sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:85

' השחר ' מתכנסת לוועידת ה הראשונה הגיע הזמן לנסות ולאחד את הקננים ואת תוכניותיהם ואת שיטות פעולתם ולהקים הנהגה מרכזית לתנועה שגדלה והחלה להכות שורשים במקומות הרבה . במאמציהם של מפקד 'השחר' וארשה , גוסטאב רוזנגארט , והמזכיר משה גרינפלד , נתארגנה ונת קיימה הוועידה הראשונה של 'השחר' בפולין , שנקראה ל 926 . 8 . 26 ו . לוועידה הגיעו 270 צירים — לפי הערכת פרלמאן - חוץ מן האורחים . לפי ה'ראזסבייט' היו הללו נציגי 70 קננים . ד" ר קרופיצקי פתח בוועידה וכיו '' ר שלה נבחר פרלמאן . ° סוכובצ'יצקי ביקש ( 30 טי' ספרו של פרלמאן , , 62—54 ועי' 'ראזסבייט / . 1926 . 10 . 17 לנשיאות נבחרו החברים נ יעקב שמרקוביץ' ( וילנה . ( פסח שבחובסקי ( חבל הספר , ( שאול גאנצפריד ( צ'יכאנוב , ( מנשה אמלאם ( לוביץ , ( ' אלעזר נוטשטאט ( ראדום , ( אברהם אולשר ( לודד , ( וליאון סוכובצ'יצקי . רבים אחרים , הונהגו ספרים בשם 'ספר החיים' , 29 שבהם הובאו הביאוגראפיות האישיות של חברי הקבוצה , הכרוניקה של פעולות הקבוצה , וכן דברי הירהורים והתפייטות , ולפעמים אף משהו הגותי , בענייני ישראל , ואף בעניינים כלליים . ואף לעניין חומר ההדרכה , השפיעה 'השומר הצעיר' את השפעתה המרובה . בעקבותיה שימשו ב'השחר' — באזורי הספר בייחוד ,- ספרי הסתדרות העובדים 'הכללית' כספרי מקור ולימוד , ובכלל אלה הספר 'יזכור' והספר על 'הקבוצה' - מרובה היה הדיון בקננים על קבוצה גדולה וקבוצה קטנה ועל מושב - וכן הספר 'חולמים ולוחמים' לי . יערי פולסקין . אף שמותיהן של הקבוצות היו מן השמות , שהיו מקובלים ב'השומר הצעיר' בשנים ההן , כגון שמות חבריו של תרומפלדור בתל חי , שמות של גיבורי 'השומר' ( הקבוצה 'דוב שווייגר' בווילנה , ( ודומים להם . ' השחר' בפולין כולה הביאה עמה מתחילתה יותר מכול דבר אחר את השאיפה לזקוף את קומתו של הנוער העברי . האקטיביסט שלה , הלגיוניסם שלה והריביזיוניסם שלה לא היו עדיין ארץ ישראליים ( פאליסטינו צנטריים ) דיים , ולא עלתה עדיין המחשבה בדבר הכשרה לארץ ישראל ועלייה לארץ ישראל . המחשבה העיקרית , שהספיקה לתפוס את התנועה ואת כל עיסוקה , היתה בייחוד המחשבה על חינוך צבאי . ועד שהגיע זמנו של חינוך כזה למעשה מצא אותו חינוך ביטויו באוניפורמה צבאית , או מעין צבאית , שהקננים הכינו לחבריהם ( על חשבונם של החב רים ) כדוגמתה של תילבושת הצופים הפולאניים , או אפילו בדומה לתילבושת הצבאית הפולאנית . אותה תילבושת על הרוב לא היתה שלימה , ברם רבים נשאו בגאווה כובעי שרד , בגדים של חאקי ואף של אריג ירקרק ( והמיכנסיים - ארוכים , ( ורבים מאוד התקשטו בחגורות "שכם - אות לקצונה ולנשיאת תפקיד . הקננים בפולין הקונגריסאית שמו את עיקר מעיינם בתילבושת , צעדות ותרגילי מישטר . הקננים באזורי הספר ניהלו פעולה תרבותית נרחבת . וה קננים שבגאליציה פעלו על טהרת הצופיות . ' השחר' החלה להקיף אלפים אחדים של נוער פעיל בעשרות קננים , וסביבה אלפים רבים אף יותר של אוהדים , שוחרי ציונות אקטיבית וז'בו טינסקי . אותם קננים שקמו כמאליהם אף ניהלו עבודתם בדרך עצמאית למדי . היה הנוער שבא אל 'השחר' נוער עממי , מאמין בכול לבו , בעל הכרה עמוקה ורוח אידיאליסטית . איתן היה הסדן , אלא שלא זכה לפטישו . לא קמו לבני הנוער הזה במדינה אישים מנהיגים בעיר הבירה , שיהא בכוחם לשאת בעול האירגון והחינוך . משום העדרה של הנהגה מרכזית ממשית התעכבה התפתחותה של 'השחר ' , והקשרים שבין קנניה היו רופפים למדי . ההתלהבות הפנימית של רוב החברים לרעיון ודביקותם של חלק ניכר מהם לפעולה האירגונית עדיין לא הספיקו לפיתוחה של 'השחר' לפי מלוא אפשרויותיה בקרב הנוער . ( 29 'ספר החיים' של קבוצת 'דוב שווייגר' שמור ב מ "' ז .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help