sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:307

יהודים , כך שיידרשו מבני המושבות קשרים בלשון הערבית . לשם מה זאת י מה הן מטרותיו של הא' צ'אנסל 1 ר ? אומרים כל מיני דברים . ואולם מה שמתקבל על הדעת הוא זה : הוא אינו אלא פקיד . ברודזיה הוא התבונן היטב בהתיישבות , מבין עניין זה , כמובן , טוב יותר מפלומר ומסמואל ; היה יכול להביא לנו כאן תועלת רבה . אולם ברודזיה היה לו מצבו ברור ו היתה פקודה מאנגליה — לסייע להתיישבות , ולשם כך שלחו אותו לשם ; וכל הפקידות מסביבו גם כן ידעה פקודה זו ופעלה באותה רוח . אין אנו יודעים , אילו " פקודות" מגבוה הוא קיבל כאן ; אולם יש לשער , שהפקודה היתה ברוח , שנקבעה עוד על ידי הא' סמואל : "נייטראליות . " וחוגי הפקידות כאן הם אלה , שאנו מכירים אותם זה מכבר . צ'אנסלור , קודם כל , הוא ביורוקראט ; האמת בשבילו היא ז 1 שמסר לו , על סמך דו"ח של פקידים בדרג נמוך , הפקיד שמעליו . והנה הם מדווחים , והוא פועל בהתאם לכך . דברי כיבושין מלונדון אין , דחייה מצדנו אין ; הכל כשורה . יום חמישי דבר מפליא הוא , עד כמה אין מעמר המשכילים מורגש בירושלים . כוחות טובים מסוג זה יש כאן הרבה בכל הענפים ; מועטים רק סופרים — הם יושבים בתל אביב , אד לעומת זה יש פרופסורים ( אנשים נבונים וכשרוניים מאוד : אפשר היה להקים מהם , זה עידן ועידנים , אוניברסיטה הגונה , אולם הצרה היא רק בכך , שאין אוניברסיטה . ( יש לשער , שאחוז הכוחות המשכילים הוא הרבה יותר גדול מבינוני . אך בסופו של דבר — ירושלים היא עיר שדה מובהקת , בלא חיי תרבות , בלא התאגדויות תרבותיות , אפילו בלא הרצאות . אומרים , שהסיבות לכך הן שונות : קשה לעמוד עליהן . חיות כאן קבוצות קבוצות ומאשימות אלו את אלו ב"סנוביזם : " כאילו היהודים האנגלים "נוהגים חשיבות בעצמם , " היהודים הרוסים "מתבדלים , " היהודים הגרמנים "אינם יכולים לשאת נימוסים נוראים . " רובם הגדול של כל אלה עומד מן הצד אפילו בכל הנוגע לעבודה ציבורית . נסו נא לבחון אותם , מה נשמע בהנהלה הציונית , במה עוסק הוועד הלאומי — הם ייכשלו בצורה חסרת סיכוי . והעיקר , הם עצמם קובלים על כד , שהכל בלתי מרוצים מפירוד זה , שבעטיו נהפכה סביבה גדולה ומעניינת למקום נידח . עזומה יהיה לנער כל זה עוד זמן רב , עד שיתנער ...

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help