sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

האינטרסים הרכושניים המשוריינים הם בעוכרי כל תנועה מהפכנית ; מי שיש לו מה לשמור שוב לא יסכין למאבקים , וכל גילויי "הרפתקנות" ו"קיצוניות" יהיר לצנינים בעיניו . צבירת נכסים גורמת , בסופו של דבר , ל"שיתוק העורק הפוליטי . " מכאן תוסבר הברית שנכרתה בין תנועת הפועלים לבין ד"ר וייצמן , שדרכו הפוליטית הצטיינה ב"מתינות . " ה"אהבה" בין נשיא ההסתדרות הציונית לבין ה"סוציא ליזם" היישובי בארץ ישראל נשאה צביון של "אהבה התלויה בדבר : " תמורת תקציבים היו מנהיגי הפועלים מוכנים לתמוך במדיניותו של ד"ר וייצמן לכל אורך החזית , לרבות בהצעתו להרחיב את הסוכנות היהודית , כדי לכלול בה גם את אילי ? הממון היהודיים בעולם , אף שלא נימנו עם תומכי הציונות . בעלי ההכרה הסוציא ליםטית אתמול נעשו לבעלי בריתם של ה"גבירים" היום ! בשנות ה 20 כבר ניתן היה להבחין בדעיבת הפאתוס הסוציאליסטי של "אתדות העבודה . " המציאות הארץ ישראלית והנסיבות הפוליטיות הרחיקו את המפלגה הזאת מן האוטופיזם האידיאולוגי . נתגמדה קומתה ונשחקה במידה רבה דמותה הקוסמת מימי בראשית שלה . במקום אוואנגארדיזם מהפכני הותקנו לה המסגרות האופייניות למפלגות הסוציאל דמוקרטיה בארצות המערב , והנטיח החדשה היא להימשך אחר קונסטרוקטיביזם וביורוקראטיזם , המתגלמים בהישגיה של "חברת העובדים . " בחזית תנועת העבודד , בארץ פעלה עוד מפלגת פועלים אחת , שרישומה היה ניכר , אם כי ממדיה היו מצומצמים מאלו של "אחדות העבודה" — "הפועל הצעיר . " יריבתה של "אחדות העבודה" קדמה לה ( היא נוסדה בשנת ( 1905 ונתייחדה בכמה מעקרונותיה . היא שללה את האידיאולוגיה המארכסיסטית ולא הכירה בשום זיקה בינה לבין האינטרנאציונל הסוציאליסטי . היא התנגדה למלחמת מעמדות , לא השתתפה בחגיגות ה 1 במאי , לא הניפה את הדגל האדום ולא קיבלה את הימנון המעמד . היא טענה לשימוש זהיר בשביתות ולא ראתה כל תכלית ב"ארגון המשותף" בנסיון לפתור את הבעיה הערבית . בסקירה אחורנית ניתן לומר , ש"הפועל הצעיר" סיגל לעצמו כמה רעיונות לאומיים , שאולי היו עשויים לשמש בסיס לשיתוף פעולה דווקא עם הרוויזיוניסטים . ראשית , הגישה המאכסימאליסטית לבעיות הציונות — הצהרת המטרות בגלוי , בלא מורא . לגבי התחיה הלאומית , כתב אהרן דוד גורדון , אביה הרוחני של מפלגת "הפועל הצעיר , " נוהג הכלל - . "תפסת הכל — תפסת , לא תפסת הכל — לא תפסת כלום . " ובהמשך דבריו נאמר : "מוכרחים אנחנו בכלל להיות קיצוניים בהחלט . כך דרכה של יצירה חיה ואין דרך אחרת לפניה . כך צריכה להיות הציונות בכלל , אם באמת יצירה היא . העשיר , דרכה להתפשר , אם רוצה היא למצוא דרכה בחיים ... לא כן היצירה ... תחייתנו וגאולתנו דורשות כוה רצון שאין דוגמתו ... אין דבר בעולם ניתן בחינם . ואם אנחנו מבקשים הרבה , אם אנחנו מבקשים הכל , עלינו לתת הכל ... ארץ ישראל היא בשבילנו הכל , כל החיים או לא כלום . " דומה , שהתבטאות זו שאולה מניסוחיו של ז'בוטיגסקי שביקש לראות בהיוולדו של טיפוס עברי חדש , "גאון ונדיב ואכזר , " לוחם אמיץ הנכון להקריב הכל למען האידיאל , נושא חזון המהפכה הלאומית , ה"פרולטאריון" האמיתי , חסר כל בחייו הפרטיים , אך עשיר ברוח ובנכונות להקרבה . ואפשר להצביע על עוד עדות לקירבה בין משנתו של א . ד . גורדון לזו של ז'בוטינסקי : "היש עור בעולם בשבילנו בשעה זו — כותב בעל ידת העבודה' — אחים נענים ואובדים כהמון בית ישראל 'הבורגנים ! ' איזו אחווה עליונה ... ! מי

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help