sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

בעודנו יושבים בגולה שיחרר אותנו מהפסיכולוגיה הגלותית במקומם של הקינאה והיאוש , הקינאה כלפי עמים שרכשו את עצמאותם אחרי מילחמת העולם הראשונה , והיאוש ממצבנו אנו , הביא בלבנו אמונה וביטחון שגם אנו נזכה לביית משלנו . אמונה זו נטע בלבנו כבר בביקורו הראשון בריגה , ולא עזבה אותנו גם בימים הקשים ביותר . באותם הימים , בתחילת דרכנו , עדיין לא נכתבה סיפרות לבית"ר . קיימת היתה אך ורק תורה שבעל פה — דברי ראש בית"ר , הגע ונד מיישוב אחדלמישנהו - בנאומיו ובשיחות שניהל עם בני הנעו דים . ברם כבר אז ינקנו ממקור עשיר , מכתביו מימי נעוריו . את הפילוסופיה הציונית שלו למדנו ממאמריו הראשונים , אותם כתב והוא רק בן עשרים וכמה . גם רעיונותיו על תפקיד הנוער כלפי העם התגבשו בצורה הברורה ביותר כבר בתחילת דרכו הציונית . אוצר גדול מצאנו בפליטונים שלו , שנכתבו בתחילת המאה ושהופיעו בספר בשנת 1922 ברוסית , ובמאמריו שפורסמו ב ' ראזסבייט , ' תחילה בבר לין ולאחר מכן בפאריס , ואף אלה בלשון הרוסית . ואת דבריו קראנו ברטט , את דבריו ספגנו בדמנו . מי מאתנו לא ידע בעל פה את הקטע מתוך 'בימי אבל' ו 'אמונתי אומרת , שבוא יבוא היום ועמי גדול יהיה ובן חורין , וארץ ישראל תזהיר בכול צבעי הקשת של נופה הנהדר ... לא פרעות הולידו אמונתי זו , ובשל הפרעות לא אזנח אפילו לרגע את מלאכתי . ' ב 1906 נאמרו הדברים , ועד יום מותו , בשנת , 1940 לא זנח את עבודת הקודש שלו , עבודת האמונה שלו . במאמר אחר , גם הוא מאותה תקופה , אמר ז'בוטינסקי : 'אוהב אני את אמונתי , ובה ידעתי אושר . ' על האושר הגדול , שהוא מנת חלקו של כל מאמין , סיפר לנו ראש בית"ר בפגישתו הראשונה עם הנוער בריגה . באוזני התלמידים מן המחלקות הראשונות של הגימנסיה בריגה דיבר עברית על אודות בן יהודה , מחיה הלשון , האיש שדיבר אך ורק עברית , ועל 'המשוררים הנפלאים הכותבים בלשוננו , ומה יפה ואדירה היא לשוננו , ומה גדול אושרו של עם להיות שולט בלשון כזאת . ' ולצעירים מן המחלקות העליונות של הגימנסיה סיפר , ברוסית , על יוסף תרומפלדור , הגיבור הגידם , על תל חי , על גדוד הפרידות ועל הגדודים העבריים , ועל 'טוב למות בעד ארצנו' - אם מאמין אתה 'כי לנו , לנו תהיה , לנו , כתר החרמון . ' ז'בוטינסקי האמין שיוסף תרומפלדור אינו תופעה בודדת בתולדות דורנו , ושיקומו עוד אלפים ורבבות , שהשירות לעמם יהיה להם צו יחיד קדוש . ואת מאורע תל חי הפך לסמל גדול של גבורה . תרומפל דור , קיווה ז'בוטינסקי , ישמש סמל לנוער היהודי כדבר שירו : ' שם תל חי יתקדש - תל המרץ החורש ... ! שם תל חי רום ימריא — תל הכוח העברי ... ! שם תל חי עד יחי — תל הרוח העברי . .. 1 שם תל חי סמל דור - תל עמל ועוז ואור . ' ! קריאתו של ז'בוטינסקי אל הנוער להיות דור הכוח העברי , דור הרוח העברי והעמל העברי , עברה כרעם את כל הגולה . כתינוק הלומד בפעם הראשונה לבטא את המלים 'אמא' ו'אבא , ' כך למד הנוער העברי מלים חדשות , אותן לא ידענו כל שנות הגולה : 'שלי , ' 'ארצי שלי . ' נזקפה בבת אחת קומתו של נוער ציוני מסוג חדש , שלא ראה עוד עצמו כעני המבקש נדבה , ולא כחסר זכויות המבקש רחמים , אלא כנוער לעם שנגזלו ממנו נחלתו וביתו , ודורש את שלו :

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help