sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:225

כי אין צורך בשום רפורמה . אתכם , רבותי , אין איש שואל ולא בכם העניין . הדור , שגדל ב"חדר , " או בכלל קיבל בילדותו חינוך עברי קפדני בגולה , הולך וכלה , ושוב לא יקום עוד לעולם . ילדים , הלומדים עתה את השפה העברית בגולה , גם אם הם לומדים בגימנסיה עברית — מתחנכים כיום באווירה שונה לחלוטין . מלבד זאת , יש גידול ניכר במספר בני הנעורים המתחילים רק עתה ללמוד את השפה . אם תהיה לנו אי פעם אוניברסיטה במקום ה"בלוף" הנוכחי , עוד ילד ויגדל נוער כזה . לעולם לא יתרגלו יסודות אלה לכתב הסתרים שמגישים להם עתה העיתון או הספר העבריים , — לעולם לא יתרגלו עד כדי קריאה קלה , כפי שהם קוראים רוסית , פולנית , גרמנית או יידיש . לכן ינצחו תמיד העיתון הלועזי או הספר הלועזי . עם זאת אין משימתה העיקרית של הלשון העברית כיום לפנק את "תולעי הספרים — , " מוצרי הווי שהולד ונעלם , אלא להיות מופצת בחוגים הזרים לאותו הווי . להיאבק ברפורמה פירושו להיאבק בעתידה של השפה העברית . הרפורמה אפשרית בהחלט במסגרת הכתב המרובע : באחד המאמרים , דומני , בכתב העת "עתידנו , " שנכתב לפני שלוש שנים סיפרתי על הצעתו של בוקי בן יגלי 3 המנוח ( ד"ר קצנלסון : ( היא קשורה בפישוט שיטת הניקוד , שלפיה מתחייבת יציקת האותיות על ניקודן — יחד עם התנועות "א" או "א . " כעבור זמן הוצאתי לאור ספר לילדים , סיפור מתורגם , שבו ערכתי ניסיון אחר : הכנסתי את ניקוד השווא ה"הכרחי , " כדי שבקבוצת האותיות מ ד ב ר ( המשתמעות בהוראות שונות , לפי בחירתך : מלבר , מדבר , מדבר , מדבר ו מךבר ) יהיה אפשר , לפחות , לראות מיד , אם באה אחר האות תנועה כל שהיא או לא ; מלבד זה , הכנסתי גרש אחרי "מ" ו "ש . " אני מזכיר כל זאת כדי להוכיח , שאני מוכן לקדם בברכה כל ניסיון בעניין הכתב המרובע וגם לערוך אותו בעצמי . יש גם הצעות אחרות , אף הן בתחום האל"ף בי"ת המסורתי . כל המרבה , הרי זה משובח . יש לערוך ניסויים , עד שנגיע אל הניסוי המוצלח . כתב לאטיני — גם זה ניסוי : אולי יעלה יפה ואולי לא יעלה יפה . העתיד יוכיח . רק דבר אחד בלבד , אין להתיר / אסור להשאיר את העניין כפי שהוא עכשיו , כשכל עיתון בארץ ישראל , תוך שהוא משתדל להינצל מכתב סתרים , מתהדר בכתיב משלו , כאילו רק אתמול יצרנו את יסודות הכתב שלנו , — ומחצית הקוראים מייגעים את מוחם לפענח כל מלה חמישית , בבלי דעת מהי הוראתה : "ש ?? ד 1 ה" או "שמחה" ( כלומר , שהגיש מחאה . ( 3 קצנלסון , יהודה ליב בנימין , ( 1917-1847 ) סופר עברי , רופא וחוקר . העורך הראשי של האנציקלופדיה היהודית ברוסית . היה מראשי "חברת מפיצי השכלה" ו"חובבי שפת עבר" ברוסיה .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help