sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:258

תקיעה לייד הכותל המערבי כך נתגלגלה למשה סגל זכות חדשה להיות ראשון לתוקעי השופר אחר נעילה ביום הכיפורים לייד הכותל המערבי , על אפו של האיסור החדש מטעם הממשלה הבריטית , אחר דיון בוועדה בינלאומית שקיבלה את אישורה של מועצת חבר הלאומים . איסור זה ראוי היה לפורשו כפגיעה לאומית חמורה , וכניסיון לנתק מסורת מקודשת מדורות לגבי התפילה ביום הקדוש ביותר לייד המקום הקדוש ביותר לעם . דומה היה הדבר , כאילו קיבל היישוב את דינה של גזירה זו הקובעת תקדים חדש , מתוך נטייתו לזלזל בערכי רוח שלא יימדו ולא יישקלו , ולהשתבח בכול מעשה קטן , בבנייה ובייחוד בהתייש בות , כאילו מובטח לו שצירופם של מעשה מעשה למעשים יכריע בסופו של דבר . משה סגל , החרד במצוות ולמצוות , התפלל לייד הכותל ביום הכיפורים עד לסופה של התפילה , עד לנעילה , ועד לתקיעה בשופר - שהוא תקע בו תקיעה גדולה , להפתעתו של קהל המתפללים , שוויתר בלבו , ומוכן היה ללכת לשמוע את התקיעה בבית המדרש הסמוך , ולהפתעתם של השוטרים הבריטיים , שומרי הסדר לפי ההוראות הממשלתיות "המישטרתיות . משה סגל נאסר , זכה לברכתו של הרב הראשי א '' י קוק , ואף להש תחררותו בעזרתו . כך נקבעה מסורת חדשה - לתקוע לאחר נעילה לייד הכותל , בכול התנאים , וללא התחשבות בגזירתם של השליטים , הבאים לעשות את רצונם של שונאי ציון . והיתה התקיעה פעולתה הראשונה של קבוצת האנשים , שנסתופפה בצלו של אחימאיר , ושנתבעה על ידו לפעולות , פעולות של מרדנות , להוכיח על ידן , שעם ישראל חי ושואף למדינתו ולא יוותר על שאיפתו זו בשום תנאי ואופן , ואפילו יהיו מוכנים לוויתורים נציגיו הרשמיים או המקובלים . קבוצה זו "י לא היה לה שם מלכתחילה , אלא ( 140 עי' ניב , אצ '' ל , א , 179 ואילך . שירתו של אורי צבי גרינברג עברה בזעזוע גדול על כל היישוב בציון . בשביל רבים - ואחימאיר עמם — היתה בה רעידת אדמה ממוטטת כל הישן . בזעזוע זה חשו אנשי השמאל הציוני , שמשורותיו יצאו השלושה - אורי צבי גרינברג , אב"א אחימאיר ויהושע ייבין - ומשנתנו את הדעת שערכיהם הישנים והמקודשים עליהם ללא הירהור אין עוד מובטחת להם אהדה טוטאלית מראש , ומתרבים המפקפקים , ואף נמ צאים המוכנים לזלזל בהם , נתמלאו פחד ותימה . מפחד ומחימה לא היססו מלבוא בדברי השמצה על הצה"ר ובית"ר , על ז'בוטינסקי מחולל התנועה , ואף על ראשי המרדנים בתנועתם , שיצאו לדרכם החדשה . השלושה נפסלו מכול וכול , ואף זכויותיהם הישנות בסיפרות ובעיתונות כאילו נשכחו להם . בשלושה ראו בוגדים , ואף ניסו לטעון , שהללו הם המשפיעים על ז'בוטינסקי . " 8 ברם לא היה בכוחם של גידופים בכתב ובעל פה למנוע את ההתעוררות שהגיע זמנה . בכוחה של התעוררות זו שלא לקבל כל מרות זרה , שלא לקבל כל גזירה , נתחייבו מופתים של מעשי יחיד , של נחשונים למרד . ( 135 סופרי 'הפועל הצעיר' ונואמי נזפא"י שלחו רסן מעטיהס ומפיותיהם בדבריהם נגד הריביזיוניסם ואישיו . החרו החזיקו אנשי 'השומר הצעיר ' , שלא בדקו במלים . ש . לנדקוטש / רכב / שלהם העז לכתוב ו 'קשה היתה השפעתם של הריני גאטיס , אשר בראשם התייצב "השילוש הבלתי קדוש ' , שפתח בהתקפה רבתי בשירה , בסיפור ובפובליציסטיקה על ציבור הפועלים המאורגן ברוח הפאשיםם והאנטימארכסיסם , אשר פשו באירופה בעת ההיא . השלישייה הזאת — אבא אחימאיר , א '' צ גרינברג , דיר י '' ה ייבין — השפיעה גם על ז'בוטינסקי , על דעותיו וסיגנונר . אורי צבי גרינברג מתכנה במשיכת עטו של זה ו 'נביא השקר ' . עי' קובץ לזכרו של ש . לנדקוטש , עמי . 248—241 מן השינאה המיפלגתית הגיעו אל שלילתה של שירת אורי צבי גרינברג , שהיתה זה לא כבר מקובלת ביותר ואף נערצת . דומה הדבר , שרק שינאה מפעפעת היה בה כדי להעביר על הדעת בכתיבת הביקורת הסיפרותית על יצירתו של אורי צבי גרינברג בנוסחו ובסיגנונו של ד . כנעני ב'לנוגה עץ רקב' . ( 1950 ) למותר בימים אלה — ימים שלאחר מילחמת ששת הימים — שבהם מוגה ספרנו , להתעכב ולגנות את זריקת הבוץ שבתואר הגנאי 'נביא שקר . ' שירתו המדינית של איצ גרינברג ראויה להיקרא כנבואת אמת מתחילתה ועד סופה . ( 139 עי' מרחביה , הציונות , תעודות . 496—493

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help