sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:220

התכוונה ליטול על עצמה את הדאגה לסוג זה של פליטים . בזמן הראשון היו הללו נתונים לטיפולה של ממשלת יוון , שבנתה להם 22 , 500 יחידות דיור . אולם אחר כך שינתה הוועדה את התייחסותה לעניין , ובנתה אף היא 16 , 700 יחידות דיור . מלבד זה קיבלו מתיישבי הערים את הדירות שהשאירו אחריהם התורכים והבולגרים בצאתם . אין נתונים סטאטיסטיים מדוייקים בנידון . בסקירתה הכללית אומרת הוועדה , דרך אגב : "העבודה טרם הושלמה . עוד נותרו מספר פליטים בכפרים ומספר רב של פליטים בערים , שיש לעזור להם להסתדר . הוועדה אינה יכולה לעשות זאת , כי אמצעיה נידלו עד תום . אך למרות החסרונות השונים , אפשר לומר , שחלקו העיקרי של המון הפליטים מסודר : הם עובדים וביעילות . " הוכח , כי ליוון עצמה היו תוצאות ה"מבול" רצויות מאוד . הבנק הממלכתי היווני קובע : "שטח האדמה המעובדת גדל פי שלושה במשך ארבע השנים האחרונות ... בייחוד התפתחו ענף גידול המשי , גידולי הכרם , הטבק והכותנה . הודות לפליטים גדלה תוצרתם של אלה פי חמישה . במאקדוניה , האיזור העיקרי של ההתיישבות , עלתה תנובת החיטה ב , 70 % והתירס — ב . 45 ° / 0 כאלה הן העובדות : ליתר דיוק — מספר עובדות , כי הוועדה והממשלה כרו גם בארות ובנו מערכת אספקת מים , תחנות ניקוז והשקייה , ייסדו בתי חולים , חילקו שתילים לנטיעות , הקימו בית ספר מרכזי על בסיס הקואופרציה . כל זה עלה 8 ^ מיליוני לירות שנתקבלו כמלווה , בתוספת קרוב לשישה מיליוני לירות מתוך תקציב הממשלה הרגיל . מובן , שלכך יש להוסיף את הכסף , שהיה בידי הפליטים עצמם 1 על זאת אין נתונים מספריים . אולם אפשר לשער , שההגירה ה"שקטה" בשנים 1925—1923 התירה לפליטים להביא עמהם אי אלו אמצעים . אך אין לשכוח , כי הזרם העיקרי של פליטים — מיליוני בני אדם , שנמלטו מן הצבא התורכי המנצח — פרץ לארץ בתנאי פאניקה איומה , בתנאים גרועים מאלה שבהם היו נתונים יהודי קובנה בגירוש של שנת . 1915 אז , אם גם עלה בידי כמה מהם להביא עמהם משהו — היה בו כדי להספיק ללחם חוק בלבד , אך לא להתיישבות בכוחות עצמאיים . משום כך אפשר להבין , בלא חשש להגזמה , שלפחות שני שלישים ממספר הפליטים האלה ( כמעט מיליון ) — לא היה לאל ידם להעלות מאמצעיהם הפרטיים

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help