sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:288

— קרוב לוודאי שאם אשאר בחיים , אשאר משותק לכל ימי חיי , האין זאת ? אחר כך הודה לד"ר סגל "על תשומת לבו , " לי "על שבאתי , " התנצל "על שהטרידני , " מסר דרישות שלום למי שצריך , ושוב הזכיר את הבולטין . למחרת היום ראיתיו אחרי הניתוח , אבל הוא היה כבר בלי הכרה . לא לשם מליצה , אלא מתוך שאני משוכנע בדבר , אני אומר ! אילו היה חוזר להכרה , היה מעלה על פניו חיוך נבוך , ולאחר שהיה מתנצל היה שואל , האם הופיע הבולטין כסדרו . על שום דאגה אחרת לא דיבר בבית החולים , אבל על דאגה אחת היה מדבר לעיתים קרובות אל ידידיו , בייחוד בחדשים האחרונים . משום מה רדפה אותו זה מכבר המחשבה , שהוא עתיד למות כאן בפאריס , ואז במפתיע , בלא שיידע על כך איש , יקברוהו לא במקום שיהודי אמור לבוא למנוחת עולמים . הוא נשא בכיסו פתק : "לקבור בבית קברות יהודי . " על אמונתו המפלגתית של אדם אין זה מקובל לכתוב במאמר הספד ; אבל אני מאמין , כי התפיסה היהודית המכונה רוויזיוניזם אינה בגדר תכנית מפלגתית , אלא אוצר מיוחד לחכמתו ולרוחו של "גזע" פנימי כל שהוא . עוד בשנת , 1916 כאשר בא המנוח ללונדון כדי לבקש שיקבלוהו לצבא , משום ש"אין זה נעים" לא ללחום "למען עניין ראוי לשמו , " הרגשתי בו אדם קרוב ל"גזע" הזה , וכזה נשאר עד יומו האחרון . ידידיו , ורבים אחרים , שהרגישו מרחוק במציאותה של מתכת אצילה וטהורה זו , הטמונה מתחת לזרויותיה של הנפש העצובה הזאת , — יעמדו חדורי צער ועלבון ליד קברו בבית העלמין היהודי , בו אמור לבוא למנוחת עולמים יהודי לאחר שסיים את פעלו . אבל י . ס . לא סיים ולא רצה עדיין לסיים את פעלו , ובדרך לא רגילה ניתק "רצון אלוהים" את שירותו ; לא מחלה , אפילו לא מכונית שהתהפכה — הן שהכריעוהו , אלא משהו שלא ייאמן עקב חוסר ההיגיון הנורא שבו . בית המשפט יחקור , או הפסיכיאטרים יחקרו וימצאו . האנשים שיהיו בבית הקברות לא יבינו . אך עליהם לזכור אחת : מת אדם , שהיה סבור , כי למען עניין ראוי לשמו יש ללחום , אחרת אי אפשר , — וכי את העבודה שהתחלת בה יש להמשיך בכל מחיר , אפילו כאשר אתה עצמך כבר אינך מרגיש את הדקירות . ובכן , יעקב סמיונוביץ — , ' כך גם יהיה , ומי יתן והנפש הנאמנה תנוח בבטחונה השקט .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help