sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:141

של הסולידאריות שלהם . הפגנות האחד במאי בארץ ישראל היו מעיקרן הפגנות חלושות של קנאים - חברי 'אחדות העבודה / 'פועלי ציוך ( שמאל ) וחברי הפק"פ ( הקומוניסטים , ( כשחברי ' הפועל הצעיר' דחו , ואפילו התנגדו , לחגא ולביטול העבודה הכרוך בו . רק מלאחר האיחוד של 'אחדות העבודה' עם 'הפועל הצעיר' ( יאנואר ( 1930 קיבלה על עצמה המיפלגה החדשה את החגא ואת עקרונותיו , והסתדרות העובדים ' ) הכ ללית ( ' החלה לראות בו חג כללי של ה'הסתד חת , ' המחייב את כל היישוב ואת הציונות . רעיון האחד במאי בארץ ישראל היה קשה לרבים מהיישוב , שראו סכנת חיים למיפעל הציוני בחתירתם של הקומוניסטים ( פק"פ , ( שזכרו את קורבנות האחד במאי 1921 ביפו ( בתר וחבריו , ( ושהעלו על דעתם את מיצעד ה'ייבסקציה' ברוסיה וה'בונד' בפולין מאחורי דגל , שאין בו כדי לקרבנו לממלכתיות , וגרוע מזה : יש בו כדי לפצ לנו מבפנים . בית"ר לא הכירה ביום זה כיום ביטול מעבודה . באירופה היו הבית"רים כמסתכלים בחתונה לא להם , כשראו את פלגות החוגגים , ומהן המתנגשות זו בזו בשינאה לא מועטת . בארץ ישראל לא היו אדישים כל כך , ועם זאת אף כאן לא גילו אקטיביות מיוחדת במובן כולשהו כנגד האחד במאי . באחד במאי 1928 נמצאו כמה בית'רימ , או אוהדים לבית"ר , שעל דעת עצמם העזו והוציאו דגלים אדומים מידיהם של דגלני פק"פ . אתר שפוזרה הפגנת המופ"סים ( פק"פ — הקומוניסטים ) בתל אביב ונקרעו דגליהם האדומים , הופ צה השמועה שיד בית"ר באמצע , ושבית"ר עזרה למישטרת תל אביב במלאכת הפיזור של ההפגנה , ו'דבר' ראה בבית"רים חוליגאנים מתנדבים , שנתחנכו להכות ולפרוע . מ . ב . / ביילינסון / יצא במאמר גדול נגד 'מעשי הגבורה' של בית"ר , ולמוחרת החרה החזיק מ . ג . / גליקסון / ב'הארץ' וטען נגד 'חסידי ההוכחה וההסברה לפי גוסח רומא / ומנה אותם יתד עם הפק"פ : 'אלה ואלה שואבים מן המעיין הנרפש של תורת ה"דיקטא טורה" והאלימות . ולא ידעו ולא הבינו הבחורים הטובים מברית תרומפלדור כמה כבוד ונחת רוח הם עושים למלאכי החבלה האדומים , בקבלם מהם למעשה את שיטתם ודרכי מילחמתם של רבותיהם . ' גליקסון בא עוד בחריפות לשון לדבר על הסכנה למוסר החברתי בציון , עד שנתעורר משה סמילאנסקי להגיב במאמר גדול , שהארת המעשה על הפלת הדגלים האדומים מידיהם של שכירי מוסקבה לא היתה צודקת , ויש בה מן האיפה ואיפת . סמילאנסקי התיקו , שכול הופעה של אלימות פיגול היא , אלא שלא הבית '' רים היו הראשונים לאלימות ולהתרת האגרוף בחיי היישוב . « ארבר מסר הודעה , שהמיפקדה הראשית לא הורתה על פעולה כולשהי נגד הפגנת הפק '' פ , וזאת למרות הפרובוקאציה , שדגל הגדוד 41 הורד מעל המועדון , ואף הוחלף בדגל אדום , שעליו כתובת : הלאה הפאשיסטים ( וחתום : נ . ע . = נוער עובד ז . ( הודעתו של ארבר לא הספיקה להפסיק את ההשמצה , וכיוון שמעוניינים היו בה בכול התנאים הוסיפו לטעון את טענותיהם ב פומבי . ° 8 ויכוח ראשון מסוגו , בקשר לשיתוף הדגל האדום בתהלוכת נוער ציוני , נתעורר בקשר לתהלוכה לכבוד הקרן הקיימת לישראל בפתח תקווה . דויד מלמד , המזכיר הכללי , הודיע ( 1928 . 10 . 23 ) ' למפקד העליון לבית" ר , ' לז'בוטינסקי בירושלים , בדבר ועד הקק"ל בפתח תקווה , שהזמין הסתדרויות נוער לאירגון תהלוכה לטובת הקק"ל : ' הסתדרויות הנוער השמאלי דרשו , שתינתן להן רשות להופיע תחת דגליהן האדומים . מפקד גדוד בית"ר בפתח תקווה דרש בתוקף , שהתהלוכה ( 67 טי' 'דבר' , 1928 . 5 . 5—2 — 'הארץ' " 1928 . 5 . 4 — 'הארץ , ' ' דואר היום' . 1928 . 5 . 8 — ( 68 הודעת ארבר נשלחה אף לוזוץ לארץ . ונתפרסמה ב ' ראזסבייט' . ( 1928 . 5 . 27 )

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help