sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

כמעט כליל . ברוסיה כבר שלט הקומוניסט . במדינות אירופה , מהן חדשות שהשיגו את עצמאותן , פרצו משברים פוליטיים וכלכליים , ובהן התנכלו בראש וראשונה ליהודים ולזכויותיהם , לפרנסתם ולמעמדם . רק אתמול הסתיימה המלחמה וכבר הריחו באוויר את ריח האש . היטלר המתין והתכונן ליומו . ב 923 ו כבר היה לרבים בתה שהשלום המצופה הביא בכנפיו רק אשליות , וקודם כל ליהודים . יהדות רוסיה נותקה מכלל העם , וגל האנטישמיות גבר והתחזק מדי יום ביומו , באירופה כולה . גם במדינות שרק לפני שנים ספורות פרקו מעליהן את העול הזר וזכו לעצמאותן . ובארץ ישראל : הכרזת באלפור שלפיה נתחייבה אנגליה להפוך את ארץ ישראל לביית לאומי ניטשטשה . במקומה קמו חוקים וצווים חדשים בכוונה לעצור בעד כל התפתחות יהודית , לנעול את שערי העלייה ולהבטיח רוב ערבי בארץ . אכזבה ויאוש אחזו בנוער היהודי , והתחילה בריחה מן היהדות ומהציונות . רבים מבני הנוער עזבו את המדינה שבדרך , וביקשו להם כל מיני 'איסמים ' . ציונות וחיסול הגולה פסקו מלהיות התשובה היחידה ל'צרת היהודים ' . במקום ללחום נגד הגזירות מצד אנגליה , יש שמצאו לעצמם הכשרים לפשרות עם מצפונם . הציונות של הרצל הפכה להיות מנת חלקם של יחידים - יחידי סגולה בעם . המנהיגים השלימו עם הרעיון , שגורל העם והנוער הוא להישאר בגולה . סייעו לכך חסידי הציונות הרוחנית ונאמני הציונות הסוציאליסטית על כל זרמיה . אלפיים שנות גולה השפיעו לא מעט על אופיו של עמנו ועל הפסיכולוגיה שלו . אף בגולה קמו מתוכו גאונים וענקי רוח , גדולי תורה וחוכמה , ואילו המוני העם השלימו למעשה עם חייהם וציפו לבואו של המשיח בכוח תפילותיהם . ה'מילחמה' כנגד הגזירות בהווה התנהלה בדרכי השתדלנות . חלק לא מבוטל בכמות ובאיכות ביקש ללכת בדרך של טמיעה . דומה כאילו לא היה דבר מאחד בין עם זה לבין המכבים וחילות בר כוכבא , וכאילו נותקה השר שרת לעד . מנהיגי העם עשו להשכיח את גבורות הימים שעברו ולמעט בערכם של לחימה ומרי . חגי גבורה ומרד נהיו לחגי דת בלבד . העם השלים עם גורלו . את הפורעניות , הגזירות , הרדיפות , קיבל כחלק טיבעי מחיי הגולה . בדורות אלה עלה נחשול חדש של עירעור יסודות האמונה , שכנגדו עמדה בפרץ בייחוד תנועת החסידות . תרומתה ההיסטורית של תנועת החסידות לקיום עמנו היתה בכך , שהגבירה בקרב המונים רבים את האמונה העצמית , ושביצרה את גורלו של העם לבנות את חייו בעולם מופנם וסגור - במקומו של הגיטו המתפרק . החסידות הביאה ביהדות את שירות הבורא מתוך שימחה ואהבה בכול הלב והחדירה תוכן מלא לחייהם האפורים של המוני העם : כל ניגון היוצא מן הלב דרכו ישר למרומים . כוחו של הניגון , השפעתו וגורלו מותנים בעומקו , אמיתיותו , דביקותו , לבביותו , והאמונה שבו . בית" ר כאילו דבקה בכוחו של הניגון החסידי , בכות המסירות ש'בכול לבבך ובכול מאודך , ' בכות העבודה ו'בשימחת הלבב ' , וכאילו הביאה דביקות מן ה'חסידות' אל העולם הציוני החילוני . גם בית '' ר פנתה להמונים , המוני הנוער . יותר מתנועות נוער אחרות בהיסטוריה של עמנו בתפוצות מצאה בית"ר את הדרך להיות החוליה המקשרת בין דותת העבר הרחוק והעתיד הקרוב . בהרגשה שבאה לכתוב דף חדש בספר הישן של תולדות עמנו היה טמון כוחה של תנועת בית"ר . באמונה , שאנו , הנוער היהודי של דורנו , גם נהיה המגשימים של רעיון גדול זה , המורדים , הת

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help