sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:174

לחשוב עצמו בבחינת מכונה , בידי הסמל , והסמל — בידי הקצין , וכן הלאה . לפיכן ישנה ערובה ב"משטר הצבאיות , " שלא ישתמשו במכשיר המסוכן אלא כאשר ערכאה בכירה ומנוסה , שיש בידה האפשרות לסקור את כל מצב העניינים , תמצא את הדבר לנחוץ , — בלשון אחר י ישנה ערובה , שהמכשיר לא "יתחיל לפעול מאליו . " בלא סמל , בלא הלר נפש המכונה , בלא תירגול והרגל , ונוסף על כך , ב ^ ים לב לעצבנות שבתורשה , ומה עוד — בנסיבות בהלה ומהומה — ערובה כזאת אינה בנמצא . ומה משמעו של דבר זה ולמה הוא עלול לגרום — על כך מוטב שלא לדבר . באותה מידה עצמה מסוכן הוא גם היעדר ארגון . הרי שטות היא לחשוב , שצורות הארגון השכיחות בתוכנו — ועדים , מנהיגים וכוי — אכן מסוגלות להבטיח את אחדות הפעולה ברגע יוצא מן הכלל של סכנה גופנית , קיבוצית ואישית . אפילו בצבאות סדירים סומכים במקרה כזה לא על הכרתו של החייל , אלא על הרגל שמתחת לסף ההכרה שיש לו לאדם לציית באורח אוטומאטי ואינסטינקטיווי למישהו שאיזה שהוא סמל רקום לו על שרוולו . מי שנקלע לעסק מסוג זה יודע , כי ברגעים כגון אלה משתלשל ויורד אצל אדם בינוני דחף ההכרה למישור שני , ואת התפקיד העיקרי ממלאים האינסטינקטים . פעמים דוחקו האינסטינקט אל תוך האש , לעיתים תכופות יותר — למנוסה ; אולם גם זה וגם זה גרועים , ועל כן יש להעמיד כנגדם אינסטינקט חדש — את המשמעת האוטומאטית . אבל האינסטינקט החדש הזה אינו טבוע באדם מעצם ברייתו . האוטומאטי ™ שבמשמעת צבאית אינה מושגת אלא בתוקף אימון ותרגיל ממושכים , כשהאדם תלוש למשך חודשים ארוכים מן היום יומיות , מוקף אווירה מיוחדת ונתון בכל יום ויום להיפנוזה של אותה משמעת אוטו מאטית . רק בתנאי של הכשרה כזאת אפשר לסמוך על כד , שכל אדם בינוני ילך למקום שלשם הוא צריך ללכת , ויעשה את מה שצריד לעשות , ולא יעשה דברים על דעת עצמו שיש בהם מן האיוולת והסכנה . נוסף על כל ליקוייה , משוללת ההגנה העצמית הבלתי רשמית גם את הסגולה העיקרית של הצבא : אין לה כמעט שום ערך פרופילאקטי . הצבא במדיו , על מסדריו וקסם הרשמיות שבו , עושה רושם גדול ; ואם מספר חייליו מספיק כל צרכו — ואם מצב רוחם של החיילים תקיף , ואין האוכלוסיה מטילה ספק בכך , — הרי על פי רוב אין מן הצורך להשתמש בכוח בכלל . ואילו ההגנה העצמית הבלתי נראית לעין אינה יכולה לעשות רושם . אף אם יעלה rra , לפעמים לדכא פוגרום , שלא נתארגן כהלכה , הרי אין ביכולתה לעשות את העיקר ו למנוע את עצם האפשרות של פריצת פוגרומים , לעקור מן השורש את עצם הפיתוי לערכם . אנו בארץ ישראל איננו זקוקים לעשיית שפטים ברוצחים ובמסיתים , אלא לשקט , לשקט כזה , שהודות לו לא נצטרך

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help