sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:46

אסטראטגיה , השקפה מלב טהור ומכוונה טהורה לעשות את מה שנחוץ ומה שאפשר להצלתו של תרומפלדור . אילו וזיתה סטייה בעמדתו של ז'בוטינסקי - ולא היתה סטייה - הרי ניתן היה להסבירה רק ביתר הערצתו ואהבתו את תרומפלדור , ולא במיעוטן . ז'בוטינסקי הסביר הסבר מלא את עמדתו בשאלה הצבאית , בשאלת ההגנה של תל חי הנצורה , אחר שראה את אין האונים של היישוב ואת חולשת מאמצם של חבריו של תרומפלדור להסתדרות ולקיבוץ , והגדיר המצב הצבאי כנואש . ז'בוטינסקי הוכיח הוכחה ברורה את זהותם של האחראים לטראגדיה הגדולה - תוצאה של קלות דעת חמורה . " לא כאן המקום לדיון נרחב , ואפילו לא אמר ז'בוטינסקי בנושא כל מה שיכול לומר . די לנו לחזור כאן על סיום מאמרו 'בין השישי לאחד עשר : ' ' בשעה שה '' שמאליים '' שלנו מבקרים את ברית תתמפלדור או את קרן תל חי , הם שואלים : איזו זכות יש לכם על שמות אלה , בשעה שהנשיא שלכם הציע אז להשיב את תרומפלדור מתל חי ו — הוא דרש זאת , רבותי , משום שראה מראש , שאתם לא תשלחו עזרה , למרות כל המלים שלכם על הגבורה . ומשום שידע כך , חשב שאסור להפקיר את האנשים לטבח , כשאין מגישים להם עזרה . אבל הוא לא ראה מראש , שאפילו ניסיון רציני , אפילו ניסיון למראית עיין לעזור להם , לא ייעשה . הם שואלים אותנו ו — מוטב שתשאלו אותם שאלה פשוטה : מה עשיתם בין השישי לאחד עשר באדר שנת תר * ף . ' ? ( 11 המאמר המוחץ 'בין השישי לאחד עשר' נדפס ב'העם . 1931 . 6 . 8 ' , משום תגובות נוספות בעיתונות חזר ז'בוםינסקי אל הנושא ב'יומנר , שם , . 1931 . 7 . 14 ועי' בכרך כתביו 'בסער' אף את מאמרו 'מגינים — ומגינים ' . וכן עי' מיכתבו של ז'בו טינסקי לקארפי ( 1931 . 2 . 29 ) בעניין טענתו של סיריני . ספר קארפי , . 32 דיר יוסף נדבה בא להביע תמיהה על ז'בוטינסקי , שלא יצא בקול קורא לכנס מתנדבים תחת דגלו להגנת תל חי , ואף חזר על שאלתו של ברל כצנלסון למה לא יצא ז'בוטינסקי לתל חי לקרוא את חרומפלדור וחבריו משם . בדרך של תרגיל פםיכואנאליטי טוען נדבה , שפעולתו של ז'בוטינסקי בהקמתה של ברית הנוער העברי על שם תרומ פלדור ובקידוש פולחן תרומפלדור היא כביכול המשך לביטוי של נקיפת מצפון מצד ז'בוטינסקי . אף נדבה קבע , שמהצד השכלי צדק ז'בוטינםקי בעמדתו , ברם יצא לערער על עמדתו מבחינה רגשית נפשית ( עי' יוסף נדבה , 'נגוהות מן העבר ' , ובייחוד עמי . ( 255 הבחנתו זו שביקש להבחין לאחר שנות דור אין בה ממש , ויש להצטער עליה . ז'בוטינסקי ראה את המאורעות ראייה פוליטית וצבאית . לא האמין בכושר העמידה של קבוצה קטנה כנגד האוייב ההמוני , ועל צד האמת ראה את העמדה אבודה ואת גיבוריה אבודים , בלא שיהא בטוח כלל , שיהא מישקל כולשהו לקורבנות היקרים בזמן של דיונים מדיניים . ז'בוטינסקי היה רק אורח ב'וועד הזמני' של היישוב , ולא היה לו קשר רשמי או מעשי עם גוף כולשהו . אנשי מיפלגות הפוטלים סמכו על כוחות עצמם , וציפו לעזרה מעט מן היישוב . ז'בוטינסקי חשש , שאף ב 500 איש לא תהא אפשרות לעמוד , ואילו הס חלמו חלום על . 200 לז'בוטינסקי לא היה נשק לזיין בו מאות אנשים , ולא אמצעים כספיים להבטיח אספקה מינימאלית לנצורים . מאוחר מדי היה לצאת באיזו תוכנית אישית . ולא היתה לו סמכות לכך . הוא לא חשב במושגים של 'גדוד מתאבדים ' , אלא על גדוד לוחם ומנצח . הוא לא היה רשאי להטיל חובת הליכה לתל וזי , ולא היה זכאי לקרוא להתנדבות מצד הציבור הכללי , כשהציבור המחזיק בעמדה אינו מתעורר כלל אליה . ז'בוטינסקי לא צריך היה לצאת לתרומפלדור לשכנעו לנסיגה . השקפתו הצבאית של ז'בוטינסקי ודאי הגיעה לידיעתם של אנשי תל חי . ז'בוטינסקי ציפה לנסיגתם של הנתונים לסכנה , ולו ברגע האחרון , ואין תימה שבאה עליו התרגשות מרובה כשנודע לו , שקורבנות רבים , ובראשם תרומפלדור , נפלו , בהכרעה קצרה במוקדם לצפוי . הערכת הגבורה של הנופלים לא היה בה משום שינוי יחס מצד ז'בוטינסקי , שהעריך את אנשי המקום ואת חרומפלדור הערכה עילאית כעומדים על המישמר ומוכנים לחרף נפש . יחס אישי חיובי זה כלפי גיבורי הצפון חיזק את השקפותיו בכיוון השיקולים שחייבו נסיגה באופן מוחלט , לפי כל תיאוריה מלחמתית צבאית .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help