sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

במרוצת הזמן עלולה פגיעתו של גוף כזד . להיות רעה מחמת העדר התארגנות של כוח מאזן מאגפה האחר של החברה , מצד אנשי המעמד הבינוני . מעצם ברייתם חסרים אנשים הנמנים עם החוגים האזרחיים את כשרון הארגון ? אפשר שזו סגולתה של השקפת עולמם , שהרי הם דוגלים ביוזמה הפרטית , וזו מבקשת להבליט את ייחודו של היוצר , האינדיווידואליסט , במקום להפנות את מעייניו לגיבושו של כוח מלוכד וליצירתה של חזית בעלת אינטרסים משותפים . ואכן , התארגנותו של המעמד האזרחי במסגרת היישוב העברי בארץ נתאחרה מאוד , ואולי , בעצם , לא הגיעה לכלל בשילות מעולם . אין ספק , שהתאריך הקובע לגבי ראשית דרכו של הכוח המאורגן של תנועת הפועלים הוא יום ייסודה של הסתדרות העובדים הכללית בחנוכה תרפ"א ( דצמבר ; ( 1920 היה זה מאורע רב משמעות , שהיווה מפנה בתולדות היישוב העברי . תוך שנים מספר הלך ונתגבש כוח רב צדדים ורב היקף , שהלך וגיבר חילים , התפשט לכל שטחי הפעולה בארץ , בתחום הכלכלה , העבודה , ההתיישבות , התעשייה והחק לאות , המסחר והתרבות , ופרע ! את כנפיו על מערכת ענפה בחיי היישוב . מלכתחילה נתגלו בה בהסתדרות ניגודים אימאננקרים g מנהלי המשק ההסתדרותי שימשו , כביכול , בשני כתרים , שמבחינת התיאוריה הסוציאליסטית , ייצגו דבר והיפוכו ; תפקידי מעביד ועובד שימשו בערבוביה , ורק בכוח דיאלקטיקה מעוותת ניתן לתרץ את הסתירה הפנימית ואת ה"אנ 1 מאליה" שבעצם קיומה של "חברת העובדים . " עד מהרה נשאה הסתעפות מוסדות ההסתדרות בכל הכיוונים אופי של התהוות "מדינה בתוך מדינה : " "מדינת ההסתדרות" לעומת ממשלת המאנדאט , ובראשית הדרך לא ראתה בכך הנהגת היישוב כל רע , הואיל ובהסתדרות ניתן היה להשתמש ביעילות כאמצעי רב עוצמה לעקיפת המכשולים שהציבו פקידי השלטון העויינים על דרך ה"בית הלאומי , " כדי להצר את צעדי התפתחותו . ריכוז עוצמה כזאת בגוף מונופוליסטי אחד הוא דבר רע כשלעצמו , לא כל שכן רעה פגיעתו כשמדובר בגוף פוליטי , הסומך ידו על אוריינטאציה מוגדרת , הלוא היא האוריינטאציה הסוציאליסטית . בעקבות המונופולין באה לה להסתדרות השאיפה לשלטון בלעדי , להגמוניה . טבעו של גוף מלוכד ואחיד שהוא אינו סובל את מציאותו של כוח החותר לכיוון פוליטי נגדי , מתחרה . סכסוכי העבודה בין ההסתדרות לבין ארגון עובדי הצה"ר ובית"ר עתידים היו להתגלע רק כעבור שנים מספר ( בעיקר בשנות ה 30 המוקדמות , ( אך תקדים לבאות כבר נוצר בשנות ה . 20 ב 1922 הוקמה בארץ ישראל הסתדרות פועלים דתיים — "הפועל המזרחי , " שעל פי עצם השקפתה התנגדה למלחמת מעמדות וביקשה לבסס את תרומתה לבניין הארץ על יסודות הצדק הסוציאלי של התורה , מתוך הכרה שעיקרון זה מחייב גם את המעביד למצוות הצדק והיושר . לא יצאו ימים רבים , ו"הפועל המזרחי" נתנסה בנחת זרועו של בעל המונופולין , ההסתדרות . המאבק על חלוקת עבודה היה רצוף תגרות ידיים והריסת בניינים . המריבות לא נסבו על הורדת שכר העבורה , שכן חברי " הפועל המזרחי" לא קיבלו שכר מועט מזה שקיבלו חברי ההסתדרות . הרקע לסכסוכים היה שאיפת ההשתלטות של ההסתדרות ומניעת כל אפשרות לחלק עבודה שלא באמצעותה ולשכתה ה"מאורגנת . " מחנה השמאל — הוא גם שפתח בדרך השימוש בכוח בזירה הפוליטית של היישוב העברי . במאמרו "אלימות" מעלה משה סמילנסקי טענות כנגד מנהיגי הפועלים ו "היכן הייתם , כשפועלים מאורגנים איימו על פועלים בלתי מאורגנים , שבאו לעבוד עמהם , בלי לדחוק את רגליהם ומבלי לקפח את שכרם , שידקרו אותם בסכינים י היכן הייתם , כשפועלים מאורגנים הביאו ע"י איומים לידי

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help