sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:16

ההתקפות עליו , אך נראה היה לו בבירור , כי "זירתנו האמיתית היא המעמד הבינוני" ; לא יתכן להשלים עם מפלגה המטיפה לאידיאל נוסף על זר . של הציונות . הוא היד . משוכנע , כי טובת העניין מחייבת יצירת שיווי משקל בין היסודות החברתיים הבונימ את הארץ , ומכאן שיש לקעקע אחת ולתמיד את ה"הגמוניה הפועלית . " יתירה מזו : מבחינה אידיאולוגית לא ראה ז'בוטינסקי כל פסול במעמד הבורגנות , ואסור לו לכינוי "בורגני" שיהא מושג גנאי . הוא האמין ביוזמה הפרטית מתוך שהיה משוכנע בכך , שהיחיד והדחף האינדיווידואלי — הם הס המניעים את גלגלי הקידמה של האנושות . אסור לה לבורגנות שתיתפס לתסביר נחיתות ; אין לה במר . להתבייש בהישגיה על פני הדורות . החופש , השוויון והאחווה — עקרונות נשגבים ומקודשים הם , והבורגנות — היא שהכריזה עליהם לראשונה . מהפכת אוקטובר , שנתחוללה בסיסמת הגשמתו של הקומוניזם , היתה חזון מדוחים ; היא סייעה להרוס את אשיות העולם ואין בכוחה להקים היכל מפואר ממנו על הריסותיו . "האנושות אינה נעה לעבר הסוציאליזם ; היא מפנה לו עורף . " ואף זאת : התפיסה העל מעמדית של הרוויזיוניזם יסודה בהעדפת השיקולים הלאומיים על פני השיקולים הכיתתיים ; שקר הוא מושג ה"התיישבות העובדת , " ולא הפועל בלבד הוא הבונה את הארץ : בכל מה שנוצר בארץ ישראל טמונים שני אגלי זיעה — זה של הפועל ושל הבורגני ! וכדרכו של ז'בוטינסקי שלא לטשטש הבדלים ולחדד את הניגודים האידיאולוגיים , הכריז בפומבי . "אני בורגני , בן בורגני , בורגני בחסד עליון . " כן התוודה ז'בוטינסקי בגלוי , שהוא אינו גורס את הקבוצה ( הקיבוץ , ( משום שאין הוא מאמין לא בכוחן של הקבוצות מבחינה כלכלית ולא מבחינה פסיכולוגית . אשר לחקלאות — הוא היה משוכנע , כי כדי להרבות את האוכלוסיה היהודית בארץ יש לטפח במיוחד את התעשיה . גישתו לקיבוץ נבעה מקריטריון אחד בלבד : מי יפה כוחו לקליטתם של מספר רב של עולים , ומבחינה זו ברור היה לכל , כי גדול כוחה של העיר י מזה של היישוב החקלאי . ואשר לצד הפסיכולוגי — מתוך שהכיר ז'בוטינסקי את נפש האדם ויצריו לא האמין , שהניסויים הסוציאליסטיים בישראל יעלו יפה . אף על פי כן לא התייחס אל הקבוצה מתוך איבה . נהפוך הוא , הוא הכיר בחשיבותה והעלה על נס את מסירות הנפש העצומה של חבריה בעבודתם החלוצית , בכיבוש עמדות בנקודות מרוחקות , בייחוד בראשית שנות ה . 20 הוא רק לא הצדיק את הפיכתם ל"ילדי שעשועים" במשטר "תפנוקים . " משבר העליה הרביעית הביא את הפולמוס סביב שאלות המעמד לשיאו , ומתוך כך גם למתיחת קווי הבחנה ברורים בקרב המפלגות הציוניות בשאלות החברר . היסודיות . בשנתיים ומחצה מיוני 1924 עד סוף 1926 הגיעו לארץ כ 60 , 000 עולים . מספר הפועלים בהם לא היה מועט , אך החלק המכריע ביותר של העליה היה מבני המעמד הבינוני ( בעלי מלאכה זעירים , חנוונים וכיוצא באלה ) — ואלה שטבעו עליה את חותמם . רובם של העולים הללו ( כדי 80 ° / 0 בקירוב ) השתקעו בערי הארץ ( ירושלים , חיפה ותל אביב ) ותרמו תרומה נכבדה , בין השאר , גם לפיתוחה של המלאכה והתעשיה . מפלגות הפועלים בארץ מתחו ביקורת נוקבת על העליה הרביעית והתייחסו אליה מתוך זלזול גמור . מנהיגי "אחדות העבודה" תיארוה בצבעים קודרים ולא מצאו בר . כל נקודות אור . שתיים היו סיבות הביקורת הקטלנית : ראשית , מנהיגי הסוציאליזם חששו שמא יחולל ה"שטפון" הבורגני ההמוני בקיעים ב"הגמוניה הפועלית , " ושנית ,

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help