sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:37

ממעיין השירה העברית בית"ר לא פתחה את דרכה באידיאולוגיה חדשה , וחידושה הגדול לא היה בעקרונות ובמצעים — עניין למיפלגה מדינית — אלא בייחוד ברוח החדשה שנשאה בכנפיה בשביל הנוער העברי . היתה זו רוח של סער נעורים , אמונה בעתיד העם , אהבת העם , ונכונות להקריב קורבנות למען תקומת מדינתו . בית"ר הביאה אקלים חדש אל המחנה הציוני , שמשום קיפאונו ראה את בית"ר לא אחת כרוח פרצים , אם לא גרוע מזה . לאקלים האמונה והביטחון באה בית"ר מכוחה של ההיסטוריה הישראלית , מכוחה של צרת היהודים הדוחפת להעפלה חדשה , מכוחה של תרבות ישראל המשוועת להמשך מלא , מכוחה של הסיפרות העברית הישנה והחדשה , בנוסף להשפעתם של לקח השתחררותם של עמים ושל פרקי ההיסטוריה והסיפרות של העמים השואפים לתחייתם וזוכים לה - כעמי הבאלקאן , כעם פולין עם הביניים בין הגדולים כעמי הבאלטיקום הקטנים . אחימאיר ביקש פעמים אחדות להזכיר את המעיין הסיפרותי ממנו שאבו הבית"רים את רוחם ( ודבריו מובאים במקומם , ( ובכלל המורשת הרוחנית של בית"ר מנה אף את יל"ג וברדי צ'בסקי , המרדנים , ואף את נורדאו , איש המשא הנבואי הזועם . ברם יותר מכול זיעזעו נימים מל בבות המשוררים העבריים , משוררי התחייה , ( שאף אותם הזכיר כמובן אחימאיר בכלל מורשת בית"ר . ( פרקי שירה עברית לירית מלהבת היו מדוקלמים בבית"ר אף בימות חול , ואילו בימי מועד היו המ צויינים בכושר הדיקלום מביאים עילוי באווירת המתוועדים לחגיגה או לנשף ומשפיעים בקריאתם על חברים ואורחים . פרקי השירה , שהיו להם מנגינות , היו מושרים מפיות יחידים וציבור במועדונים , בטיולים ובמחנות — דבר יום ביומו , והם הם — יותר מכול , אולי חוץ מריקודי העם המגיעים עד לסיחרור , — שעשו את האווירה בבית"ר ומילאוה ארומאט חריף של אידיאליסט של גבורה . ב י א ל י ק , שלא 'בז ליום קטנות , ' מסוגל היה למשוך לבות בית"רים רק בחלק משיריו . אומנם אף 'תחזקנה' הושר ברבים , ברם שלא כבהס תדרויות אחרות לא שימש הימנון . כמה משירי ציון ומשירי העם שלו היו ידועים בעל פה לרבים , ומקובלים אף בבית"ר כבשאר הסתדרויות הנוער . שיריו 'מתי מדבר האחרונים , ' 'אכן חציר העם' היו מדוקלמים , ושיר מושר ומעורר היה 'למת זכות רוחנית גדולה עמדה לו ל'ראזסבייט' הרוסי בגילגוליו הברליני והפאריסאי , שבהם פירסם ז'בוטינסקי את מאמריו קבע . גיליונות ה'ראזסבייט' העטופים כחול היו מגיעים לבתי האינטליגנציה היהודית הרוסית שבמערב אירופה , ובמידה מסויימת — אף לבתים של יהו דים , שהיתה להם אסכולה רוסית , והגרים מכבר או מחדש בפולין , בארצות הבאלטיות , בביסי ראביה , ועוד . אף השם 'השחר' להסתדרות הנוער בפולין ניתן על פי ה'ראזסבייט / כשם שעל פיו נקראו בפולין אף הסתדרויות נוער וסטודנטים , בשמות PRZEDSWIT או JUTRZENKA וכולן כרוכות אחר הרעיונות של זאב ז'בוטינסקי . השפעת יתר היתה ל'ראזסבייט' הפאריסאי , שנתחדש ב 2 . 25 ו , 1924 . לאחר הפסקה של 7 חודשים . בנובמבר אותה שנה נתארגנה הלישכה המיפלג תית בפאריס , וה'ראזסבייט' החל נושא את שמו של ז'בוטינסקי בראשו . בקנני לאטביה , בייחוד , היו עוסקים לא רק בהפ צת ה'ראזסבייט , ' אלא אף בלימודו , שכן היתה הקריאה בו דבר חוק בקבוצות שונות . ואומנם היה בעיתון שבועי זה כדי לספק מזון תחני ואידיאי לנפשות הצמאות לשמוע את קולה של ציון המתעוררת .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help