sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:224

לנחוץ לערוך "ניסויים , " הרי מכאן נובע בבירור , שבינתיים אין הוא מציע דבר מסויים ; ועדיין מוקדם לכעוס ולגדף , כפי שעשה זאת ח . נ . ביאליק בתל אביב . אגב , אם אמנם בי מדובר , עלי לומר למבזי המכובדים , שמן הראוי שיהרהרו בעניין פעמיים ושלוש , עד שיבקשו לצרף דווקא אותי אל מחנה ( שאינו קיים ) של שונאי הכתב המרובע . עד 1925 לא הוצג הכתב המרובע מעולם במסגרת אחד מענפי התרבות החשובים — הכוונה לגיאוגראפיה תיאורית . שמואל ? רל 5 ן ואני השקענו שנתיים של עבודה כדי למלא חסרון זה . האטלאס , שהוצאנו לאור אנו , נבדל מאטלאסים אחרים בכך , שבאטלאסים האחרים כתובים שמות הארצות וכל שאר הערכים באותיות לאטיניות , או רוסיות , ואילו אצלנו כמרובעות . שונאי הכתב המרובע לא היו מתעסקים בעניינים שכאלה . בכלל , יש להם לאדונים המבקרים שלנו זיכרון קצר . עתה הם נשבעים לעיתים קרובות , ש"הרוויזיוניסטים יודעים רק לדבר על מדיניות , אך להשיג הישגים מדיניים אין הם יודעים . " אנחנו , אדוני המכובדים , כבר השגנו פעמיים הישג פוליטי כזה , שאין לו דוגמא בהיסטוריה היהודית : בגאליפולי היה גדוד עברי , בארץ ישראל — שלושה גדודים ; וזאת השגנו אנו לא בעזרתכם , אלא חרף הפרעותיכם . אך אם נשכחו השנים 1915 ו , 1918 אין 1925 רחוקה כל כך ; ובתוקף היותי יוזמו ואחד מעורכיו של אותו אטלאס , יש לי רשות לבקש ממגיני הכתב המרובע לאמץ את זכרונם ולא לגדף לפני שהספיקו לומר תודה על המפעל . ג : לתיקון הכתיב העברי שאלת הרפורמה של הכתב העברי נשארת בעינה ואסור להתעלם ממנה . אין הצרה בכך , שהכתב הוא מרובע , אלא בזאת , שאין בו אותיות וו קאליות . ועוד גרוע מזאת , — אפילו העיצורים אינם נבדלים זה מזה — ב' מ ב , ' פ' מ פ ' # , ' מ ק /< בשל כף נעשית שמירת שיטת הכתיבה הנוכחית לדבר שאין להתירו . אפילו ב"העולם" המיושב והשקול נתפרסמו זה מקרוב שני מאמרים על ההכרח שברפורמה , ולא עוד אלא שאחד הכותבים , מורה בבית ספר עברי בבולגריה , הביא מדברי תשובתם של ילדים לשאלה , מדוע אין ילדים קוראים ספרים עבריים ו כל התשובות ניתנו פה אחד — בשל הכתיב . כשהוא מנוקד , הריהו מייגע את העיניים ופוגע בריכוז , ואילו כשהוא אינו מנוקד , הריהו בלתי מובן . בוויכוח הזה יש לסלק , קודם כל , את עדויותיהם של אותם האנשים המאוש רים , הקוראים עברית זה מכבר בחופשיות , ואשר על כן הם מוכנים להישבע ,

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help