנלסון המשורר , למשל , שלא זה בלבד שהקפיד עם בית"ר והצר את צעדיה , אלא שאף לא היה מוכן לתרגם בשבילה לעברית מחזה על יוסף תרומפלדור . וכאן הגיבו במידה של רגשנות ותוקפנות חברי 'החלוץ' והמיפלגות הציוניות השמא ליות , שראו בבית" ר מתחרה גדול . הללו נגררו אחר הסתותיהם של האידישיסטים , ה'בונד'אים והקומוניסטים , שיש שעשו יד אחת עם חבריהם למיפלגות הקרובות מקרב הפולאנים כדי לפגוע בבית" ר . הרכב האוכלוסייה היהודית היה שונה באופיו מאיזור לאיזור . לפי החתך הדימוגראפי של בית"ר בקן לודז ' , שיוצא ללמד על קננים אחרים באיזור הפולאני , היו כ 20 אחוזים של החברים מבתיהם של 'חסידים / ו 5 מבתים של מתבוללים . רק כ 10 אחוזים מהם ידעו עברית , מעט או הרבה . בלודז' גופה היו כמה מוסדות , שבהם נלמדה אף העברית . במקומות , שלא היו בהם מוסדות כאלה , היה דבר התקדמותם של הבית"רים בלשון העברית קשה במיוחד . בית"ר , שקיבלה על עצמה את עול ההכשרה והעלייה , את עול העברית וההכשרה הרוחנית , נשאה בלב שלם אף בעול העבודה למען הקרן הקיימת לישראל . בוועדת הנוער לקק"ל היה נציג לבית" ר , ומדריכי הקרן היו נועצים במיפקדה הראשית לפני תחילת מסעותיהם במדינה . בכמה וכמה מקומות עמדה בית"ר בראש הפועלים למען הקק"ל בקרב הנוער . דבר זה לא סייע לה , ואולי דווקא הפריע לה , ביחסים עם הזרמים הציוניים האתרים ואפילו קרובים , שהחלו לנקוט כנגדה עמדה של מי שחוששים מהתחרות . 'השומר הלאומי' המקורב , נגדים , ולתת רקע תרבותי ואווירה רוחנית . מייד החלה פעולה גדולה למען העברית , שעלתה בקושי רב , משום עמדתם השלילית של אנשי ' תרבות ' , השבויה בידי ה'התאחדות' ( כ'הפועל הצעיר' בארץ-ישראל , ( שמוריה לא היו מוכנים לשתף פעולה עם בית"ר , ואפילו הפריעו ככול שהיה בכוחם להפריע . אף תלמידי הסימינאריון העברי בווילנה , ברובם מחניכי 'השומר הצעיר ' , דרשו להצר את רגלי הבית"רים התלמידים בסי מינאריון . באוקטובר 1929 הודע לסניפים , שמיא נואר 1930 לא תתנהל עוד חליפת המיכתבים עם המיפקדה הראשית , לא באידיש , ולא בפו לאנית או בגרמאנית , אלא בעברית דווקא , ופ קודה זו קויימה במלואה . רבים ביחס היו חברי בית"ר בפולין , ובייחוד בפולין הקונגריסאית , שב או אל בית"ר ללא ידיעת העברית . הפעולה לעיב רור הקננים עצמם נעשתה במרץ מרובה , ובמקו מות מסויימים , שהתנהלו מתחילה על טהרת העברית , אף במידה יתירה של התמדה ועקשנות . בכמה וכמה קננים קמו 'משוגעים לדבר ' , ה'בן יהודה' של הקן , והם סייעו להבאת הלשון העברית אל חיי הקן , ולא הסתפקו כלל ברוח ארץ ישראלית סתם , ובשירים עבריים המושרים ללא הבנת תוכנם . ברובי הקננים קמו שיעורי ערב , ובהם לימדו בהתנדבות מורים מיקצועיים , סטו דנטים ותלמידי בתי ספר תיכוניים עבריים . שיעורי הערב הללו בערים שונות הקיפו עשרות רבות של תלמידים שלמדו פעמיים בשבוע בקבי עות , ובכלל קנני פולין הגיע מיספרם של התלמי דים למאות הרבה , ואולי לאלפים אחדים . אחד מן 'המשוגעים לדבר' היה שלמה ורדי ( רוז'אנ סקי ) מביאליסטוק , סופרם וסוכנם שלא על מנת לקבל פרס של העיתונים העבריים בגולה , שעמד בקשרים הדוקים עם הד"ר יעקב כהן ועם 'תר בות' להפצת העברית , וקבע שיעורים ללשון , שיעורי חובה לכול אלה שלא הגיעו למינימום של ידיעה . ורדי עשה רבות להפצת 'סגה' - ירחונו העברי המצויין של יעקב כהן .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help