sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:164

' יובל' של חמש לסופה של השנה ( 1928 ) שימשו ב'מרכז' הלאטבי 1 פרופס - הנשיא , והחברים : ב . יופל , ש . ליון , מ . זליקוביץ ' , י . ראפאפורט , ש . ראפא פורט , הגיע יום ההולדת הקרוי 'חג היובל' והנהוג שנה בשנה . שוב החליטו לבוא בהזמנות אל ההסתדרויות בעיר ריגה . ההחלטה ( 1928 . 11 . 29 ) צימצמה את מספר המוזמנות לשלוש : 'צעירי ציוך , 'החלוץ / 'השומר ' . דומה , ששאר ההסתד רויות או שלא היו מעניינות את בית" ר בימים ההם , אז שהיו עוינות את בית"ר בגלוי , ושוב לא היה מן הראוי להזמינן . כך נמצא לנו ביטוי פורמאלי טכסי לדבר המחלוקת הפנימית הפושה בתוך המחנה הציוני יותר ויותר , כשהקינאת היא אם לפחד משום התחרות , והפחד הוא אב לשינאה מכוונת ומאומצת . לכבוד 'יובל' החמש לבית" ר שלח ז'בוטינסקי את ברכתו בכתב מירושלים . כבר תכנן ז'בוטינסקי את יציאתו אל פולין ואל הפגישה העולמית הראשונה של בית"ר ; כבר נגרף יותר ויותר לפעילות בבית"ר , בעיקבות ההידרשות מצד ביתיר בארץ ישראל ובעיקבות צרכיה הגוברים והולכים של בית"ר בתפוצות אירופה . דברי ז'בוטינסקי שנתפרסמו בקביעות בעיתונים יהודיים מרכזיים , והועתקו מהם בעיתונות ציונית ובית"רית בלשונות הרבה , היו כנטפי טל לפרח הגדל על אדמה צחיחה בימי סערת רוחות . רגילים היו חברי בית"ר לקרוא את מאמרי ז'בוטינסקי , אם ביחידות ואם קריאה בציבור — תוך כדי תרגום למבקשים את תוכנם בלשון הקרובה להם . על צד האמת היו מאמריו נלמדים בבית"ר . ונמצא שלא אחד היה בבחינת תחר על דברי ז'בוטינסקי , אפילו פסוקים פסוקים , להם אחדות הצבעים . בחלום המר ביותר לא היו יכולים הבית"רים הצעירים , שבחרו את הצבע בריגה / לחלןם חלום כגון זה , כשכןל עניץ הנא - ציסם בגרמאניה עדיין היה באבו , ולא הוא ולא צבעיו לא היה להם פירסום מחוץ לגבולה של אותה מדינה . ( על מעשה קביעתה של החולצה החומה rvn ברוך ברקאי , שלפי הוראת יואלסון הלך עם יצחק שץ — בשנת - 1927 לרכוש כמות של בד בצבע חאקי ירוק להכין ממנו 20 חולצות לדוגמא . בחנויות האריגים לא נמצא בד מצבע כזה , ברם בחנות הגדולה לבדים מצאו בד חום , ששימש לנהגים . יואלסון התרעם מאוד על בחירה זו , אבל לאתר שנעשה מעשה , שוב לא היה בידו להשיב . החולצה הונהגה , ולאחר חודשים אף אושרה בכלל התילבושת . 82 האישור ניתן לא על סמך שנעשה מעשה , אלא על שום המחשבה שאדמתה הצחיחה של ארץ ישראל נוטה גונה לגון החום יותר , או הרבה יותר , מלצבע הירוק , או צבע החאקי . עם הנהגתה של תילבושת גבר ליגלוג על הבית"רים , שלעומתם קראו 'מיליטאריסטים , שוביניסטים ' , ושמות גרועים מאלה . בית"ר ראתה את עצמה גאה על תילבושת אחידה , שיש בה משום איחוד חיצוני של מחנה מלוכד על בסיס של שוויון חברי מלא . כנגד ההאשמות על מילי טאריסם השיבה בית '' ר : 'אם במלה זו מתכוונים לרצוננו להגן בעצמנו על ארץ ישראל שלגו , הרי גאים אנו שהננו "מיליטאריסטים . ' " (& 2 עי' בדקאי , 'משואות ' , גל' . 1928 . 1 . 10 , 4 'קדמה ' , כיט תנזוז תשכינ . חגינת חמש שניס לבית-ר 4 B nar 0 mr « f שני הדגלים : הרב דיר מ . נורוק , ד'ר הופנזאן ואיצ

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help