sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:146

כשבשנת 1922 נסע ד"ר פיליפסון , העומד בראש בית מדרש רבני מתבולל בסינסינאטי , לוואשינגטון , והופיע לפני ועדת הסינאט גם "בשם כל יהודי ארצות הברית" ביקש , שלא לתת ליהודים את ארץ ישראל , היה הוא לפה ושיקף בנאמנות גמורה את הלד רוחו של אותו חוג , שעתה , כעבור שנה וחצי , הוצע לו רשמית ליטול לידיו את "הסוכנות היהודית . " עם כל זה , מורכב החוג מאנשים רציניים וישרים . על כן לחשוב , כאילו " אנו" שיחדנו אותם הודות למלוא הדרה של גדלותנו המדינית , וכאילו הם מסכימים לוותר , הן בלבם פנימה והן כלפי חוץ , תמורת התואר "הסוכנות היהודית , " על עוינותם כלפי הציונות — הרי זה כאילו העללנו עליהם . אפשר שהלך רוחם של כמה מהם מתון יותר או קשוח יותר ; ואולם , בתור קבוצה , הם מייחלים לכשלון מפעלו של הרצל , כפי שייחלו לכך אשתקד . מובן , שאין הם מתנגדים כלל , שיהיו בארץ ישראל כפרים יהודיים , כמו בארגנטינה , או אף טובים מהם ; ובכלל — הם מייחלים ליהודים , בתור כאלה , כל טוב , והוכיחו זאת לא אחת ובנדיבות לב ; אך למפעלו של הרצל הם מאחלים כשלון . אפילו היום , בה בשעה ממש שמתנהל עמהם משא ומתן , אם להציג לפניהם , בגילוי לב ובכנות , את השאלה — האם מרוצים הם שעם ישראל יקום לתחיה בארץ ישראל בתור אומה , ישיבו בגילוי לב ובכנות , שיראו בסיכוי כזה גזר דין מוות לכל התקוות היהודיות . הנה בכר נעוצה הסיבה , שה "הסכם" מתחיל להיכנס למסלולו רק עתה , כשדגלו של הרצל מורד לאורך כל הקו . כל עוד נשתמרה בלב הציונים עצמם האמונה , שהצהרת באלפור והמאנדאט פירושם הכרה בתכנית באזל , לא הצליחו שום פתיונות למשוך את הבנקאים האלה אלינו . ואפילו מינויו של האדון סמואל , הנמנה עם אנשי חוגם , לא משך אותם לעניין הציוני : הוכחה חדשה של אותה אמת , שלפיה אף הגבירים פועלים בענייני העם הרציניים לא בהשפעת הסנוביזם שלהם , אלא על פי צו מצפונם . רק עתה אנו מתחילים לשמוע שהמשא ומתן עמהם נוטה להצלחה . רק עתה , כשנעשתה ארץ ישראל ארץ , שבה אין זה ראוי להזכיר את הצהרת באלפור ; כשהוצע לערבים שלוש פעמים ליטול לידיהם את ניהול ענייני הארץ ( והפיקוח על העליה היהודית ) ; רק עתה , משדוכאה עד עפר סמכות הקונגרס הציוני ומוסדותיו הנבחרים בראש כל חוצות ובלא מחאה ; רק עתה , משהתנדפה עד תום התלהבותה המדינית , הלאומית והדמוקראטית של התנועה , כשבעצם אין ה"תנועה" במובנה הישן קיימת עוד , אלא שנשארה רק התאגדות רופפת לשם תמיכה כספית בכמה מפעלים לא גדולים בפרבר הארץ ישראלי של הגולה — רק . ( 1949-1862 ) David Philipson 3 ראביי , ממנהיגי התנועה הרפורמית בארה"ב .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help