sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מצאו את המנהיג שייחלו לו . "יום אחד לפני שהוא ( ז'בוטינסקי ) בא , " כותב אליהו גולומב , "הגיע אלינו רץ מראשון לציון להודיע שז'בוטינסקי כבר במושבה . ביפו התרכזו עשרות רבות ומאות של צעירים וצעירות אשר חיכו לבואו . לא תוכלי לשער לך את ההתרגשות ששררה בימים אלה בחברתנו . הציפית היתד , היסטרית ממש . אנו חיכינו לאיש , אשר בשמו נקשר חלומנו הכי גדול — הצבא העברי . אנו חיכינו שהוא יבוא ויגאל גם את רעיוננו , אנו חיכינו שהוא יבוא ויסיר את מסווה הערפל שבדרכנו " ... ( חביון ע ו ז , כרך א , ' תש"י , 1950— עמ' . ( 150-149 ז'בוטינסקי השתתף גם בוועידת היסוד של מפלגת "אחדות העבודה" ב , 1919 במידה רבה מתוך הזדהות רעיונית . ראשיה הטיפו לדינאמיות ולתנופה בכל תחומי העשייה הציונית . תפיסתם היתה תפיסה מאכסימאליסטית והם קראו תגר על התבוסתנות . אף על פי כן , קמה עד מהרה מחיצה בין ז'בוטינסקי לביניהם . הוא היה שונה מהם באופיו . ז'בוטינסקי התקומם נגד פולחן העממיות המעושה , ההתפרקות ממוס כמות החברה , הרישול בלבוש והזלזול בגינוני נימוס , היחפנות החוגגת , שהועלתה על נס ב"ארץ המהפכה" הרוסית ושימשה מקור חיקוי לתנועות מתקדמות בכל אתר ואתר בעולם . ז'בוטינסקי לא קידש את הטקס לשמו , אלא ראה בו אמצעי יעיל לחינוך ההמונים לליכוד השורות , לפעול כאיש אחד למען מטרה קדושה וראויה . תכונה "לא יהודית" זו בז'בוטינסקי , שנתפרשה באבירות שהובאה מן החוץ , הביאה את ברל כצנלסון לתיאורי הפלגה : "יש כנראה אנשים , אשר אינם יודעים תפארת אחרת מאשר נוצת כובעים , דרבני מגפיים וזהב אפולטים ( בהמות " ... ( ( קונטרס , כ"ז , ז' אדר תר"פ . ( ואולם , לאמיתו של דבר , היה מקור אחר לאנטאגוניזם שעורר ז'בוטינסקי במחנה הפועלים . הוא לא היה סוציאליסט , ויתירה מזו — בהמשך הימים אף הצביע על התבדותו של המארכסיזם לאור האוטומאטיזם , הר 1 בוטיזם ושאר גילויי ההתפתחות הטכנולוגית בדורנו . היום שוב יקשה לזהות בבירור את הפרולטאריון האמיתי במשק המתפתח , מה עוד שהאחוז המספרי של פועלי השירות הולך וגדל לעומת זה של פועלי הייצור . אך לא לגופו של עניין נתגלעה המחלוקת בין ז'בוטינסקי לבין תנועת הפועלים בארץ , לא הפולמוס האידיאולוגי העיוני כשלעצמו — הוא שהחריף את היחסים ביניהם , אלא עצם הכרתו של ז'בוטינסקי , שכל עוד שרויה הציונות בתהליך הבנייה אין מקום לנסות ולעצב את מהותו של משטר המדינה העברית לעתיד לבוא , ואף לא לקבוע מראש את טיבה של החברה שתקום . משום כך התנגד ז'בוטינסקי למלחמת המעמדות וקרא להקמתן של לשכות עבודה נייטראליות ולהנהגת בוררות חובה להסדר היחסים והאינטרסים בין מעביד לעובד . איגוד מקצועי אסור לו שיהא גוף פוליטי , המשרת את האינטרסים של מפלגה זו או אחרת , שאם לא כן הוא גורם לכך , שייזרע פירוד בשורות העם , שעל כל בניו , מכל שכבותיו , להיחלץ להגשמת החזון ההיסטורי הכלל לאומי . בהכרה זו מושרש עקרון ה"מוניזם" שטבע ז'בוטינסקי ועשאו נדבך בהשקפת הרוויזיוניזם . כל עוד נמצא עם ישראל בדרך השיבה לציון די ל 1 באידיאל אהד , במזבח אהד ובאלוה אחד . בטרם ישים הציוני פניו לתקנת העולם במלכות שדי ולשיפור מצב האנושות עליו להקדיש עצמו כל כולו לפתרון מצוקתם של בני עמו . מתוך חרדה אמיתית השקיף ז'בוטינסקי גם על תופעת גידולו רב הממדים של הכוח המאורגן של תנועת הפועלים בשנות ה 20 הראשונות . הוא הרגיש מראש , כי

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help