sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:128

של עצמו , אלא שלהם , — לשם מה איפוא אצלנו מאבק על דעות , לשם מה בחירות , לשם מה ויכוחים בקונגרס — והקונגרס עצמו ? או אז נהפך כל הציבור הציוני לאבסורד מיותר . אדם או קבוצה , שנולד אצלם רעיון חדש , חייבים אז פשוט להציעו לפני ה"מנהיגים" ; ואם ה"מנהיגים" ידחו אותו לחלוטין , יסתיים בכד העניין ; אין טעם להוסיף ולהיאבק , אין טעם לרכוש תומכים , אין טעם להופיע בקונגרס , — הרי בקוראן לא נרשם הדבר הזה , משמע , שהספר יועלה באש , משום שמוחמד חייב בכל התנאים להישאר נביא . שטות עוד יותר גדולה תתקבל כאשר , בסופו של דבר , יהיה צורך בכל זאת לבחור ב"לידרים" חדשים — דבר שהוא בלתי נמנע במפעל המתמשך לאורך ימים . משמע , ששוב נבחר אותם על פי סגולותיהם האישיות : כשרון הנאום , ידיעת שפות , נימוסים , היכרות עם אצילים ומצביאים , "מאגנטיזם אישי" וכר . ' אם בנוסף לכך יתגלו אצל האדונים הבוחרים "ילדי שעשועים" שונים , או אז יהא מעניין להאזין לעסק לבלרות זה . איך למדוד , במידת השתכנעות אובייקטיווית , תכונות שאינן ניתנות לשקילה כלל ? בשפה האנגלית עוד אפשר לערוך בחינה ; אבל היכן המאזניים לשקילת פרטיו חיוניים כל כך , כמו , נגיד , "קסם אישי" תוך יישומו , נאמר , לגבי טיפוס ממוצע של שר מושבות אנגלי ? אני חושב כי למותר עלי להתנצל על הנימה הקלילה שבדברי . בלשון חמורה יותר ניתן לומר , שאין כל ה"אידיאולוגיה" הזאת ראויה למשהו אחר , מאשר ללגלוג . משום כך גם כיניתי את המושג האנגלי "לידר" מושג אידיוטי . אני חוזר , האנגלים עצמם אינם מקבלים אותו ברצינות ; ואילו אצלנו האמינו בו בהתלה בות של קרתן , שנקלע בפעם הראשונה למסעדה בעיר הבירה וקד קידות לפני השוער השווייצארי זהוב המדים . באנגליה בוחרת כל מפלגה לעצמה את נציגה , ולפי זכרון עבר ישן היא מכתירה אותו בתואר "לידר ; " אבל , למעשה , אין הוא אלא פשוט יושב ראש הוועד המרכזי , והוא נשאר על כנו כל עוד הוא מציית להוראותיה של ועידת המפלגה , ובמצב של חילוקי דיעות — לא הוועידה מוותרת על דיעותיה , אלא פשוט היושב ראש הוא שפורש . אצלנו הפוך הדבר . שלא מרצון עולה בזכרוננו הפתגם ו העמד אותו להתפלל לאלוהים , והריהו מנפץ את ראשו . לפי שעה ייחדנו את דברינו לצד השטויות שבדבר ; אבל יש גם צד של כיעור . כבר עצם העובדה , שבקרב הנוער הגדל אצלנו מחדירים את הכלל . לא לשפוט , לא לייגע את המוח , אלא ללכת לכל שיצוו עליהם בעלי ההשראה האלוהית — זה בלבד הוא כיעור ציבורי . בתוקף הכיעור מתחולל הרעש סביב שמות ייחודיים , על ידי עצם החדרתו של המונח "מנהיג , " מה שיוצר את הרושם , שתנועתנו חיה , כביכול , לא בזכות אלפי אנשי השורה , בעלי התלהבות ,

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help