sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

שבה קיבל העם את ראש בית"ר ; ובין קוראי הספר יהיו בוודאי גם רבים מבין המאושרים , הנבחרים , שעמדו על המישמר בבית מלונו או קיבלו מיכתב ממנו ... ולבם ידפוק חזק חזק , ואולי גם דמעה תשתחרר , ויחזרו לרגע לימים , שבהם חשו עולם ומלואו' וידעו אושר ללא גבול , אושר ששמו היה ראש בית * ר . ספר בית"ר יש בו מסיפור חייו של ראשה . כבר קודם לשנת 1923 הספיק זאב ז'בוטינסקי להגשים פעולות היסטוריות חשובות , ובכללן ניהול התעמולה להחייאת הלשון העברית , אירגון ההגנה ברוסיה , ייסוד הגדוד העברי במילחמת העולם הראשונה , כינון הגנת ירושלים וחידוש המילחמה הפוליטית למען מדינת ישראל . משנת 1923 היה ז'בוטינסקי 'שלנו . ' לכתרו נתווספה עוד אבן יקרה אחת : הוא קרא לה , לבית"ר , לחיים , נתן לה תוכן ומילא אותה מקדושת החזון הגדול , הזרים את שירו בלב הנוער והוביל דור לקראת ניצחון . ונשאר ז'בוטינסקי מורה דרכם של התנועה ושל המונים גדולים גם לאחר , 1940 כשנקרא להחזיר את נשמתו לבורא העולם . באחת הפגישות הראשונות בריגה סיפר לנו ז'בוטינסקי על השנים הארוכות של געגועים וחיפושים , שבהן עבר מדינות רבות ושר לשווא את שירו לנוער , שעליו חלם ולו ציפה שילך אחריו להביא את הגאולה . את רחשי לבו גילה : נדמה לו שבין הבית"רים 'שלו' תפילתו נענתה . אלא שלא פחות נכון לנו לומר , שהנוער היהודי ציפה דורות למנהיג ולמורה , שלקולו יקשיב בצימאון , את דברו יבין ברמז , ואחריו ילך בשימחה ובשיר , מתוך אמון מלא , גם עד לגרדום . המנהיג מצא לו צבא של גוער . הנוער מצא את מנהיגו . בחודש נובמבר שנת , 1923 ביום קר מאוד , בשעות הקטנות של הבוקר , הגיע ז'בוטינסקי לריגה . את הערב שקדם לבואו בילו ראשי ההסתדרות הציונית בוויכוח מר ; השאלה שדשו בה היתה : האם לקבל אותו בתורת אורח רשמי או כאיש פרטי . נתקבלה ההחלטה שלא לקבלו באופן רשמי . ברם מנהל הגימנסיה העברית בריגה , אם כי משומד היה , לשעבר רופא צבאי רוסי , החליט לקבלו ולהז מינו למרות הכול להופיע בפני התלמידים . לא מעט השפיע על החלטה זו אחד ממורי הגימנסיה - הרב לווין . עלי — בתורת בוגר גימנסיה זו ויו" ר אגודת התלמידים שלה - הוטל התפקיד לערוך את קבלת הפנים לז'בוטינסקי . שעה שליוויתי אותו לבית מלונו , לאחר שנשא את דבריו בפגי התלמידים וסיפר להם על יוסף תרומפלדור ואליעזר בן יהודה , כבר ידעתי שגם אני חיכיתי לו כל חיי . אומנם צדק ד"ר יעקב הופמאן , שאליו פניתי חצי שנה קודם לכן בבקשה לעזור באירגונה של תנועת נוער חדשה , כשהציע לי להמתין עד לבואו של ז'בוטינסקי . ז'בוטינסקי בא , ובפיו דברים פשוטים מאוד . לא כנביא הופיע , אם כי נביא היה . בחייהם של מיליוני אחים שילמנו על שלא שמענו לקולו . לא כחולם חלומות ובונה את עולמו על תקוות סתם בא אלינו , אם כי בתקוות ורודות ביותר מילא את חיינו וכחולמים האזנו לשירו . כמורה ומנהיג וגואל בא . הוא בא אלינו' כי לו ציפינו . הוא דיבר אלינו כאב אל בנים - בפשטות : מדינת ישראל קום תקום בארץ ישראל השלימה , משום שהארץ שלנו היא . בגולה אין עתיד לנו , ואם לא נחסל אותה , תחסל אותנו . על הנוער העברי להתכונן לכבוש את הארץ ולשחררה מידי הזרים . הנוער העברי מסוגל למלא תפקיד היסטורי זה . הוא יהפוך מ'עבד' ל'בן מלך / הוא 'יכבוש את ההר . '

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help