sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:18

לעשות את עצמה , על כל סניפיה ברחבי עולם , בחינת בית ספר , ואף לקבוע לבית ספר זה תוכ - נית מינימום קבועה ומחייבת , ואילו החברים באו אליה לרצונם , אחד אחד וגילו , אחד אחד וידיעותיו ביהדות , בלשון העברית , ביחסו לתוכנית של עבודה רוחנית וכללית , אחד אחד מחוגים שונים ומשונים , מתרבויות שונות וזרות , — ומהם ללא כל הכנה מוקדמת וללא הבנה ברורה במהות דרכה — וממילא לא היה אפילו בתוכנית הטובה ביותר כדי לשמש הרבה יותר מסתם סכימה מופשטת בזמנים ובמקומות הרבה . בית"ר ביקשה לעשות את שורותיה צבא , ושוב : החופש לבוא או לא לבוא לבית" ר , וכן הכניסה אל בית"ר בגילים שונים ובתנאים שונים , מן הקצה אל הקצה , לא הניחו לבית" ר העולמית והגדולה למלא את תפקידה זה בחינת תפקיד ממלכתי שלם . לא יכלה בית"ר ליטול את חבריה לרשותה הגמורה לתקופות של הכשרה ארוכות , להחזיק בהם החזקה מליאה , ולתת להם לתקופות אלו - את 'הצבא' שלהם ושלה . והוא הדבר בהכשרה המיקצועית , ואף בהכשרה החקלאית , שלא יכלה לבצען בדרך ממלכתית , ואנוסה היתה — כרגיל בכול ההסתדרויות החלוציות , והן עשירות ביחס , לעשות את החלוצים גופם שותפים כלכליים , המפרנסים בעצמם את ה'הכשרה' של תנועתם . והוא הדבר בפלוגות העבודה והגיוס של בית"ר - כשהחבר נדרש למאכסימום של מאמץ , נכונות , ניידות , והוא עצמו חייב להיות המכלכל בעבודת יומו את התנדבותו - את שירותו - את הצבא שלו , את הגיוס על כל מיפעלות הגיוסאלה הקשיים היו גלומים בחובה של התנועה , שחייבה ממלכתיות בדרך למדינה , שעם שהכירה במהותה האזרחית של הציונות , עמדה בתוקף על התנדבות מליאה שאינה נופלת מחובה מליאה , אלא שלא היה בכוחה להיות ממלכתית קודם-לממלכה , בהעדרם של מיסגרות ותקציבים ממלכתיים , ובחסרון אמצעים חומריים — חוץ מן האמצעים שהעמידו לרשותה החברים המת נדבים גופם , בגופם ובעמלם . ובתנאים הקשים הללו עשתה התנועה מיפעל ענקים : לא לעצמה , אלא מיפעל ענקים לציונות , שבכך נבדלה משאר הזרמים במחנה הציוני . תנועת בית"ר היתה תנועה של צעירים , בשר ודם , ולא מלאכי מעלה . חלומות ורעיונות גדולים דפקו על פתחי לבותיהם בכוחם של חוזים והוגים ובאמצעותו של נושא דגל רם ונישא כז'בוטינסקי . דבקו הרעיונות והחלומות בלבותיהם , והדריכו את חייהם בדרך המסירות והקורבן . רבים רבים מן הנוער העברי גילו מסירות לרעיון הציוני , ואף נתנו קורבנות מתבים לציון , ברם האידיאליסט של הבית"רים לא היה למעלה ממנו . אידיאליסט זה לא היה כרוך בשום אנוכיות , בשום חמדנות , בשום כוונה 'להסתדר' ו'להיבנות . ' הבית"רים יתר על כל האחרים ידעו לעשות רק את חשבונו של העם ורק את חשבונה של המדינה שתבוא ושבאה . יתר על כל האחרים ידעו את הקדושה ואת התפארת ואת ההוד ש' ב כ ו ל לבך ו ב כ ו ל מאודך . ' הם היו הקנאים שבציונים מראשית עלייתם על הבמה . הם שאפו לציונות גדולה , למדינה גדולה , והם האמינו בעם גדול . ספרנו , ספר בית"ר , הוא קודם כל ספר תולדותיה של התנועה העולמית , של תוכניותיה , מגמותיה , דרכי התפתחותה , יחסיה עם הצהיר ועם המחנה הציוני בכללו , מיפעלותיה בגולה ובארץ ישראל , מאמציה והישגיה . ודאי לא טושטשו בספר חולשות ופגמים , שנתגלו בה , הן בעקת התנאים החמורים מחוץ והן בעקת הקשיים הגדולים מביית . רק בדרך אגב יעלו בספר גם תולדותיהם של סניפים ארציים שונים , ובייחוד מהגדולים שבהם . רק בדרך אגב יעלו בספר 'סיפוריהם' האישיים של חברים מן ההנהגה ומן השורה , אנשי הגות

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help