sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:165

בלא שכלל יחוש בכך , שדבר ז'בוטינסקי נכנס בדמו . הגיעו הדברים לידי כך , ששיטתו של ז'בוטינסקי במאמריו , המשולבים בבהירותה , בחד משמעיותה ובעיקביותה , נספגה בלבות של חברים צעירים ותלמידים מובהקים , עד כדי שביקשו לנחש על איזה נושא יכתוב ביום שישי הקרוב . ואם את דברי ז'בוטינסקי בכללם היו לומדים , אין תימה שמיכתביו לבית" ר , או מיכתביו לבית"רים — והוא נהג לכתוב דברי ברכה , תודה והוקרה לרבים רבים — היו זוכים להערצה מיוחדת . במיכתב לחג חמש השנים הודיע ז'בוטינסקי , שעד עכשיו היה בבחינת מסתכל מן הצד , ואילו מעכשיו יעבוד עם בית"ר יחד . בשורה היא . אחר המיכתב ששלח על האידיאולוגיה של בית"ר לבית"ר ארץ ישראל חמישה חודשים קודם ( ט"ו בסיוון תרפ"ח ) נמצא ז'בוטינסקי מציין במיכתבו החדש קווי אופייה של התנועה , שזה עכשיו נולדה ומבשרת גזע רוחני חדש . את מיכתבו חתם ' חברכם זאב ז'בוטינסקי / והמערכת שהביאה את תצלומו רשמה מתחתיו : 'מנהיגנו וחברנו . ' מיכתבו הועתק כאן מ'משואות' . ( 1928 . 12 . 10 ) העתק זה שונה מן הטיוטה בכמה וכמה מלים . מובא להלן תצלום של חלק מן הטיוטה , וזו לשון המיכתב : ' ירושלים , כ"ב חשוון תרפ"ט לברית תרומפלדור בלטוניה , שלום . ידידי הצעירים , "בני חלומי וסברי , " מה אגיד לכם ביום הולדתה של בית"ר ו רק דבר אחד : את האמת . מה היא בית"ר ? מה טיבה , מהותה , מה הוא הסוד הנפשי המבדיל בינה לבין יתר הסתדרויות הנוער העברי ז אינני יודע . ואולי האמת הזאת היא תהילה הגדולה מכול התהילות שתשמעו ביום זה - שהנה אדם הקרוב לרוחבם כמוני אף הוא אינו יודע לבטא את השם המפורש של קדושתכם המיוחדת . רבים הם השמות , שבהם ניסיתי לתאר את תבניתכם הרוחנית : "צירוף של חייל וחלוץ , " " פועלי הרעיון הממלכתי , " "תשוקה לאצילות ואבירות בישראל , " אבל אץ כל אחד מהכינויים האלה מבליט אלא צד אחד של החיזיון עשיר התכונות הנקרא "ברית תרומפלדור , " כי אומנם יש בה כל היסודות שהזכרתי , ואולם יש עוד דבר , והוא העיקר , ואותו - אינני יודע . אמרתי : שבח זה גדול הוא מכול שאר התיש בתות . סימן הוא , כי מה שנולד בריגה לפני חמש שנים איננה הסתדרות חדשה , וגם לא מיפלגה חדשה , וגם לא תוכנית חדשה ; כי תופעות כאלה קל להקיף במבט ולהגדיר בנוסחה . עולם חדש נולד ביום ההוא , גזע רוחני חדש , "ספירה" חדשה לשכינתו הפנימית של ישראל . אל לנו להגזים : רק "נולד . " עוד לא נתגבש ולא נתבשל . בית" ר הריהי עדיין לא יותר מגרעין , אשר אולי יצמח ממנו השתיל ; רמז , אילם-למחצה , למחשבה שרק בעתיד תתפרץ . יחד אתכם נטפח את הגרעין : יחד נוסיף לחפש ונטעה , ונתעה - עד שנמצא ( אולי (! את מה שביקש ולא מצא הרצל , ביקש ולא מצא אחד העם , ביקש ולא מצא תרומפלדור — את פרצופו הנכון של דור עברי , לא רק מתגעגע לתחייה , כי אם מוכשר לתחייה . אפלות כתבתי פה ; לו ידעתי מלים ברורות ופשוטות להביע את מחשבתי זו , מה שמחתי — אבל קשה לנסח בשפת לוח הכפל את מה שעוד אין אתה רואה , רק מרגיש מרחוק . ואולי יהיה בין חבריכם הצעירים-יותר מי שלא יבין ברגע זה מה רציתי לומר - אין דבר . יבוא זמן ויבין , ויבוא זמננו ויבין העולם כולו שתמו ימי דורות המדבר , ושוב עלה ישראל הנסיך על כיסא מלכותו . בית"ר היא גם נזירות . כנזירים שבימי קדם , ( 83 התצלום של החלק וההעתקה של הטיוטה כולה הובאו ב'האומה' ( חוברת ( 7 על ידי א . שנארי , המסב את תשומת הלב למתיקות הרבות שבטיוטה — דבר שלא היה תיל אצל ז'בוטינסקי .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help