sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:214

אשר על כן אני מנצל את מותו של לוצאטי , כדי לאשר את נאמנותי הבלתי מעורערת ל"אידיאולוגיה של המאה ה . " 19 אני מאמין בבלויי הסחבות הקדושים ובני האלמוות שבמחסן , בחופש הביטוי , ההתאגדות , ההתכנסות באסיפות והעיתונות , בדמוקראטיה , בזכות בחירה לכל , בשוויון כל בני האדם לפני החוק ובמדינה על מעמדית ; ואני בז עד בלי די ומתוך שאט נפש ולעג לכל יתר האידיאולוגיות . למפלגות הסוציאליסטיות לא השתייכתי מעולם , אך בסוציאליזם פעם האמנתי . בספר אחד ישן שלי מצאתי את השורות הללו , שנכתבו בשנת : 1910 " אני חושב את הלאמת אמצעי הייצור לתוצאה בלתי נמנעת ורצוייה של התהליך החברתי . " כעת לא הייתי אומר זאת . איני חושב , שהנהגתו של משטר סוציאליסטי רצוייה , בלתי נמנעת , או אפילו אפשרית . שני ניסויים הביאו לשינוי דעתי 3 האחד גדול — ברוסיה , והשני קטן — בארץ ישראל . ביחס לרוסיה עלי להכריז ולהעיד על עצמי שהנני בבחינת יוצא דופן : הנני אחד מאותם בעלי המזל המעטים , שבהם לא פגעו הבולשווי קים מבחינה אישית . מתוך שישבתי בחוץ לארץ משנת 1915 לא ראיתים בעיני ; הם לא הרגו איש מקרובי ואפילו לא חבשו מהם איש בכלא . גם את רכושי לא חמסו בשל הסיבה המלאנכולית , שהקורא עצמו לא יקשה לנחשה . משום כך יכולתי ואני יכול להתבונן אל הניסוי הסובייטי בשוויון נפש של מסתכל מן הצד . כידוע לא עלה הניסוי יפה , ואין להסתמך על התירוץ שלפיו עשר שנים הן מועד קצר מדי . לתוצאות של ממש לא ציפה , כמובן , איש תוך עשר שנים ; אולם המגמה נקבעה , ומגמה ז 1 ברורה . כל מדיניותה של רוסיה במרוצת שבע השנים האחרונות נסבה סביב חידד , אחת : איך לקרוא דרור ליוזמה הפרטית , ולא רק לקרוא לה דרור , אלא להציע לה פיתויים אגואיסטיים , שבלעדיהם , כמובן , היא לא תמוש ממקומה , — ועם זאת לשמור בעת ובעונה אחת על המשטר המעמדי . מובן , שזהו בגדר נסיון לרבע את העיגול , אך הלקח העיקרי אינו נעוץ בכך , שלא ניתן לרבע את העיגול , אלא בכך , שבכל זאת אנו נזקקים לריבוע — לריבוע ולא למעגל ! המזימה העצומה לחסל את המשק הפרטי נסתיימה בכך , שכל המוחות הסובייטיים הבריאים שוקדים בחיפושיהם על המצאת צורה חדשה כל שהיא דווקא של המשק הפרטי . הגורם האינדיווידואלי נתגלה כסוד היצירה העיקרי , והקפיץ היחיד , המניע את הגורם הזה , היה , הווה ויהיה יסוד הדחף להתנשאותו של הפרט מעל למישור ההווי של הקולקטיב . היצירה נתגלתה כבלתי אפשרית בחברה , שממנה נעקר יסוד

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help