sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:20

בעברית בלא שתנהג באי נימוס . " אני מקווה כי יש בכר משום הגזמה , אך ספק אם אמנם הגזמה גדולה מדי . עם זאת , יש להם לעולים אלה ילדים . בתקופת החלוציות היה אחוז הילדים מזערי ו עתה הם רבים — ולהוריהם , המשתייכים ל"טיםוס החדש" אומרים , שהנימה הריאליסטית עולה אצלם על הנימה האידיאליסטית . יתירה מזו י אצל רבים היא משתזרת בנימה האורתודוכסית . לפיכך , ילד ויוכשר בעתיד הלא רחוק , קהל לקוחות גדול של בנים בשביל ה"חדר" הז'ארגוני , בנות בשביל בתי הספר של המיסיון , ובני שני המינים בשביל ה"אליאנס" ו"הקולג' האנגלי ; " ולא ייפלא הדבר , אם , בסופו של דבר , גם בשביל בתי הספר הערביים הממשלתיים . כל זה עניין חמור ביותר . להציג את "תקציב בתי הספר" ואת ה"התיישבות" זד . מול זה , פירושו משחק במלים . דומה , שכבר דובר די והותר על כך , שאי אפשר לנהל " התיישבות" במובנה האמיתי של המלה על סמך קרנות ציבור . תפקידן של קרנות הציבור הוא ליצור תנאים מוקדמים , להכשיר את הדרך להתיישבות . איש אינו מכחיש , שמשק לדוגמא וכיוצא בזה הינם תנאי מוקדם להתיישבות . ואולם גם בית ספר הוא תנאי מוקדם שכזה ; ובעניין שלנו — אחד החשובים שבהם . בבואנו להחזיר לארץ ישראל את כוחות המשיכה שלה , לעורר בה עניין , הרי בכל ה"פובליסיטי" ( הפרסומת ) ( אם נשתמש בניב המסחרי האופנתי השגור עתה אצלנו , ( שכבר נותנת היום את אותותיה ה"מסחריים" עשויה הבשורה על "ילדים המםטפטים בלשון התנ"ך" למלא תפקיד עצום , ואולי גם את התפקיד הראשון במעלה . אך גם חוץ מן התעמולה בשימושה המעשי ביותר נתגלה בית הספר הארץ ישראלי כאמצעי התיישבותי עצום . אחוז גדול של היישוב נוצר תודות לכך , שלאחר כל הפקפוקים וההיסוסים אם "לנסוע או לא לנסוע , " מילא את התפקיד המכריע במועצת המשפחה הנימוק הבא : שם אפשר יהיה להעמיד לרשות הילדים בית ספר יהודי אמיתי . אם למנות ולחשב , כמה מתיישבים בעלי ערך נתן לארץ ישראל אותו גורם בלתי שקיל , הרי ספק אם יימצאו גורמים בני משקל שיעלו עליו במשקלם ובתוצאותיו מבחינה מספרית . על האיכות אין מה לדבר . לבסס אסמכתא ז 1 על המסורת הנאצלת של "רבי געלד" — אין טעם . מסורת זו נאצלת רק במובן זה שהיא מעניקה כבוד ליהודים , שיצרו על חשבונם שלהם את מה שצריכה היתה ליצור המדינה , ואולם המסורת , שלפיה על היהודי להוסיף ולשלם מכיסו בעד חינוך ילדיו , לאחר שכבר שילם את כל המסים , לא הוסיפה כבוד למדינות שבהן הוא ישב . היה זה מצב בלתי טבעי : — " רבי געלד" היה אחד מסימני אי השוויון במעמד היהודי ואחת הסיבות השניות במעלה להתנוונותם הכלכלית של היהודים .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help