sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:32

השאיפה להלאים משק שכבר נוצר י האמצעים לכך הם מאבק , לחץ , מהפכה . לשם יצירת איים דמויי קומונות בתוך הים הבורגני או פשוט הפאטריארכאלי נחוצים אמצעים אחרים , שאין בינם לבין מאבק , לחץ ומהפכה ולא כלום . העיקרי שבאמצעים אלה הוא כספים , שאינם מצויים אצל הפועלים , ומשום כך עליהם לקבלם משכבות ציבור אחרות ; עם זאת עליהם לקבלם לא בדרך של הוצאתם בכוח , — מה שלא יעלה על הדעת בתנאי חיינו , אלא בדרך של הנמקה , והנימוק היחיד המתאים לכך הוא שיתוף האינטרס הלאומי . כאן אין זכר למלחמת מעמדות , כאן מדיניות של ברית לאומית . בשום דבר לא מצא לו ביטוי בהיר כל כך אופיר . הלאומי הצרוף של תנועת ה"שמאל" הציוני כמו בסכסוך היהודי ערבי . הגורם המעורר העיקרי של הסכסוך הזה — ושוב מכוח הנסיבות — הוא לא בעל הרכוש היהודי , אלא הפועל היהודי . מנקודת מבט ערבית טמונה כל הסכנה בלחץ העבודה העברית , לא בלחץ ההון היהודי . קודם כל משום שבעלי ההון מועטים והעובדים מרובים . אפילו לעם הארץ גמור ברור הדבר , שעליית סוחרים ותעשיינים לא תיצור לעולם רוב יהודי : רק עלייתם של בעלי ידיים עובדות עשויה להביא לידי הכרעה מספרית של יהודים . אך גם מנקודת מבט כלכלית גרידא , נושאי הסכסוך האובייקטיוויים הם רק היסוד הפועלי . בין האפנדי , המוכר את הקרקע , לבין רוטשילד , הקונה אותה , לא תיתכן כל התנגשות . אפילו בונד , לו פלוני מלודז' בכספו בית חרושת לטקסטיל בתל אביב , עדיין אין זו סיבה לעוינות . הסכסוך מתחיל מן המחלוקת על כוח העבודה בבית החרושת — היהא זה יהודי או ערבי . עד זה לא מכבר אף לא ניסו הפועלים העברים בארץ ישראל להסוות את האמת הזאת . היה זמן כאשר הסיסמה המוכרזת הרשמית היתה : כיבוש עמדות העבודה העברית במושבות , — כיבוש , משמעו אז היה דחיקה החוצה מעמדות אלי כמה אלפי פלאחים . בשנת 1920—1919 היתה בשימוש סיסמה עוד יותר בולטת — "עבודה טהורה , " טהורה במובן הלאומי ההומוגני : הכלל היה אז — אין מקבלים את העבודה , אם זו עבודה מעורבת . עכשיו נעשו ה"שמאליים" בנידון זה זהירים יותר , אך עצם שליחותם לא נשתנתה . את בתי היהודים בונה עכשיו '' משרד לעבודות ציבוריות , " אך עד המלחמה היה משלח יד זה בידי הערבים . ירקות וביצים מספקות כעת לתל אביב ולירושלים קבוצות הסביבה , ואילו בשנת 1920 עדיין סיפקו זאת אך ורק הערבים . שום דקלום , שום דיפלומאטית ( כגון , קבלת אחוז זה או אחר של פועלים ערביים במסגרת עבודה "עצמית" זו ) אין בהם כדי לטשטש את עצם העניין . במובן הלאומי מקיף הסכסוך , כמובן , את שני המחנות הלאומיים בשלימותם ; אך בחזית הכלכלית זהו קודם כל סכסוך בין הפועל היהודי לבין הפועל הערבי . ובמאבק זה מתנהגים הפועלים

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help