sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:269

הפועל הערבי להבטיח כביכול את העבודה העברית במשק העברי , אלא שדיאלקטיקה לחוד , מציאות ואמת לחוד . אותה דיאלקטיקה לא היה בכוחה לקבוע דבר במציאות של אותן השנים , כשם שלא הועילה לאחר מכן . אותה התארגנות משותפת באה בחשבון רק עם חלוקת עבודה לערבים במשק העברי , שהרי לא תתקיים התארגנות אם לא תספק עבודה מאורגנת . מלכתחילה היה בה אפוא לדחות כל עקרון של עבודה עברית מליאה במשק העברי , ואם כך - למה המישמרות , ולמה כל המליצה על עבודה עברית טהורה ז בן גוריון ושאר בעלי המליצה יכלו לומר 'הבה נתחכמה' לסבירת אוזנם של חכמים מחכמי היישוב , ואף של סוציאליסטים תיאורטיקנים באירופה , ברם לא לדורש העבודה הערבי , שלשמו ההתארגנות . שהרי הפועל הערבי לא בא לבקש לא התארגנות ולא מסי התארגנות , לא דגל ולא אחד במאי , אלא את העבודה הטובה ביותר בשכר הטוב ביותר שהוא מסוגל להשיג , אם בגלוי ואם בסתר , אם במאורגן ואם בנפרד . אותו 'אירגון משותף' נתחייב מעיקרו לתת עבודה לערבי , ואותה התחייבות עשתה אותו שווה בשווה בזכויותיו הפרופיסיונאליות לעניין השגת עבודה , ולא רק בתנאים של שפע ומחסור בידיים עובדות , אלא אף בזמנים של חוסר עבודה , והזמנים הללו היו בבחינת תופעת קבע , ועלולים היו להיות תופעת קבע , לפי כל המסתבר במשך שנים מרובות . הפועל הערבי לא נזקק ל'אירגון משותף' בהשגת עבודות במשק הערבי , או במשק הממשלתי המאנדאטורי , ואותו 'אירגון' היה ראוי לו , רק אם יביא לו עבודה - וטובה יותר - במשק העברי . עבודתו של הפועל הערבי במשק העברי דחתה מאליה את רגליו של פועל עברי , העומד בתור לחלוקת העבודה , או העומד בשער לעלייה לארץ . הסבך הכלכלי בשאלה זו לא נפתר באמצעות 'אירגון משותף / ואילו הסבך הלאומי נסתבך עוד יותר , משהוכרה להלכה זכותו של פועל , שאינו רק מתחרה , אלא אף עויין , לחדור לתוככי יישובים ומיפעלים , המחייבים - בתנאים הנתונים - מידה יתירה של שמירת ביטחונם וסודותיהם . מבחינה לאומית נסתבכה מפא '' י בסבך , ואילו 'השומר הצעיר' היתה מוכנה לקבל על עצמה את השוואת זכותו של הפועל הערבי לכול דבר ובכול התנאים ללא תשומת לב לאיזה חשבון לאומי שהוא . לפיכך נדרש בן גוריון לצאת בקאטיגוריה נגד אנשי 'השומר הצעיר' בנס ציונה ( יוני , ( 1932 שבהם ראה 'מקור לתיגבורת הליק בידאציה הפראקציונרית / הקומוניסטית / בא '' י . ' חברי בית '' ר היו פטורים מלשלם מס לעקרונות סוציאליים מדומים , ולפי הכרתם הציונית הממלכתית העמוקה לא חששו לדחות את העבודה הערבית ואת התוצרת הערבית בכול מקום , שהיה הדבר ראוי ואפשר . הם לא רק יצאו למישמרות , ולא רק נאסרו על מאבק לעבודה עברית , אף כשהשמאל לא נתעורר לפעולה , אלא אף יצאו לכבוש את העבודה העברית במושבות העבריות הקטנות והרחוקות , ובייחוד במושבות הגליל העליון , כדי להבטיח את שלומן ואת התקדמותן , ואפילו במחיר של שכר קבלנות או חכירה נמוך ( אבל הוגן לפי מחיר התוצרת , ( ובמחיר של שכר עבודה נמוך ( אבל הוגן לפי תנאי המשק במקום ולפי יחסי המישפחה עם האיכרים , שנ אבקו בדלות וחילקו פיתם עם חלוצי בית '' ר . ( הבית '' רים הרחיבו את גבול העבודה העברית והיו לחלוציה , ואילו בכול מקום שהעבודה העברית היתה מקובלת במידה זו או זו ביקשו להבטיח את טהרת העבודה העברית , ולא כפועלים מדרגה שנייה ולא כמורידי שכר , אלא כפועלים מדרגה ראשונה , בעלי הכרה עצמית וכבוד עצמי . ובהתאם לעקרון השליט אף ראו את עצמם הבית " רים חייבים לעסוק במכירת תוצרת חקלאית יהודית , שרכשו אותה מ'תנובה . ' על גבי חמור הביאו הבית '' רים ירקות מתוצרת יהודית לראש פינה והגליל , והיה בכך משום מיבצע רא שוני באיזור . והוא הדבר בנתניה בראשיתה .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help