sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:228

' נומירוס קלאוסוס ' ו' נומירוס נוללוס ' בעלייה במשך שנת 1929 בית"ר נעשתה גורם בנוער החלוצי הציוני בכמה וכמה ארצות , נוסף על ארץ לאטביה . צעירים התבגרו ותבעו את זכותם לעלייה , מהם רבים בעלי מיקצוע , ומהם ש'הת כשרו' לעלייה לארץ בעבודה חקלאית או תעשייתית או סתם עבודה קשה , כגון העבודה במחצבות , בהתאם לשיטה הנהוגה לגבי 'הכשרה' חלוצית . בלאטביה גופה נתרבו המועמדים לעלייה מקרב בית"ר . תובעי עלייה מקרב בית"ר קמו בפולין הקונגריסאית ובגאליציה , בליטא ובארצות אחרות , ובפולין החלו מיספריהם של הללו להיות ניכרים במיוחד . בקייץ 1929 פרצו סיכסוכים רציניים בין בית"ר לבין המישרדים הארץ ישראליים בארצות פולין , לאטביה וליטא . הוויכוח בלאטביה היה קשה , ברם לא הועיל . בסופו ניתנו רק 3 סרטיפיקאטים לבית"ר , ו 10 ל'החלוץ ' . בפולין החליט המישרד הארץ ישראלי להנהיג ביקורת אישית של כל עולה , ולהקים ועדת מומחים שתכריע בענייני החלוקה של הסרטיפיקאטים , והגזירה חלה רק על בית"ר , ' החלוץ המרכזי' ו'השומר הלאומי ' . איש 'על המישמר' ( של גרינבוים ) במישרד היה פעיל במיוחד במאבק נגד עלייתם של בית"רים . " * מיעוטה של העלייה ודאי לא הקל על תקציבה של ה'הכשרה' בבית "ר , אלא הכביד עליה יותר . מיפעל ההכשרה הגדול של בית"ר תבע אמצעים מרובים , ומן ההיגיון היה , שהסוכנות היהודית המשתתפת בתקציבי ההסתדרויות השונות תיתן חלק נאות לבית" ר . שוב נעשה ניסיון לממש את ההגיוני ולקבל את הזכות של שווה בין שווים . ( 117 המובאות הללו מן הדו"ח לכינוס דאנציג ( ברית תרומ פלדור , התפתחותה ומצבה כיום , עת' ( 5—4 הן בבחינת סיכום מצויין למצב האידיאי בתנועה בשנת . 1930 ( 116 עי' 'משואות / . 1929 . 7 . 28 בו במקור - בדו" ח לכינוס - הוסבה שאף על פי שלמעשה לא נהגה בית"ר מינהג מיוחד בפעולתה , הרי דרך חינוכה שונה לגמרי מדרך חינוכן של הסתדרויות חלוציות אחרות : ' אולם מרחק זה בין רעיון למעשה אינו אלא תוצאת חוסר האמצעים כנ"ל . דבר זה מוכח בעיקר על ידי ההבדל בחינוך הרוחני , שבין בית"ר לשאר הסתדרויות הנוער הציוניות . למרות שבראשית התנועה שררה הדעה , שבכול השאלות , חוץ ממטרת הציונות ושלושת היסודות הבי ת"ריים , שולט בבית"ר חופש גמור בדעות ( וחופש זה היה מוסב אפילו לאמצעי הציונות בדרך להשגת מטרתה , ( ולעתים נראה , שבית"ר עתידה להתפלג ל"פראקציות" על פי "השקפות העולם" ( בית"ר סוציאליסטית , בית"ר דתית , וכוי , ( הגיעה בית"ר בזה לידי פיתרון שלם של השאלה על ידי עבודתם ההגיונית של חבריה המנהלים , ובעיקר בזכות ראש בית"ר , שביצר מושג המוניסם הציוני והצליח להראות טפילותן של כל שאר ה" שאלות" לגבי השאלה האחת והיחידה : מדינת היהודים והדרך להשגתה . באופן זה נדחקו שאלות "השקפת העולם" ושאר האלמנטים הרעיוניים , שעלולים להפריד בין חברי בית"ר , החוצה , ורעיון הציונות המדינית הן במטרתה והן באמצעיה , נכבש יותר ויותר כקיניין של כל חברי בית"ר . המוניסם הציוני - טפילותן של שאר ה" שאלות" לחיי עם ישראל כיום , אחדות גורלם של כל קיבוצי עם ישראל , המחייבת סבלנות עמוקה ומושרשת לכול יתמה ולכול השקפה בתוך עמנו , כל זמן שנכללת במיסגרת הציונות המדינית , - רוח זו החלה לפעול בכול הס ניפים והיתה לבסיס מוצק לחינוך הרוחני בבי ת "ר , שנוסד על העקרון : אנוכיות לאומית בתור הדרך ל" אנושיות , " לחיים אנושיים של היהודי . עקרון זה ואידיאל האזרח העברי הם שולטים כיום בפעולות החינוך הרוחני בכול הסניפים . באופן זה הצליח רעיון המוניסם הציוני למנוע בעד סכנת הפירוד לפי " השקפת עולם , " וליצור גוש מוצק לאומי של הנוער העברי בכול תפוצות הגולה' . 117

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help