sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:140

נגד הדגל האדום והאחד במאי רובי חברי בית" ר נתגייסו מקרב השדרות הדלות בעם , מקרב הפועלים ומחוסרי העבודה , ומקרב בניהם של אלה . הללו לא האמינו כסוציאליסט בתורת מרפא לטראגדיה היהודית הלאומית , וא פילו היו בהם שהאמינו בסוציאליסם כמרפא לעולם , כולם כולם ראו בו מיכשול לשאיפה היהודית קודם לגמר בעיינה של המדינה היהודית . בשניים שלושת הדורות של התמורות הלאומיות הגדולות שימש הסוציאליסט גורם מדרבן ומפרה בתנועות לאומיות שונות , ואילו ביחס לתנועה הלאומית היהודית נתגלה כאוייב גדול . החזית הסוציאליסטית , ובייחוד הקומוניסטית , נתגלתה בארץ ישראל כחזית החותרת תחת אש יות החזון הציוני ההרצלאי , ואפילו היתה עצם פעולתו של הפועל הסוציאליסטן בארץ ישראל בביניין , בהתיישבות , פעולה חיובית ברוכה , הרי האידיאולוגיה הבינלאומית של אירגונו קירבה אותו לזלזל בממלכתיות עברית , בעצמאות יהו דית , בסולידאריות יהודית , מצד אחד ; ומצד שני , דחפה אותו להתרפסות למישטרים זרים ואף מתנכרים , להעדפת ריבונות סוציאליסטית על לאומית , להשקפות על 'אירגון משותף' ( במקביל למילחמה למען העבודה העברית — כפי שהת בטאה לאחר מכן במישמרות שחבריהן יש מהם נשלחו למאסר . ( האחד במאי והדגל האדום באו לסמל את אחדות הפועל בעולם , כנגד אחדות העם בתורת עם , והסמלים הללו לא הוכרו , ולא נתקבלו כראויים להכרה , בבית" ר . הפגנות האחד במאי באירופה היו מלוות לרוב בתגרות קשות וחמורות של המפגינים בינם לבין עצמם — הוכחה למהותה יש לפרש אפוא בהסתייגות מליאה את דברי האזהרה ששלח ( 1928 . 10 . 18 ) אביגדור המאירי לז'בוטינסקי על מרכז הסתדרות המורים המתכונן להתקפה על ברית תרומפלדור 'לא מטעמים מדי ניים , אלא מטעמים תרבותיים : ' בית"ר חסרה הדרכה תרבותית , ולפי דבריהם 'הברית משפיעה בבורותה , בעם הארציותה , על הנוער בארץ יש ראלי . משום כך צריך להביא שינוי יסודי ובהקדם האפשרי ביסוד התרבותי של הברית . כך סייעו חברים מבפנים , שלא היתה להם נוחה חובת המישמעת על כל הכרוך בה , להתהוותו של רושם מיוחד על בית" ר ארץ ישראל . הפחד 'מי יודע אם מרוב הוויתורים לא תיווצר גלות בתוך הארץ עצמה . ' חםיה מ . כתבה מאמר על 'חותם הגלות' ן ... ' עמנו אינו מחולק למעמדות לפי האומנויות , כי אין לנו אנשים קבועים באומנותם ... חסרים אנו חיים עצמאיים ... חיינו שבגלות הס חיים של מילחמה תמידית נגד כל גויי הארצות , שכולם יחד שואפים לבלענו / ... ובמאמר אחר שלה ו 'הגלות נמצאת בכול מקום' 1 'נס פה בארץ סובלים אנו גלות לא פחות מאשר בארץ אחרת . בגלות זו השלימו בני טמנו , והיא רובצת עליהם כאבן כבידה ... אותם היהודים בעלי הנוו הכפוף עם אותה ההכנעה לכול פקיד גבוה ונמוך אנגלי או ערבי . היכן שפתנו העברית השלטת בכול מקום ... ? חברי הברית , איפה אתם בשעה זו 7 העוד לא הניעה השעה , שתעשו מעשה חרומפלדורי 7 ותמלאו תפקידכם בתור המסתמלים בשמו 7 האם נם תרומפלדור נחבא אל הכלים בזמן המבוכות 7 עלינו לזכור את החצי השני של סימלנו — הגנה . ' ובu— בן ציון כתב i 'תהילה לבית '' ר ששמה לנגד עיניה את המטרה לשים קץ לכול ההתפרדות וההתפוררות בקרב האומה , ולאחד ולאגד את כל אחד ואחת אשר דם עברי נוזל בעורקיו ... תחת דגל כללי אחד , לשם מגמה ותכלית אחת , והיא 'יצירת ממלכה עברית בארץ . ' ... ' על ההתארגנות הראשונה בביתיר ירו שלים העיד שבתי ( רוזנבויס ) ורדי , שלראשונה באו אל ביתיר חברות אירגון 'דבורה' — אירגון נוער לאומי , שממדריכיו היו : יצחק אבנר , יהודית סלוצקי , חוה שפירא ועוד , ועם חברים נספחים חדשים כוננו את 'גדוד האזרחים לבית'ר' — ויחידותיו נקראו על שבטי ישראל ומישפחותיהם ( ראובן , שמעון , לוי . ( 3 — בכול שבט ושבט 3—2 קבוצות ( ראובן — הכרמי , החנוכי . ( ... התילבושת הראשונה היתה בידואית , וה דגלים היו דגלי שבטי ישראל . העבודה היתה כולה צופית ו מחנאות , סיורים , הכרת ירושלים העתיקה וסביבות ירושלים . ' נדוד האזרחים לבית'ר' היה לאתר מכן ל'גדוד נשרים , ' וליידו 'גדוד גחלים . ' ראשי הגדוד 1 יעקב כהן , שבתי ורדי . גישה 'היסטורית בניסיון האירגוני , כידוע לנו , הדריכה בדומה את רעיונותיו האירגוניים של הד ר דיאמאנט בווינה . על הסתדרות זו כתב ב . ל . / לובוצקי / ב'משואות' ( 1927 . 12 . 21 ) כהתחלה להתארגנותו של נוער חופשי ופתוח לקליטת רעיונות חדשים . הוא שיבח מאוד את פעולתה של הסתדרות לאומית זו של צעירות . עם המפקדים שפעלו בקרב האוכ לוסייה ההיטירוגנית בירושלים , תוך מגע ער עם כל העדות וכול החוגים , ואף עם בני עדות זרות ( יוונים וכר , ( נימנו ו חזן , יצחק אבנר , אריה פוקס , יטקב כהן , ליטמן , שבתי ( רוזנבוים ) ורדי .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help