sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:227

ניתוח תלויה , בסופו של דבר , במיומנותו של הרופא , בעוד שהצלחתה של הגנה משפטית תלויה גם במצב רוחם של שנים עשר המושבעים — בני אדם המייצגים לרוב את המגזר ה"ממוצע" של הציבור , משום כך על העורך דין להיות זהיר יותר מן הרופא , בייחוד במשפטים , שעניינם כרוך בסיכון רציני של המרשה . אין העורך דין יכול להרשות לעצמו לעשות ניסויים , אין הוא רשאי לקשור את גורל שולחו בבעיות , שאין להן נגיעה ישירה לעניינו , ועם זאת מעוררים חילוקי דעות במגזר ה"ממוצע" של הציבור ועלולים לקומם על נקלה את המושבעים נגד העורך דין ומשום כר גם נגד הנאשם . העניין הסתבך בכך , שלעת הזאת לבש עניינו של שווארצבארד אופי של פרשה כלל יהודית . על כך חלוקות הדעות : האם צריך היה לשוות למשפט זה אופי כלל יהודי ואם לאו ; אך אין בדעתי לדון בבעייה זו . לפנינו עובדה מוגמרת : לעניין ניתן צביון לאומי . משום כך מעורבים בפרשה זו לא רק האינטרסים של היחיד , האדון שווארצבארד , אלא של עם ישראל כולו 1 ולא רק חלקו של העם הזה היושב ברוסיה או באוקראינה , אלא של כל חלקי העם . הציבור היהודי בכל ארצות תבל נתגייס באורח מוסרי להגנת שווארצבארד . בכך אין ספק . אך הרי חשובה מאוד השאלה ו אכן , מדוע התגייסו ? האם משום שבמעשהו של שווארצבארד רואים הם נקמה אינסטינקטיווית על אלפי מעשי התעללות ? או משום ששווארצבארד הרג את אויבו של המשטר הסובייטי 1 עד כמה שמוכר לי הלך רוחם של אותם חוגים הרוצים לעשות מעניינו של שווארצבארד עניין כלל יהודי , הריהו זה : בין שהיה פטליורה ידידם של הסובייטים ובין שהיה אויבם , עד כמה שנוגע הדבר למשפטו של שווארצבארד , אין לנו בכך כל עניין . ואף זאת בין שטובה היא התנועה האוקראינית ובין שגרועה — גם בכך אין לנו כל עניין , עד כמה שנוגע הדבר למשפטו של שווארצבארד . במקרה הנדון מעניין אותנו רק דבר אחד : בעת מלחמת האזרחים עונו באוקראינה אלפי יהודים ועדיין לא באה הנקמה על פשע זה . המרירות והחרפה שבמעשי התעללות אלה , שלא באו על עונשם , הציתו אש בלבו של שווארצבארד ודחפוהו לפעולה אינסטינקטיווית , ואפילו , אפשר לומר , רפלכסיווית , ונושא נקמתו היה האיש , ששמו נהפך בהכרה היהודית למלה נרדפת לטבח . היהדות מקווה , שהשופטים יחדרו לעומק הזוועה של אותם המאורעות ויבינו למצבו הנפשי של שווארצבארד ויאמרו : לא אשם ; ופסק דינם ישמש בבחינת גינוי רב תהודה של כל אלה , שארגנו או התירו מעשי טבח אלה , וכן יהא זה גינוי לכל אלה העלולים עוד , אולי , לחלום על מעשי טבח חדשים . ואולם זה הכל . אין רצונו של הציבור היהודי במפגיע , שאמונתו בחפותו של שווארצבארד תתפרש כמתן אישור קיבוצי או כגינוי קיבוצי של משטר זה או אחר , אידיאל זה או אחר , או תנועה זו או אחרת ; ועל בסיס זה

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help