sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:259

הפגנה גגד ד"ר שילס פעולתה הראשונה של הקבוצה ה'אחימאיר'ית היתה הכנתה של הפגנה נגד ד"ר דרומונד שילס , סגנו של לורד פאספילד , שר המושבות הבריטי . פעולה זו , כפעולות אחרות של הקבוצה , לא יצאה מטעם בית"ר , ברם היתה פועל יוצא של רות המרדנות , רוח הביריונות ההיסטורית מימי ביית שני , נוססה בה , וזו כינתה את עצמה לאחר מכן ( בסוף קייץ ( 1932 'ברית הביריונים . ' חבריה נתגייסו לה מקרב בית"רים ותיקים , מתלמידיו של אחימאיר ואחרים , ומקרב בית"רים עולים חדשים מפולין , ובכלל אלה - קבוצת הווארש אים אביגדור קיפניס , שלמה ניימאן ופינחס רונדשטיין , שכולם התהלכו עם אחימאיר כעם רבי שלהם . במסורת זו של תקיעה בשופר המשיכו מחברי הקבוצה - שלמה ניימאן ( יום הכיפורים , תרצ"ב , ( אהרן צוקרמאן ( מגיבורי אצ"ל שנפל בקרב שיתרור יפו בתש"ח , ( חיים הורביץ , ולאחריהם כבר החזיקה במסורת זו נציבות בית"ר עצמה , ששלחה לתקיעה מחבריה המגוייסים בפלוגות הגיוס , כולם מתנדבים שאצו לדבר מצווה גדולה . אף במקרהו של ניימאן ניתנה לו עזרתו המליאה של הרב א"י קוק , ואפילו פיקפק תחילה , משום שהתריסו כנגד הרב שבא לסייע לפעולה מדינית , שמעיקרה אינה מושתתת על קדושת המסורת . " 1 בהמשך השנים ובהכרח התנאים לבשה ההיחלצות לשמור על מסורת היסטורית ודתית צורה מדינית טהורה - תגובה מובהקת של חוסר רצון לקבל את גזירות המאנדאטור , ביטוי שנצטרפו לו באהדה וברגש כל המחנה הלאומי ורבים מהמחנה הדתי על כל שדרותיו , שאף מתוכו באו רבים בכוונה מפגינה אל הכותל לשעת הנעילה והתקיעה . תקיעתו הראשונה של סגל והשנייה של ניימאן עוררו עם רב למחשבה על שמירת קודשי ישראל ולנכונות להקרבה . היישוב כולו היה נעשה לשעה קלה , לשעת הנעילה של תפילת יום הכיפורים , שותף מלא לרעיון ההתנגדות לגזירות עוינות , ואותה שעה אף נזדהה עם מביעיו של הרעיון באמצעותה של התקיעה השבורה שהיתה בתרועה גדולה . היישוב נזדהה עם גורלם של התוקעים עצמם , ורבים לא ניגשו לשבור את צומם אלא מלאחר שנודע להם , שאומנם נשמע קול השופר לייד הכותל . 142 מסורת התקיעה נמשכה עד לניתוק עיר דויד , ירושלים העתיקה , בשנת תש '' ח , ומכוחה של זו נעשה הכותל המערבי קרוב יותר לרבבות בני הנעורים , שיצאו לגאול אותו בסיון תשכ"ז , במיל חמת ששת הימים , במילחמה לחיי העם ומדינתו , והם הצעירים לא הכירו את עיר דויד ולא את הכותל מעודם . ( 141 עדותו של ח . מרחביה . נמצאו שטענו , שרב המקום הוא שהלשין על שלמה ניימאן , שנדון ל 21 ימי מאסר ויצא בערבותו של הרב קוק . על תקיעתו של שלמה ניימאן כתב אחימאיו מאמר מיוחד ב'חזית העם' , ( 1932 . 11 . 11 ) שבו ציין , ש'כולם ויתרו על הכותל' ' ) התקיעה הגדולה ' , בקובץ 'הציונות המהפכנית ' , עמ' 64 ואילך . ( במאמרו העיר , ש'דעת הקהל אינה על צדנו ' . 'לשם צל ספק של אינטרסים של ר' ישראל , מוכנים אצלנו למכור את כבוד ישראל . יצרו פולחן מוגזם של נפש אחת מישראל . אך בשבילנו — הכותל הוא הכול . ' והסוף \ ' היה זמן ושופרם של גייסות ישראל הפיל את חומות יריחו הגויית . אחר כך באה הגלות , והשופר — זה סמל ישראל הלוחם — נהפך לתשמיש דתי גרידא . השופר , שבו תקעו לשם איסוף הצבא הישראלי — השופר הזה עבר לידיו הרועדות של יבעל התקיעה * הגלותי . אבל , הנה חוזר השופר ועובר לידיהם של הסגלים והניימאנים . התקיעה שלהם אינה תקיעה שבאה מבית המדרש . היא — תקיעת ביריונים . ' ! ועי' עמנואל פרת , 'התוקט שהפר את האיסור ' , 'הארץ' ( ערב יום הכיפורים תשכ '' ח . ( שלמה ניימאן האסיר שבת שביתת רעב במשך יומיים , כדי להבטיח לעצמו זכות של אסיר פוליטי . ( 142 משהחלו מאסרי בית"ריס וצהירים להיות דבר של קבע בבית הסוהר המרכזי בירושלים תיקן בו האסיר משה סגל , שלא יפסיקו האסירים את צומם ביום הכיפורים אלא משיגיע אליהם התוקע החדש — האסיר החדש . משה סגל , ועמו בנו , באו להיות התושבים הראשונים , שחידשו את היישוב היהודי בעיר העתיקה אחר מילחמת ששת הימים ( יוני ( 1967 ושיפצו בעצם ידיהם את בית הכנסת של חב '' ד והתקינוהו לתפילה וללימודים . משה סגל הלך לתפילת נעילה תשכ"ח בראש 'התוקעים' הוותיקים ונתכבד להיות התוקע לאחריה . משה סגל במסע ההלווייה של ז'בוטינסקי , ירושלים 1964

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help