sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:270

אך לא זהו עדיין העיקר , ואיר לספר את העיקר — איני רואה אפילו את דרך הגישה . כל מי שפגש אותו אפילו פעם אחת יודע על מה אני מדבר . היתד . זאת מייד תחושה של נוכחות מיוחדת כל שהיא — לא של אדם ככל האחרים , פסל משיש נדיר , לא מוזיאוני רגיל . האנגלים מכנים זאת בשם — " personality " מלה שבהחלט אינה ניתנת לתרגום במשמעות שלהם . מכרים , המדברים על המנוח , ניסו לעיתים קרובות למצוא הגדרה . ההגדרות היו שונות זו מזו בתכלית , כאילו לא ניתן היה להשלים ביניהן . אמר אחד : " אביר" ו אמר השני : "נארודו בולץ" ; י אמר השלישי ( אני זוכר אותו , היד . זה אדם תמים מעיירה פודולית , ( מתוך רצון להביע את הדרגה העליונה של דימויו על משהו נעלה ויפה : "זהו המנהיג היחיד של האצולה הרוסית ושלנו בכל רוסיה . " כל אלה היו צדדים שונים של אותו רושם . כד גם מצויים אצל עמים שונים סמלים מילוליים שאינם חופפים זה את זה לשם הגדרת הציווי , איך "צריר להיות" האדם . הטוב בניבים הוא , כפי הנראה , הניב היווני הישן , הפשוט ורב המשקל : "יפה וטוב . " במחשבתי עלה ניב זה לעיתים קרובות יותר מכל האחרים , כאשר הגיתי בזאב טיומקין . אבל גם זה אינו הכל . את זאב טיומקין אהבו הכל גם משום שהוא הזכיר לנו תקופה אהובה על כולנו , מעגל שלם של חוויות מהווי יום יומי וגילויי מוסר , ששוב אינם מצויים , ואשר אנו , בני הדור הישן , מזכירים אותם לא אחת מתור תחושה הדומה לגעגועי מולדת . בעיני רבים מאתנו — המאה התשע עשרה היא המולדת . מעולם לא היתה בעולם מאה כה "יפה וטובה , " וספק אם תהיה . יתכן , שהמדע , הספרות , האמנות עוד יתנו במאה העשרים , או במאות הבאות , יבול גדול יותר וטוב יותר , אף על פי שגם בזאת קשה להאמין . אבל מה שלא ניתן לחיקוי , וכפי הנראה אף לא לחזור על המאה ה 19 בנקודה זו , הוא איכותו של האידיאליזם הפוליטי שלה . המאה ה 19 האמינה בטבעו הטוב של האדם , היא האמינה בחירות , במצפון קהל ההמונים , בכוחם הבלתי מוגבל של הרעיונות , בכל מה שקושר אותנו לדמויותיהם של לינקולן , גאריבאלדי או לןרצן או הרצל . עכשיו נחשבת אמונה זו לתמימות , עכשיו מתרוצצים בני אדם כשבמטענם מצויה תורת מדינת משטרה המוארת באור חדש , תורד . המגולמת במצעדי כפייה של מיליון וחצי טוראים , — רב טוראי לכל עשיריה , בכיוון שנקבע במדוייק , בין פאשיסטי בין קומוניסטי : כי האדם הוא , בהתאם ?' ברוסית — חבר תנועת "נארודניה ווליה" " ) חירות העם , ( " תנועה מהפכנית ברוסיה , בתקופת הצאר . היא נוסדה ב 1897 ושאפה לחולל משטר סוציאליסטי אגרארי . חברי התנועה נחלצו , בין השאר , לפעולות התנדבות לעזרת האיכר הרוסי המתענה במצוקתו .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help