sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:36

זו עדיין נגזר עלינו לסמם את עינינו , אוזנינו ונשמתנו בתיאורים של אנשי הבוסר במוסיקת הדיסונאנסים ובמעשי להטוטים במקום בפיוט . רק עתה מתחילה להיות מורגשת השיבה אל האמנות והספרות של בני אדם בריאים — אל האידיאלים של נורדאו . הוא היה אדם יוצר , מודד , ובידו אמת מידה של צדק . אמת מידה זו יישם לגבי התופעות ואמר את דברו בלא רחמים : מאזניכם מאזני כזב . בדרך זו החדיר לתוך נשמותיהם של בני דורו את זכר הדברים שהעולם שוכח בנפש חפצה : מידה שלימה , משקל שלם , אמת . מצוייד במידה שלימה זו בא נורדאו גם אלינו ל"באזל . " כאן יכלה להתבלט בבהירות , אפילו בעיני זרים , תכונתו היסודית , שהיתה מוסווית ביצירתו בתקופה ה"וינאית" על ידי התמרמרות י אהבה אדריכלית גדולה . הרצל יצר את המסגרות המעשיות של התנועה הציונית — נורדאו יצר את הלך הנפש שלה . להרצל שייכת המלה : judenstaat ( מדינת היהודים , ( לנורדאו judennot — ( צרת היהודים . ( הוא היקנה לנו את התפיסה העמוקה של הצער היהודי , שעליו מתבססת מאז כל הביקורת שלנו על הגולה . זאת לימד הוא אותנו לראות מבעד לערפל ה"אנטישמיות של אנשים" הסובייקטיווית , שפעמים היא מתלהטת ופעמים רק מהבהבת , — אובייקטיווית , חסרת רחמים , אינה יודעת לא גאות ולא שפל , אינה מכירה "באנטישמיות של דברים , " חוק ברזל של הגולה , הדן את המיעוט לגסיסה נצחית על שום שמיעוט הוא . אך עם זאת הוא גם לימד אותנו לראות , ש"צרת היהודים" היא גם כוח מניע כביר , המסוגל לזעזע את מצפון העולם ולגייס את כל הציוויליזאציה לעזרת מאבקנו למען החופש והתחייה . אולם גם ב"באזל" ידע נורדאו להרוס את מה שצריך היה להרוס . מעולם לא התקיף את השקר הגרוע ביותר של נינווה בלגלוג עצום ורצחני שכזה . כפי שעשה זאת לשקר הפחדני של הגולה ששמו התבוללות , בנוטלו ממנו את ארסו . בסביבותינו , במזרח , הנחית נאומו בקונגרס הציוני השני מהלומת מוות להתבוללות ו שנים מספר לאחריו טואטאה ההתבוללות החוצה , בתורת תכנית , ללא השאר כל זכר . תורו של המערב עוד יגיע . אך הדבר החשוב ביותר , שהביא נורדאו ל"באזל , " היתה המידה השלימה . ציונותו שלו היתה ציונות של זהב צרוף : מדינה יהודית מזה ופתרון מלא לבעיה היהודית מזה . אף לא פעם אחת לא נתפתה לקבל תחליפים מקלים או פשטניים , כגון "תחיית ארץ האבות" או "מרכז רוחני . " על ארץ אבות להיות מדינה יהודית , שאם לא כן לא כדאי לנקוף אצבע כדי להחיותה . על מרכז רוחני יהיה זמן להרהר , לאחר שנבנה מרכז ממשי , שיימצא בו מקום לכל מי שסובל ואינו רוצה להיכנע . הוא ידע , כפי שלא ידע איש , להסיר במלה קולעת

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help