sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:183

על אלג'יר , לא היה ההבדל בציוד בין אירופה לבין האיסלאם גדול כל כר , כפי שהוא כעת . אף על פי כן נעשו הכיבושים , והאיסלאם נכנע , ונכנע מתוך ציות גמור . במשך כל מאות השנים הללו לא היה — חוץ ממרד הספויים , שנשא צביון מוסלמי רק למחצה — אף מרד גדול אחד שנתחולל במושבות המוסלמיות אחרי שכונן בהם שלטון אירופי . הסרבים והבולגרים התקוממו נגד תורכיה ; האיטלקים התקוממו נגד אוסטריה ; האירים התקוממו נגד אנגליה ; ולבסוף , האלבאנים ( הם עצמם מוסלמים למחצה ) התקוממו אף הם נגד תורכיה ; ואולם לא באלג'יר אחרי שנת , 1847 לא במצרים ולא בתוניס אחרי שנת , 1882 ולא בסודאן אחרי שנת 1899 לא אירע שום דבר דומה לזה . להסביר כניעה זו ברוח הענוותנות והוותרנות הנוצרית שבאיסלאם אי אפשר — בקוראן אין נמיכות רוח כזאת . להסביר אותה ב"פאטאליזם" — פירוש הדבר להכניס ראשנו בתחום ספרות יפה שטחית ( למה לא הפריע ה"פאטאליזם" למוסלמים האלבאנים להתקומם נגד תורכיה , פעם אחר פעם , בשנים 1909 , 1908 ו . (? 1910 לא נותר איפוא אלא להסביר אותה בקיום השכל הישר : האיסלאם פשוט ראה , שנגד אירופה אין לעשות דבר . חקירה היסטורית זו יש בה מן התועלת , משום שמני אז נתחוללו על שני הקטבים של השאלה המעניינת אותנו שינויים גדולים . ראשית , המלחמה נעשתה עניין של ארגון טכני מתוחכם ביותר , שאת קצבו יכולות להדביק רק המדינות העשירות והתרבותיות . שנית , לקוראן בתורת גורם פוליטי מלכד מונה אותו גורל שנועד לכל שאר הדתות ' הוא איבד כמעט , או , בפשטות , את כל המאגנטיזם הפוליטי שלו . לפני שלושים שנה בקירוב היה מקובל , כי ב"מזרח" מתמזגת בדרך כלל הקנאות הדתית לא רק עם הקנאות הלאומית , אלא אף עולה עליה . זאת סיפרו לא רק על המוסלמים , אלא גם , למשל , על הנוצרים בבאלקאנים . ואולם בינתיים החלו הבולגארים הפראבוסלאבים והסיבים הפראבוסלאבים במאקדו ניה לשחוט זה את זה בקנה מידד . רחב — לא בשל מחלוקת בענייני אמונה , שהיא אחת אצל שני העמים , אלא בשל הלשון , שבה יש לקרוא את סדר התפילות . העובדה , שהדבר נמשך מימים ימימה היה בה כדי לשכנע לבסוף את אירופה בכך , שהאגדה על כוחן המלכד של האמונות הדתיות אינה מתייחסת עוד אל הנוצרים ב"מזרח . " ואולם ביחס לאיסלאם נשארה אגדה זו במלוא תוקפה . מוזר הדבר , שכאן נשכח דבר אחד בולט . עוד בשנת , 1832 ואחר כך ב , 1839 2 הספויים ( Sepoy ) היו החיילים ילידי המקום בצבא בנגאל של "חברת הודו המזרחית , " ומרידתם היתה בשנים . 1858-1857

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help