sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:262

( 5 בלבד הסכום האמור , תמסור הקרךהקיימת למועמד , שסיים את המועד המלא של "שירות הכיבוש" שלו , חלקת אדמה לבעלותו הפרטית . אני מתחשב בכד , שכל זה עשוי להיות לא מספיק , ושעזרת הגולה בבניית ארץ ישראל עשויה להיות הכרחית גם בתחומים אחרים , כמו , למשל , בשביל רשתות בתי ספר ובתי הולים . יש דעה , שאפילו בעת שיסכימו וילמדו אוצר המדינה והיישוב עצמו לתת את חלקם המלא בענפי משק אלה , מה שמגיע מהם על פי הדין , — עדיין לא די יהיה בשביל אותה התנופה , הדרושה מנקודת מבט ציונית . הטעם לכד הוא , שהמדינה והיישוב יכולים להתחשב רק בצרכיו המקומיים המצויים , בעוד שהציונות רואה את הדברים מעבר למושגי ה"מצוי" וה"מקומי" < על בתי הספר שלנו לשרת לא רק את היישוב , אלא גם להשפיע השפעה על הגולה , ואילו העזרה הרפואית צריכה להביא בחשבון לא רק את מתיישבי האתמול , אלא גם את מתיישבי המחר . יש , כמובן , גם נקודת מבט הפוכה , בחלקה "פשטנית : " מה שניתן , תחת הלחץ הגדול ביותר , לקבל מאוצר המדינה ומן היישוב — זהו גבול התקציב ואין לעבור עליו . לא אדון כאן בוויכוח זה . הייתי מעדיף , כמו הכל , את נקודת המבט השנייה , אך עדיין איני רואה אותה כמוכחת סופית . מכל מקום , עתה , כשאנו נמצאים בשלב ה"פאליאטיווים" וה"מדיניות הקולוניאלית , " רחוקים אנו גם מתמיכה מלאה מצד אוצר המדינה וגם מכושר הפירעון המלא של היישוב . מכאן , שדרושה עזרת הגולה . ואולם , עזרה לשטחי פעולה אלו ולשטהי פעולה אחרים , " לא מסחריים , " אינה צריכה ואינה יכולה לבוא מטעם ההסתדרות הציונית ולא מטעם קרנותיה — קרן היסוד והקרן הקיימת . עזרה זו צריכה להיות עניינה של "היוזמה הפרטית" של קבוצות נפרדות בגולה . והטוב ביותר — של קבוצות ארציות . השיטה הנבונה ביותר יכולה להיות אצלנו שיטת ה"אימוץ . " למשל , יהודי דרום אפריקה "מאמצים" גני ילדים בגליל העליון , יהודי קנדה — בתי ספר בעמק , וכוי . שיעור מאלף מאוד במובן זה הוא "הדסה , " ש"אימצה" על ידי נשי ארצות הברית . אפשר לגנות את " הדסה" על אנוכיותה ועל דברים רבים אחרים ; אך דבר אחד ברור — היא יציבה , אינה חוששת מפני המשבר , ודווקא משום שקבוצה מוגדרת ושלימה רואה בה את ילדם ואת גאוותם המיוחדת . השגחתי בכך בארצות הברית -.שם מיד מזדקרת לעין אי מוחשיותה של קרן היסוד , החובקת זרועות עולם , וממולח — מוחשיותה הבולטת של "הדסה . " את "הדסה" אפשר "לאהוב , "

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help