sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:302

ג . למהותו של תיאטרון "אוהל" יום שני ביקרתי בימים אלה בהצגת תיאטרון הפועלים "אוהל" — עליו נכתב ב"ראזסוויט" לפני שנה , והיו גם צילומים . מייסדו של התיאטרון , הא' הלוי , היה מקודם עסקן חשוב של "הבימה ; " ממלאי תפקידים , כך אומרים , כולם פועלים במקורם , והם מוסיפים לעסוק במשלחי ידם . הציגו מחזה "יעקב ורחל . " הדבר עשה עלי רושם גדול מאוד ו שלימות ביצוע , ים של כושר המצאה וטעם של הבמאי , אצל השחקנים — קווים ייחודיים של חן מובהק , של מזג אמיתי , ואצל אחדים מהם — של כישרון . באירופה נדיר לראות ליטוש כזה . לא הייתי חושש לכנות זאת כהישג גדול מאוד בגבולות כיוון מוגדר . כל העניין נעוץ בשאלה , כיצד יש להתייחס לכיוון זה : סגנון חיצוני , פנים צבועות בשלל צבעים בולטים , תפאורות משולשות או מרובעות , מחוות והטעמות מודגשות . אומרים , שזאת היא מסורת ואכטאנגוב . אני עצמי מעולם לא ראיתי את ואכטאנגוב ; וכמובן , כולנו מחזיקים טובה לזכרו על עבודתו ליצירת במה עברית ; אולם עלי להודות , שאת מסורותיו , עד כמה שהן השתקפו בתלמידיו , איני אוהב כל עיקר . ויכוח זה כבר אינו חדש , ואי אפשר לנהלו "בחופזה , " ואסתפק כאן רק בנבואה אחת ו אופנה ז 1 היא אופנת הבל , היא תחלוף במהרה ולא תשאיר רישום כלשהו , ואף לא תשביח את התיאטרון בשום דבר בעל ערך . איני רואה במסורת ואכטאנגוב שום זוטות , שכדאי היה לשמור עליהן . הגרוע ביותר בה הוא קרתנותה העמוקה והזולה , אף על פי שלא הכל עוד הבינו , שכאן לפנינו פרובינציה בהתגלמותה המקורית , מאמצי סרק של יפיחודוב לנגן בגיטרה בקשת . ואולם אותי מעניין , בעיקר , צדו האחר של העניין ; ומה שאונןר נוגע לא רק לתיאטרון הפועלים , אלא גם ל"הבימר " . ול"תיאטרון ארץ ישראלי" ( ששבק עתה חיים לכל חי . ( הם כולם רודפים אחר וירטואוזיות שלימה , ואין זה אצלם "שיגעון , " אין זה מותרות , אלא כורח : רק שלימות ביצוע , רק עיבוד אין סופי של זוטות , רק שפע אפתעות , שהוכנו בדיוק נמרץ , — מציל שיטת משחק ; it שאם לא כן , לא היו לו פשוט צופים . אם יש לאדם כתב יד פשוט , הוא מסוגל לכתוב גם באופן רהוט ; אולם , אם כתב היד הוא מסולסל , הוא צריך ליהפך למומחה לכתיבה תמה . אך כתיבה תמה מצריכה זמן . כל הצגה חדשה מצריכה מספר עצום של חזרות . ומשום כן ברפרטואר של "הבימה" — כחמישה מחזות , ברפרטואר של "אוהל , " דומני — שלושה . וזאת אני שואל : כאן הולד וגדל נוער — ומי 3 הלוי , משה , ( 1974-1895 ) שחקן ובמאי ישראלי . מראשוני "הבימה" במוסקווה . עלה לארץ ישראל ב , 1925 ייסד את "אוהל '' ושימש מנהלו .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help