sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:40

מה ל אני חופר . צריך לירות , להיות חייל ל אני חייל . מישטרה ? רופא ו עורכי דין ז מורים ? שואבי מיים ? בבקשה , אני עושה את הכול . אין לי פרצוף , אין פסיכולוגיה , אין רגשות , אין לי אפילו שם : אני - האידיאה הטהורה של שירות , מוכן לכול , איני קשור בשום דבר ; אני יודע רק ציווי אחד : לבנות . - אין בני אדם כאלה ... - יהיו ' . התרשמותו האישית של ז'בוטינסקי מדמותו של הגיבור האקטיבי הראשון , שלא יישכח , האצילה את התרשמותם של פרופס ושל חבריו הצעירים מזיכרה ומכבודה של אותה דמות היסטורית . והשם שנקרא על ההסתדרות האציל על כל חבריה , עד לצעיר ולאחרון שבהם . יום 'תל חי' היה יום גדול בבית"ר למראשיתה . עיתונותה היתה קובעת מדורים מיוחדים לזיכרו של תרומפלדור , ובהם דיונים אידיאולוגיים על דרכו , ולא רק דברי התפייסות וסנטימנטים . נתברר יותר ויותר , שאף 'הארכיאולוגיה' של תרומפלדור אינה עומדת כלל בסתירה ל'היסטוריה' שלו . הוכחה מטרתו האחת ככול ציונית , דרכו כאידיא ליסטית — ולא חמדנית , ודמותו החינוכית : צנוע הנושא גאון לאומי עילאי בלבו , מוכן לקורבן אישי , ויודע גבורה אישית למופת מהי . את מסע הגבורה שלו החל בהליכתו אל צבא הצאר הרוסי נגד היאפאנים , והמשיך בפולחן הגבורה בגאלי פולי — בדרך לנפילתו על אדמת הגבול הצפוני בתל חי . במסע גבורה זה שלובים היו שני מיפעליו : אירגון ההגנה היהודית בגולה — ועל בסיס צבאי , ואירגון הסתדרות 'החלוץ' — אירגון המתנה הגדול העולה לציון . נתברר ללא שיור של ספק , שאותו 'חלוץ' של תדומפלדור אינו מיפלגתי , אלא לאומי - עבד לציון . לא נתכוון תרומפלדור לקפח ב'חלוץ' שלו - המאורגן בקארטלים הבנויים על מישמעת צבאית - שום חוג ושום זרם ושום שיכבה בעם . בתוך רשת האגודות החלוציות והקואופיראטיבים שלו ראה מקום אף לבעלי בתים זעירים ובעלי מלאכה וכדומיהם — 'למרות החרם המוטל מצד המיפלגות הסוציאליסטיות ( לרבות הציוניות ) על סוג עמלנים זה' — כלשון ליפובצקי , הביאוגראף שלו . בפטרוגראד בשנת 918 ו פירסם תרומפלדור את חוברתו הרוסית על 'החלוץ , מהותו ותעודתו ' , שנשכחה , או כמעט נשכחה 0 בהסתדרות 'החלוץ' גופה , אבל נמצאה רבת עניין אקטואלי לבית"ר , שראתה לפרסמה בתרגום לאידיש באחת החוברות הראשונות של 'משואות ' . להנחותיו של תרומפלדור שימשה בסיס הציונות המדינית , וכך נמצא לנו שדיבר במגמה הבריטית ליצור בארץ ישראל 'מדינת חייץ' לעצמם . הוא בא לדחות את האגדות התפילות בגנות היהודים , אבל עיקרו של קול הקורא שלו היה להזכיר את העם , 'כי השעה דוחקת , ' וכך העמיד את עצמו בצמידות לשורתם של הראשונים הרצל ונורדאו , וכול דוחקי השעה . 'אם היהודים לא ישתמשו בזמן קצר , בערך , בתנאים הנוחים שנוצרו עכשיו , עלולים התנאים האלה לא לחזור לעולם ' . הוא עמד על הבסיס המוחלט של הלשון העברית - לא כסוציאליסטים הציונים , שבזמנו ובמשך השנים עד לפריצת מילחמת העולם השנייה הקימו 'פרייהייט' ושכמותה , והקימו רשת של בתי ספר דו לשוניים , במקביל למערכת העברית של 'תרבות' ולאידישאית של ה'בונד'אים . אף התנגד לנטיות אריסטוקראטיות סלקטיביות : ' התחילו להישמע דרישות שלהסתדרות "החלוץ" יתקבלו רק הנבחרים ... מעין כת אבירים ' . ' החלוץ חייב לעמוד מעל לכול המיפלגות' - ' לאחד את כל העמלים בין שהם עובדים בשרי ריהם ובין במוחם ' . ותוכנית 'החלוץ' שלו מקפת ( 7 נזה מוזר , שמאמרו העקרוני והיסודי הזח של תרזמפלדור לא הובא בספר 'מחיי יוסף טרומפלדור' בעריכתו של מנחם פוזננסקי — אף לא במהדורה השנייה שלו בהוצאת 'עס עובדי משנת תש '' ה . המאמר הובא בתרגום טברי ב'ספר החלוץ' בעריכתו של מ . בסוק , ת"ש , עמ' . 27—18 התרגום באידיש הובא ב'משואות' ( ריגה ) . ( 1928 . 4 . 1 ) בה בחוברת הובאו קטעים מיומנו ומאמרים על תרומפלדור .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help