sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:119

כאילו עומד מן הצד עדיין לא היה ז'בוטינסקי ל'ראש בית '' ר' - תואר זה ניתן לו בפגישה העולמית הראשונה בווארשה ביאנואר . 1929 ז'בוטינסקי המעורר הגדול לציון היה אביה הרוחני של בית"ר . את בית"ר ייסדו בריגה משמו ולשמו , והוא רק כסנדק לה . כשנוסדה בית'ר בריגה כבר היה מחוץ למקום , בדרך לפאריס , או בפאריס גופה , שם נתכוון לתקוע את יתירות אהלו עד לחזרתו לארץ ישראל . הוא חזר מרוצה ממסעו , וכיוון שנתחייב התחייבות מוסרית לחידוש פעולתו המדינית , ביקש להתחיל בה ממקום חדש — מפאריס . התחלותיה של בית"ר בארץ הקטנה והרחוקה הגיעו — בייחוד על ידי הד"ר יעקב הופמאן - לידיעתו של ז'בוטינסקי , ואילו הוא הנתון כולו למיכלול הבעיות המדיניות עדיין לא היה פנוי לתת את מלוא דעתו לשאלות הנוער , ובייחוד שעדיין לא היה מסוגל להעריך את קצב התקדמותה של בית"ר בלאטביה , ואת כוחה להשפיע על הנוער מחוץ לגבולותיה של מדינה זו . בשנת , 1925 כשנתעוררו אנשי הדור הצעיר הקרובים אליו לעשות למען הקמת הסתדרות של נוער , היה מוכן ללכת אתם את הדרך בייסודה של ' ברית השומר , ' ועל כך אף בא אישורה של הוועידה העולמית הראשונה של ברית הצה"ר ( פאריס , אפריל . ( 1925 דק מלאחר הוועידה הועמד ז'בזט > נקקי שוב זשוב בפני בעיות הנוער של המיפלגה , ואולי בייחוד משום קשיי הלידה וההתפתחות של הסתדרות ' השחר' בפולין . יותר ויותר נהיה ברור ההכרח לעשות לאירגונו של הנוער הממלכתי בהסתדרות מקפת אחת . בהקדם נתברר , ש'ברית השומר' אינה עושה נפשות ואינה מרחיבה גבולות התנו עה . בדצמבר 1926 השתתף ז'בוטינסקי עם כל הוועידה העולמית השנייה של הצה"ר , שהכריעה לטובת הקמתה של בית '' ר כתנועה עולמית , ומרכזה הזמני - ריגה . למן ועידה זו נתקרב לבעיות אירגונו של הנוער , ובייחוד ביקש להשתית את פעולתו על חינוך צבאי . בסמכותו המיפלגתית דן והגיב אף בענייני הנוער , וקרא לביסוס הפעו לה בתחום זה בארצות השונות . כשהגיעו אליו דברי מרכז הצה"ר בארץ ישראל בענייני בית"ר , נזדרז להשיב להם את תשובתו . אף עמד בקשר עם המרכז בריגה . ז'בוטינסקי עם שנעשה 'פנימי' במקצת בענייני ביתיר בארץ ישראל , עדיין ניסה לעמוד מן הצד לגבי ההתפתחויות ב'השחר' בפולין , שכבר ראתה את עצמה למעשה כבית" ר ממש , ולא רק כחלק מבית"ר . ההתרוצצות האירגונית במרכזה הגדול של יהדות הגולה , בפולין , ציערה אותו מאוד , וחשש ז'בוטינסקי להזדהות עם התנועה במדינה זו , כל עוד לא תוכיח מידה של יציבות , התמדה וכישרון פעולה . רק בסופה של הוועידה הארצית השנייה ( דצמבר , ( 1927 משניראו לו סיכויי ההתארגנות משתפרים ומבטיחים , סיפח ז'בוטינסקי פרקי ג ז'בוטינסק י ובית"ר

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help