sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:43

ישראל לנגד עיניה . הוא אף דיבר בציונות מדינית בגאליפולי - ורק מתוך ציונות מדינית הגיע לשם , ולא ויתר על המערכה , ואפילו זו מחוצה לארץ ישראל : 'הטעמתי והדגשתי , שגדודנו משמש למטרתה של ציונות מדינית זו , משמש באופן שלא השתמשו בו היהודים זה רבות בשנים' 5 . 7 . 2 ) ו 9 ו . ( והוא דיבר בלגיוניסם : 'חילול השם קשה ממוות , וכבוד וגאון ( בפרט של הלאום ) חשובים מחיים . עיקר העיקרים — הגדוד — ישנו , הוא עברי , עם חגים ומועדים עבריים , עם לשון עברית , עם מפקדים עבריים ועם אידיאלים עבריים . ' והזוהר שזהר מכול דרכו לקראת הקורבן היה בו להאיר את דרכה של ביתיר אור גדול . לא חלוציות של עמל ויזע בלבד , אלא אף חלוציות של דם , זה דם הברית של 'ברית תרומפלדור . ' בדם זה שנכתבו במיכתב פרטי בנובמבר 1911 לחברתו להדגשת חשיבותה של הקומונה בשבילו אישית , וכמובן לא היה מסוגל לעמוד טל גישתו העקרונית הלאומית , והיא חיוב שיתוף הפעולה המלא של כל העם הציוני . אפילו בו במיכתב מדגיש תרומפלדור את שלילת הדוגמאטיסם : 'בשלום נחיה ובשפת אחים נדבר , כי סגולה לנו לחיות באחווה ולהבין איש את שפת רעהו , ובני חורין אנו מדיקדוקי פרוגראמה כתובה מתה . הפרוגראנזה בשבילנו היא , ולא אנו בשביל הפרוגראמה . הן היא — מעשה ידינו היא , וכשנראה , כי הפרוגראמה המצויה בידינו כעת אינה מתאמת , במעט או בהרבה , לצורכי החיים האמיתיים — מי יאמר לנו : אל תשנוה ' ? ( שם , עמ' . ( 89 תרומפלדור מדגיש במיכתבו זה את חשיבותם של המעשים לציונות , את חשיבותה של ההתיישבות , של 'נקודות האחיזה , ' בכול אלה , כאמור , לא היה מיכשול לגבי הנוטר של ז'בוטינסקי , שכמוהו ידע אף תרומפלדור מה הפרימאט , ועובדות חייו של תרומפלדור יוצאות להוכיח לא רק על סוף דרכו , אלא אף על כל דרכו , וזאת למן ימי התנדבותו למילחמת הצאר נגד יאפאן . הקומוניסס של תרומפלדור יש לראותו בבחינת שירת היחיד בביתו , ואילו מילחמתו הציבורית מלפני מהפכת אוקטובר ולאחריה היתה מילחמתו של עם ישראל — לפעילותו בחזית , להתארגנותו כחלוץ , להתבססותו כמחנה עובדים . הבאנו את דברי לנדקוטש הפסולים על דרך המוחלט ( טי' הקובץ לזיכרו , בייחוד עמי , ( 258—250 משום שבסיגנון זה נתנבאו אף אחרים , ובדומה כותב לנדקוטש ( שם , ( 258 בעניין " תל חי * כםיםמת ברכה — אף במיקרה של נטילת השם גברה שרירות הלב על מינימום של יושר ציבורי ... פעם נפל גופו של טרומפלדור שדוד באדמת תל תי , ופעם נעשה ניסיון בזירה הציבורית לשדוד את אוצרות רוחו ' . לא נפסוק כאן את פסקנו על מהותם הרוחנית והמוסרית של דברי המליצה הללו .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help