sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:51

ויכוחים על עקרון ואמצעים רובם של החברים היו באותו זמן תלמידי בתי הספר ובית" ר היתה להם למעשה המשך של לימודי בית ספר . בית"ר חייבת היתה להק פיד על חובת המישמעת הראשונה של התלמידים כלפי סדרי בתי ספרם , ואת חובתם הראשונית להבטיח את התקדמותם כתלמידים . בתחילת האביב ( 1925 . 4 . 17 ) הודגש בישיבת 'ועד הרא שים' ש'הגיעו ימי הבחינות' - וכנראה הכוונה כאן לבחינות הבגרות של תלמידי המחלקה משום אתחלה של הכשרה צבאית , שתוך זמן קצר קיבלה אופי וממדים רציניים יותר . בו באופן התייחסו - לפי העדויות - בכול הרצינות להכשרה העצמית במיקצוע , שהרי ההכשרה המיקצועית — ברוח הפרודוקטיביסאציה שהילכה בחוגים המשכילים והמתקדמים בעם , ולא פחות — אף בחוגי הציונים לכול שדרותיהם - היתה אף היא יסוד גדול מיסודות פעולתה של בית"ר מתחילתה . אותה הכשרה מיקצועית נתחייבו בה , וקיבלו על עצמם , כל החברים , ללא יוצא מן הכלל , וקיימו אותה בעזרתו של בית הספר למלאכה של חברת מפיצי ההשכלה בריגה , וב מיתקניו . אותו זמן כבר נתקרבה בית"ר בריגה לסיום שנת קיומה הראשונה , ובזכות יחסה הרצי ני לקבלת עול ופעילותה בכול תחומי המעשה הציוני בכלל זכתה לאהדתם של הרבים , ואף לעזרתם של אישים ומוסדות . על הימים הראשונים הללו כתב לובוצקי לאחר חמש שנים : 'נשמענו לפקודותיו של ה"פולקוב ניק '' הרוסי השיכור , כאילו יצאו מפי שר צבא של הגדוד העברי "העתיד להיווסד בארץ ישראל ' , וזוכרני , שלעתים הייתי עוצם עיני בשעת עומדי בשורה , וחוזה את חברינו — ואני בתוכם - צועדים בקצב בחוצות ארץ ישראל לבושי תיל בושת הגדוד , ובפינו שירנו האהוב ביותר "בשוב ה' את שיבת ציון היינו כחולמים . " ... זו היתה התקופה הרומאנטית שלנו . — אחרי כן באו ימי המעשה . המישמעת והכוח שרכשנו לנו בימי ה '' פולקובניק '' נהפכו למרץ יוצר ועבודה . האידיאל ( ההסתדרותי ) / האירגוני / שהיה אז בלבות כולנו היה : המושבה התרומפלדוריתבארץ ישראל . היינו ממציאים לה שמות . והיינו מתארים לנו את תוכניתה סדורה לפי התוכנית של קבוצת מרחביה , שעמדה אז בלישכת הקק"ל בריגה . אולם לא הסתפקנו בהזיות . התחלנו לעבוד ממש . מכיוון שלבית הספר היהודי למלאכה אשר בריגה ישנן רק שלוש מחלקות — נגרות , מסגרות וחש מלאות - נהפך שליש הסתדרותנו לנגדים , שליש - למסגדים , ושליש - לתשמלאים' < y ( 15 בחוברת 'משואות / גל' . 1928 . 12 . 10 , 9—8 בהמשך לדבריו טל הרומאנטיות של הימים מוסיף לובוצקי בסוגריים ; 'תמיהני איך מעיזים אותם מחברינו '' הבוגדים' שעזבונו וייסדו אחר כך בלאטביה את השומר , '' לקרוא לנו היום בשם 'ריאקציו נרים שחורים '' ו '' פאשיסטים" בלוויית כל ריגשות השינאה והבוז הכלולים בשבילם בשמות אלה , אם נשאר בהם שמץ זכר מהימים ההם . ' משה יואלסון

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help