sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:235

מדריכיה הנחוצים לה ; הכנת מדריכים ועזרה לבית"ר בדרך של 'מסדה' אינה אלא התחכמות ; אין לצפות ל'ריווח' בכוח אדם אנושי מביטול ה'מוניסם' האירגוני לגבי הנוער . ( ג ) קיומן של שתי הסתדרויות במיסגרת רחבה אחת יחייב כל אחת ואחת מהן ליצור לעצמה אידיאולוגיה נפרדת , שיטות מיוחדות , ולהתחרות ביניהן לבין עצמן בדרך של תעמולה כלפי חוץ , שתשתרבב אף כלפי פנים . התנועה בכללה תלקה בחוסר מנהלים , וריבוי הסתדרויות יביא לידי פיצול יתר ולידי רישול בביצוע , ללא אפשרות להרים מעמסה של ממש . ( ד ) בית"ר אינה דורשת מן הנוער העברי את המרובה , שאפשר וראוי להפחית ממנו , ואם מחייב החינוך הבית"רי את נוער העם , על שכבותיו השונות , הריהו מחייב קודם כל את כל הנוער הריביזיוני . אין סעיפים מיותרים בתקנות בית"ר . אף התילבושת אינה סתם דרישה , ואף ספורט המגן אינו סתם ספורט . בית"ר רואה את עצמה כמחייבת את כל הנוער העברי , השואף למדינה , והיא מרכזת בקרבה חלק גדול של נוער לומד , ובקננים מסויימים - אף חלק גדול מאוד . היא זקוקה לנוער הלומד , כדי להקים בתוכה את מדריכיה , שהרי לא יבואו אליה מדריכים מצויי נים מחוץ , אלא לעתים רחוקות ביותר , ולא זו דרך ההתפתחות הטיבעית . התארגנותו של נוער לומד באה לו , כדי למעט בחובותיו ולסלק ממנו תפקידים , עבודה ואחריות , עד כדי השתמטות של סנוביסם . בית"ר דורשת סדר של חובה , ולא תוכל להסכים לקיומה של אפשרות בתוך המחנה שתיעשה עבודת אקראי ורשות . עובדת הלימודים עובדה של נורמה היא , ואין לעשות ממנה עניין להתפארות ריקה . הלמידה אינה בוחן לרי גימנטאציה . אין ודאות לגבי המשך הלימודים התיכוניים , ובוודאי לא לגבי המשך הלימודים העליונים של הצעיר , ולא יהיו שני אפיקים לע לייה , אפיק למי שאינו סטודנט — בית"ר , ואפיק לסטודנטים , ההולכים ללמוד באוניברסיטה ובטכ ניון — הסתדרות 'מסדה . ' ( ה ) ההתגודדות תביא עמה מילחמה על נפשם של יחידים - ובייחוד במקומות הקטנים , והללו הם רוב יישובי היהודים , ותעשה את התנועה מגוחכת בדרכה . מרבית הסניפים קטנים הם , ופחותים ממאת החברים , מכל הדרגות והגילים , ובמרבית יישובי ישראל אין מקום לא לשני קננים של בית"ר , ובוודאי לא לשתי הסתדרויות שונות מאותה דמות אידיאולוגית . בית"ר , שאינה יכולה לוותר על שום חלק מן הנוער העברי יש לה לא רק זכות הקיום , אלא אף זכות הכיבוש בנוער העברי . 'מסדה' אין לה זכות זו , ואין לה זכות ההפרעה לבית"ר . ' "מסדה" לא מיגדל עוז , ולא מיבצר בטחון , לא כלום' - קרא בעל התזכיר , שקבע , שכול התעמו לה המרובה בעיתונות , אירגון ועידה ארצית , נסיעות מבקרים , עזרתו של הוועד המרכזי של הצה"ר בפולין , שכול אלה לא עזרו ולא יעזרו . הנוער שואף אל הגופים , שיש בהם חיות , עירנות , פעל תנות , ואף כמות . אין תימה , שכמה מן הקננים של 'מסדה' נתפרקו , ואחרים - הסתפחו כשלימות , כמו קן גרודנה , או בחלק , לבית"ר . אפשר שייסודה של 'מסדה' בווארשה בשנת 928 ו היה בתנאים שהיה בהם משום צידוק , אלא שאין מכאן לחייב את המשך קיומה שם , משבית '' ר וארשה נתפתחה ועלתה בדרך הנכונה . הקננים הגדולים היו דווקא בערים , שבהן נתקיי - מה רק בית"ר , כגון וילנה , סובאלקי , 122 ולוצלא בק , ביאליסטוק 400 ) חבר , 70 אחוז תלמידים , ( ואילו גרודנה הוקפאה התפתחותה במשך שנתיים , משום ששתי הסתדרויות ביקשו להתחרות בה על קיומן . משנכנס סניף 'מסדה' לבית"ר גרודנה הח לה התפתחות מצויינת לקן . לפי אותו תזכיר היו בכול פולין קיימים עשרה סניפים של 'מסדה , ' ( 122 דווקא בווילנה נתקיים לאחר מכן במשד שנים אחדות קן 'מסדה / וזאת מטעמים מקומיים , ברם תוך שיתוף פעולה מלא עם בית"ר . ואילו בסובאלקי קויימו בבית"ר גופה שני גדודים , גדוד של תלמידים וגדוד שני של לא תלמידים .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help