sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:292

אותן "זוטות , " שבלעדיהן היו החיים נעשים גועל נפש אחד גדול . ואף אם עלינו כבר להזכיר את ענייני המדיניות , אז קודם כל קשורים בזכרוני שמותיהם של ניידיץ' וזלטופולסקי במאורע אחד ו קיץ של שנת , 1915 שלושת חודשי האחרונים ברוסיה , כשנחשבתי בעיני כמעט כל הדור הוותיק של ציונים לךבר ולמנורה . היוצאים מךהכלל — כמניין אצבעות היד ייספרו ו האחד היה ניידיץ' במוסקתה , והאחר — זלטופולסקי בקיוב . שניהם פגשוני גם אז כידידם הוותיק , שמעו אותי , עודדוני ותמכו בי , ועל כך באו לאחר מכן על עונשם המר מידי חכמי דורם שלהם . ויודעני , ששניהם אינם מתחרטים על כך . ואולם אין זה נוח תמיד לאיש , היושב במסיבה לימינו של היושב ראש , לשמוע בגלוי נאומים על עצמו . נעתיק איפוא את דברינו למישור כללי יותר ונדבר לא באישים , אלא בטיפוסים . יש מלה , הנחשבת כיום למלת גנאי : בורגנות . אני רואה אותה לא כגנאי , אלא כאחד מכינויי הכבוד של עולמנו זה . במיוחד — בציונות . אומרים , שאצל עמים אחרים הבורגנות האמיתית , המסחרית והתעשייתית , עומדת בריחוק מה מתנועות אידיאליסטיות . יתכן , אך על כך , יתעצבו נא אותם העמים . אצלנו בציונות מילאה ומוסיפה למלא הבורגנות תפקיד אדריכלי רב חשיבות ; ככל שהזמן חולף , כן הולך ונפתח לפניה , בקנה מידה רחב יותר , שדה פעולה , ואני מאמין באמונה שלימה , שלא תיכשל עד הסוף . יתכן , שהסיבה לכך נעוצה בעובדה , שהמסיבות המיוחדות של ההווי היהודי , בעיקר — הרוסי יהודי , ערבבו אצלנו יסודות של רוח בורגנית עם יסודות של רוח משכילה , כד שנוצר טיפוס של סוחר — בעל דמיונות . סבורני , שטיפוס זה הינו אחת האמצאות המוצלחות ביותר , שאותה עלה בידי האלוהים לברוא במעבדתו האנושית . לולא הם , לא היו אז בכלל גילויי ארצות גדולים ותנועות רעיוניות גדולות , לכל הפחות , מאותה עת , שבה עבר העולם למשק כספים ומשק זה התחיל מתייקר . אנו , הציונים , עדיין לא גילינו את אמריקה , ואין אני משווה שום דבר לשום דבר אחר . ואולם לאורך כל מזרח אירופה משתרעת עתה שרשרת של בתי ספר וגימנסיות יהודיים , ואילו תחילתה של ההסתדרות "תרבות" קשורה בבית זלטופולסקי בקיוב . וגם אני נמניתי עם מיילדותיה של קרן היסוד , ראיתי את כל קשיי לידתה ויכולני להעיד : קרן זו , שנוסדה מתוך רעיון "דמיוני" של הטלת מס יהודי כלל עולמי , לא היתה בנמצא לולא אמונתו ותנופתו של ניידיץ . ' הייתי רוצה , ששמותיהם ייעשו מופת לכל הבורגנות היהודית . מליצות אופנה נבובות של זמננו גרמו לכך , שתיפול רוחה , ויצרו טיפוס מוזר של "בורגני מתחרט . " ואין זה דומה כלל לאותו "אציל מתחרט , " שהתבייש במעמד האצולה שלו בתקופה , שמעמד זה אמנם היד , למעמסה , שאינה דרושה לאיש , בדומה לתוספתן . אנו חיים בעיצומה של פריחת משטר חברתי כזה , שבו דרושה הבורגנות , בהיותה

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help